Vi måster bestämma oss IDAG vad snickaren ska köpa för golvplankor. Vi vill ha mellan 15 och 17 cm breda, minst 25 mm tjocka, obehandlade. Ekonomiklass kan funka.

Men vid en första anblick har jag bara hittat plankor med fasade kanter. Alltså där hyvleriet har slipat ner kanten lite.. Kanske för att ev höjdskillnad inte ska märkas, eller för att få det skönare att gå på??

Nu vill vi att golvet ska passa ihop med övriga gamla golv från 1882 och de har "vassa" kanter.

Någon som vet vilken leverantör som kan ha det??
 
Vilket hyvleri som helst kan leverera "slätspont" som går att använda som golv. Ni borde kunna använda samma produkt som embalagetillverkare bygger lådor av. Det kanske inte är någon standardprodukt hos bygghandlarna, men det är en vanligt förekommande produkt inom träindustrin, dessutom borde det vara billigare än att köpa "trägolv".
 
Å andra sidan vill man ju ha lite hållbarhet på ett golv, så jag skulle nog inte köpa slätspont. Ett golv bör vara sågat med stående årsringar av hyfsat tättvuxet virke.

Vi har skarvat med Siljans 25x185mm och det var rakt då i allafall.
 
Jag pratade med Siljansgolv och enligt dom har deras golv minimal fasning, och på bredare plank kanske det inte spelar någon roll. Jag tänkte mest på våra smalare inlappningar (13 cm) med golv från Baseco. Där syns fasningen ganska väl.. inte så snyggt precis bredvid det gamla golvet..
 
Jag har nyss lagt några kvm med Siljansgolv 25x135 obehandlad furu och var det någon fasning så var den så liten att...ja, man kan inte ens kalla det fasning utan möjligen en ytterst minimal rundning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.