Det enklaste är väl att ringa AGA och fråga?

Har du någon länk till den spis du köpt?

 
Jag blev lite nyfiken och googlade mig till AGA hemsidan (tror jag att jag hittade). Där står talat om att man kan ha en ren elspis även med Aga.

Men då skall det vara 30A säkring. Det känns som lite mer rimligt för att kunna värma upp en sådan järnklump.

Så då återstår ju frågan om varför ni har en inkoppling som tål max 16A. Har någon fusdkat, eller finns det fler modeller än vad jag hittat.

Det måste stå någonstans i manualen hur mycket ström den vill ha.
 
Jag begriper inte mycket just nu. 2500 watt för att värma huset räcker ju ingenvart. Vad ska du med längre sladd till när den väger 650 kg, du kommer knappast dra ut den för att göra rent bakom. Krävs ingen megainkoppling för 2500 watt, det är ju som ett vanligt billigt el-element. Har jag missat något?
 
Att den är engelsk hörs.
Det finns förvisso 13 A både diazedsäkringar och dvärgbrytare, som man får använda som att säkra en 1,5 kvmm ledning - upptill en viss längd. (Vilket gäller för all avsäkring)
Men stickproppen som leverantöran skruvat dit är endast godkänt för 10 A. Alltså är det INTE OK! Fast det är en baggis att byta till en med märkström 16 A.

Nå, och sen var det det där med en elektrisk AGA-spis säkrat med 30 A. Närmaste säkringsstorlek heter 32 A. 1-fas...
Och huvudsäkringen blir följaktligen på 35 A. Nån som har kollat på sin nätleverantörs prislista vad det abonnemanget kostar i årlig avgift?
(Detta med abonnemangsavgift och mätarsäkringsstorlekar är nämligen en rätt svensk specialité. I de flesta länderna betalar man enbart för sin förbrukning, möjligen tillsammans med en fast avgift, lika för alla.)
För inte att tala om att huvudledningar och elcentral ska vara dimensionerat därefter. En vanlig svenska villaanläggning är utförd för max 25 A.

Jag gissar att just denna aktuella AGA-spis har flera energianslutningar, gas och el, exempelvis.

 
Det står en bit upp här att den går helt på el.

Jag tycker det verkar som någon gått på en blåsning.
 
säkra den med 3 stycken parallella 10A=30A :D
 
hempularen skrev:
Jag blev lite nyfiken och googlade mig till AGA hemsidan (tror jag att jag hittade). Där står talat om att man kan ha en ren elspis även med Aga.

Men då skall det vara 30A säkring. Det känns som lite mer rimligt för att kunna värma upp en sådan järnklump.

Så då återstår ju frågan om varför ni har en inkoppling som tål max 16A. Har någon fusdkat, eller finns det fler modeller än vad jag hittat.

Det måste stå någonstans i manualen hur mycket ström den vill ha.
30A... har du varit inne på en amerikansk hemsida där de förutsätter att det är 110V?
 
C
hempularen skrev:
Men då skall det vara 30A säkring. Det känns som lite mer rimligt för att kunna värma upp en sådan järnklump.
Glöm inte bort att den är igång hela tiden. Den tar förmodligen en evighet att "värma upp", men när det väl är uppe i varv gäller det ju bara att hålla värmen.
 
sidan jag hittade nämnde 30A 240V.
 
Hmm sidan http://www.igf.se/aga/ har en ren eldriven AGA och där kör de trefas, 3x20 A, det låter liksom lite rimligare för Sverige, enfas 30A gissar jag är till för andra länder.

/Kent
 
hur går det med den stulna sladden då?
 
pellefant skrev:
hur går det med den stulna sladden då?
Det undrar jag med, tråden blev väldigt OT :(
 
A. Nygren skrev:
[quote author=pellefant link=1144593479/0#25 date=1144911856]hur går det med den stulna sladden då?
Det undrar jag med, tråden blev väldigt OT :([/quote]

Det har man blivit rätt van vid här på El-forumet... ;)
 
montörerna försöker nog sälja kabeln, kanske på blocket ;)
eller så klippte dom bara av den för att den var onödigt lång
 
Kanske har en kabel-fetisch :surprised: ;D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.