Hej.
Jag har en villa från 1922 med sadeltak som är placerad på en "etagetomt", där huset med kvadratisk bas ligger överst och garaget ligger i anslutning till huset i nivå med källarplan på andra sidan garaget så är det i stort sett bara en stor grop ner med utsikt mot en sjö. Då både jag och min sambo önskar oss ett par extra kvadratmeter som har vi funderat enligt följande. att bygga till en våning ovanpå garaget med enkelt sluttande tak som börjar där sadeltaket slutar från villan. Ett par stora fönster så att man kan njuta av utsikten, och slå ut delar av den befintliga ytterväggen som då skulle öppna upp mot den nya påbyggnaden. Nu till frågorna. Ser ni något som helst hinder för detta? skulle det vara krångligt att få bygglov för något sådant?

Fakta: Garaget står på betongplatta, och är tillräckligt stabilt för att klara den extra tyngden.

Huset har idag rägg så smala fönster som sitter ihop för att bli stora. Kan det bli krångel med bygglov eftersom man vill ha stora (150*200cm) fönster i utbyggnaden?
 
Finns inget som är omöjligt, och ideèn är kul tycker jag. Många gånger är det så att man låser sig själv i ett visst utförande, medan en utomstående har andra ideèr om hur det skall se ut, t ex en arkitekt. Ta vara på möjligheten och försök få det bästa ut ur det.
Vad gäller befintligt tak och väggar, finns all anledning att söka hjälp från någon, som får räkna på hållfastheten. Det är inte enbart tyngden från påbyggnaden det gäller, utan även vindtrycket vid en storm t ex. Finns det en stor garageport i en av väggarna, ja då finns det en försvagning där.

Först, ta ett snack med kommunens byggavd. om era planer, för att kolla upp om det finns några hinder på vägen.

 
Hej!
Vet att denna tråd är 7 år gammal, men låter som ungefär samma plan vi funderar kring med vårt hus.. Hur blev det? :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.