Vi har för ca ett år sedan satt in rostfri kyl, frys och spis, för ett tag sedan såg vi att den rostfria ytan har blivit missfärgad på flera ställen, vi tog kontakt med tillverkaren för att påpeka att något måste vara fel men det verkar som den rostfria ytan rostar! Killen frågar direkt om det finns klinkergolv i närheten...Jo, det gör det, hela köksgolvet...Ja, -då är det säkert rost svarar han och förklarar att det bildas agreessiva gaser från fogmassan/klinkern som får ytan att rosta...

Nu frågar man ju sig; om det får rostfria ytor att rosta, - vad gör det då med oss som bor här? Själv har jag skruvat upp ventilationen för att vädra bort eventuella gaser!

Har någon annan upplevt detta?
 
Han tänkte nog på syran man kan använda för att tvätta bort överbliven fog från plattorna med. Om det är flera år sedan mellan golvläggning och rostangrepp så borde förklaringen vara någon annan?

Har inte hört att det skulle avges något från klinkerfix/fog som kan angripa rostfritt. Klinkerplattorna gör de sannolikt inte i vart fall. Dom är i dom flesta avseende fullständigt inerta.
Ring tillverkaren av klinkerfixet och fråga vad dom tänker om det hela.

Om du har använt klorin för att städa i köket kan detta ge fläckar på rostfritt.
 
Saleby skrev:
Ja, -då är det säkert rost svarar han och förklarar att det bildas agreessiva gaser från fogmassan/klinkern som får ytan att rosta...
Det betvivlar jag starkt! Det skulle isf innebära att man inte skulle kunna ha rostfria diskbänkar och hoar i ett kök.
Anledningen till rosten är snarare att det är dålig kvalité på den "rostfria" plåten.
 
J
Att rostfritt kan få rostfläckar(om det nu är riktig rost) kan inte stämma.

Nu är iofs inte köksmaskiner i rostfritt syrafast men att det rostar så lätt kan inte stämma.

Prova med en magnet på kylskåpet, sitter den hårt fast är stålet av låg kvalité
 
Rostfritt rostar utmärkt om man får järndamm på det, tex om man kapar med vinkelslip.
 
Mikael_L
v-g skrev:
Rostfritt rostar utmärkt om man får järndamm på det, tex om man kapar med vinkelslip.
Fast då är det inte det rostfria som rostar utan själva järndammet. :surprised:

Rostfritt är ett felaktigt namn, rosttrögt skulle det egentligen heta.

Chlorid-joner t.ex. angriper rostfritt och syrafast, så starka koksaltlösningar ger "rostangrepp".
Syrefri och sur miljö tillsammans angriper också rostfritt. T.ex. löv som ligger på syrafasta ledningar utomhus, eller fågelskit har jag också för mig är elakt.

Ett kylskåp stående inomhus borde väl dock klara sig...

Mattiasp är väl metallisk materialkunnig? Kan inte han läsa här? :)
 
Redigerat:
John J skrev:
//...Prova med en magnet på kylskåpet, sitter den hårt fast är stålet av låg kvalité
Det är inte riktigt sant. Rostfritt med nickel är icke-magnetsikt.
Det är dock inte något krav att det måste finnas nickel i. Stålet kan vara legerat med andra ämnen och då vara både rostfritt och magnetiskt.
 
J
Krawk skrev:
Det är inte riktigt sant. Rostfritt med nickel är icke-magnetsikt.
Det är dock inte något krav att det måste finnas nickel i. Stålet kan vara legerat med andra ämnen och då vara både rostfritt och magnetiskt.
Menar du att det finns syrafast rostfritt A4 som är magnetiskt alltså??

A2 kunde jag tro men inte A4
 
Ja, dock så kom jag ihåg fel. De starkare magnetiska rostfria sorterna innehåller även de nickel.
Om nu tex duplexstål kallas för syrafast vet jag dock inte, klorider klarar det iaf av.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Rostfritt_stål
 
Saleby skrev:
Killen frågar direkt om det finns klinkergolv i närheten...Jo, det gör det, hela köksgolvet...Ja, -då är det säkert rost svarar han och förklarar att det bildas agreessiva gaser från fogmassan/klinkern som får ytan att rosta...
det dummaste jag hört idag :)
Tydligen har han hört den frågan förut :)

Visst är det inte det bästa rostfritt stål som används till dörrar men dom börde väl inte rosta i en hemmiljö.
Rostfritt som är magnetiskt är en specjäll och inte alls billig stålsort och jag tvivlar på att den sorten skulle användas till en simpel köksdörr. Kolla med en magnet om det inte är en vanlig stålplåt som har en tunn hinna av någon sorts beläggning som lagts för tunnt och som börjar ge upp.
Eller har man kanske använt stålull till att mattpolera ytan? Då kan det finnas rester som sitter i ytan och rostar vid kontakt med fukt.
Det kan finnas fler mer troliga förklaringar än "klinkerfoggas"
gaia
 
Det mest troliga är väl att det inte är rostfritt alls? sällan man gör saker för hmmabruk i äkta rostfritt då det inte finns behov av det till skilnad från resturangkök mm
Mer troligt är det antingen vanlig silvermetallackad plåt eller ngn form av rosttrög.
 
Låter verkligen som snack från nån som inte vet vad han pratar om... Men iofs brukar ju kundsupport inte vara de mest tekniskt kunnande människorna.
 
Mikael_L skrev:
...Mattiasp är väl metallisk materialkunnig? Kan inte han läsa här? :)
Jag har nog inte så mycket att tillföra just när det gäller rostangrepp till följd av fogmassa. Låter underligt för mig. Det är inte så enkelt att duplexa eller austenitiska stål har olika pris bara för de är just duplexa eller austenitiska. Det finns en hel uppsjö av produkter med olika egenskaper till olika pris. Jag gissar att en vitvarutillverkare är mycket priskänslig och troligen köper det absolut billigaste. Under den brinnande högkonjunkturen, som ni kanske minns?, så var legeringsämnespriserna de högsta någonsin, framför allt nicklet, men även kromet. Det är nicklet som stabiliserar den austenitiska strukturen. Därför blev de duplexa stålen relativt sett billigare och mer populära. Jag är övertygad om att de höga legeringspriserna gjorde att vissa leverantörer tog fram billigare material som naturligtvis har sämre egenskaper, men det är en gissning.
 
Kan även tänka mig att det sk rostfria ibland bara är en beläggning typ som förkromat.

Det är ju inte som med en diskbänk att det har en funktion, snarare tvärtom iom att rostfritt gärna blir skitit snabbt som bara den om man jämför med en vanlig vit kyl som exempel.

Kan en tillverkare spara en 10:a på ett kylskåp så gör nog denne det inget snack om saken iaf de mindre nogräknade.

Det är iaf ett hälsingland när man håller på med rostfritt, man får tex inte borsta av slaggen med samma stålborste som man använder på svart för då får man en fin brun beläggning på det hela. Såklart måste man använda en RF borste också.

Mao räcker det att en arbetare slipat sin kniv på samma band som de mattar ner ytan på så kan det rosta.
 
Mikael_L
v-g skrev:
Kan en tillverkare spara en 10:a på ett kylskåp så gör nog denne det inget snack om saken iaf de mindre nogräknade.
iaf de lönsamma tillverkarna ... ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.