Jag har problem med ett "porlande" element. Efter att jag har bytt cirkulationspump så har jag fått ett porlande ljud som jag inte får bort trots luftning efter konstens alla(?) regler. Ljudet kommer från termostat-området på elementet.
Jag har luftat:
- med c-pump igång
- med c-pump just avslagen
- efter att c-pump varit avslagen över 1 timme
- med termostat helt öppen
- med termostat halvt öppen
- samtidigt som jag har knackat på elementer för att "få loss" eventuella luftbubblor
- totalt minst 5 liter vatten

Fakta:
- alla element finns i samma nivå (enplansvilla)
- slutet system med 0,8 bars tryck, som det alltid har varit
- elementet i fråga sitter vad jag kan förstå först på slingan
- elementet är inte (sett med blotta ögat) snett monterat
- hus och element från 1989
- elementet har aldrig porlat dom 5 åren som jag har bott här
- termosten funkar, stänger jag den så blir det tyst. Och den "väser" lite när den bara är lite öppen

Ska jag ge upp? Har nu inga fler ideer om hur jag ska få bort oljudet. Kallar det "oljud" därför att denna typ av porlande är ganska enerverande i längden.
 
Och du kör på lägsta farten på din nya pump...

Hmm fast porlande ljud brukar vara luft i systemet ändå...
Det porlar inte i pumpen?=luft
Mvh
 
Jag kör på lägsta hastigheten, men har även provat dom två andra hastigheterna.

Nya C-pumpen:
"1-fas med 3 hastigheter, max 65W, max l/min 50, reglerar elektroniskt kapaciteten efter anläggningens behov. Detta innebär minskad energiförbrukning och att eventuella oljud i systemet minimeras."

Gamla pumpen:
"84/65/44W, 2300/1950/1600rpm"

Det porlar inte i pumpen, den låter inte alls.
 
Redigerat:
Beroende på kopplets utformning, om det 1-rörs eller 2-rörs system, men är du säker att den nya pumpen har rätt pumpriktning för det första? :p

/R
 
Den ingjutna pilen på pumphuset pekar åt samma håll som pilen på den gamla pumpen. Har även kollat manualen för FLVP'en och pilen går från FLVP till ledningen som kallas "framledning radiatorsystem". Borde väl vara rätt då? :)
 
fas/noll ligger rätt på kopplingsplinten i pumpen, samt säkerställt att fas är fas och noll är noll så det inte blivit omkastat av misstag tidigare?

/R
 
C
rog_ohl skrev:
fas/noll ligger rätt på kopplingsplinten i pumpen, samt säkerställt att fas är fas och noll är noll så det inte blivit omkastat av misstag tidigare?

/R
Dels är det enfas, och dels är pumpen frekvensstyrd skulle jag tro när det är en sån som reglerar varvtalet steglöst, så det bör inte spela nån roll alls. Dessutom porlade det ju inte i pumpen, utan i första elementet (bara).
 
Jag har noterat att det är elementet som porlade ;)

Tanken min var om det kunde skapa ett porlande ljud i elementkopplet om vattnet går bakvägen

Vad jag förstår så är det endast pumpen som är utbytt och därmed påverkad/ändrad i systmet, då är det lämpligt att man säkerställer att allt är 100% korrekt gjort innan man söker på annat håll, jag själv brukar dubbelkolla och trippelkolla grejer jag meckat med om det strular innan jag hoppar på grejer som fungerat felfritt innan jag var där :p

/R
 
Funderar på om elementet kan "luta" så att det inte går att lufta bort en liten bubbla i ventilen. Ren spekulation.
 
Ett långskott och ren spekulation, men har du unionventiler vid pumpen?

Säkerställ att dom är helt öppna, speciellt den som som sitt på "sugsidan" av pumpen, om det skapas ett undertryck där så kan te.x någon automatavluftare eller nått oförutsett släppa i luft i systemet om man har otur kanske :rolleyes:

/R
 
C
edit: läste fel.
 
Tack så mycket för alla hjälpsamma svar. Nu är problemet i all fall äntligen löst. När jag höjde trycket från 0,8 till 1 bar så tystnade elementet.

När jag läste manualen efter att jag hade bytt c-pumpen så stod det att det skulle vara c:a 0,8 bar. När jag tänker efter så har jag nog aldrig kollat trycket före bytet och har hela tiden förutsatt att det alltid varit 0,8 bar eftersom det stod så i manualen.

Hursomhelst så är det ljuvlgt tyst å skönt nu!!
 
Trevligt att du fick ordning på det :)

/R
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.