Funderar på att bygga ett badrum på övervåningen.
Idag finns det ett relativ nygjort badrum under detta rum. och man drog upp en avloppstam till övervåningen utifall att man skulle bygga ett badrum till. Men problemet är att det bara är 75mm rör som lodrätt rör. Detta ansluer på ett 110rör i krypgrunden. Att bytta 75röret skulle bli väldigt jobbigt.

Min fundering är att jag går fram med ett 110rör på övervåningen till 75röret sätter en renslucka där så att jag kan rensa röret om det skulle bli stopp så borde det väl funka eller skall jag glömma allt och bytta till 110 rör?
 
Bifogar en lite skiss hur jag hade tänkt göra böjen på övervåningen
avlopp.jpg
 
Jag hade bytt till 110 rör hela vägen. Rensa avlopp är ju inget kul.
 
Men att slå sönder nykaklade väggar med tätskikt osv är inte roligt det heller
 
Går det inte att sticka ner ett rör uppifrån?
 
Inte utan att såga hål i taket, plus att jag vet inte hur trångt röret sitter.
Finns som jag ser det bara två alternativ behålla röret eller riva ner väggen och bytta det. Det är väggen i duschen som måste ner i så fall, på andra sidan sitter köksbänk och skåp.
 
Det går alltid att prova men risken är att man får sätta en lapp på toadörren uppe "AVSTÄNGT".

Den som "förberedde" för en toa uppe med ett 75 mm rör hade väl inte så stor koll på läget.

Protte
 
För att inte skada tätskiktet, hade jag försökt nå röret från köket trots bänkar och skåp.
 
Det som är tragiskt är att det var en proffesionel hantverkare som gjorde jobbet, jag upptäckte att det var 75mm när jag bröt upp för att kolla vart exakt röret kom upp.

får fundera om man skulle kunna dra en ny stam nånannanstans.

Alternativ skulle man kunna montera en sanifo men är inte sugen på det. tycker att det är en fusk lösning för detta fall.
 
Från köket är inte en bra ide alls, ligger en timmervägg imellan också.
 
Föreslog för Sambon att vi skulle dra ett kromat fyrtumsrör rak ner från toa genom vardagsrummet, så kunde hon ju ha den att dans runt för mig :) . Hon ansåg att det var en dum ide?? och indikerade att om nå skulle dansa runt den så skulle det blir jag ):
 
Redigerat:
Ett alternativ kan ju vara att installera en toalett som maler sönder "det man uträttat". Dessa toaletter går ju att ansluta till smala rör. Dusch och handfat klarar sig ju med 75 mm rör.
Annars tycker jag din ide med 4" kromat rör genom vardagsrummet var en bra idé :).
 
Jo jag har kollat lite på saniflo lösningarna, men jag tycker att det känns som en dålig lösning. gillar inte att ha onödiga prylar som kan krångal plus att det blir extrakostnader i framtiden när den havererar osv.

Men kan jag inte lösa det på något annat sätt så får det väl bli en sådan.
 
bonnen skrev:
Jo jag har kollat lite på saniflo lösningarna, men jag tycker att det känns som en dålig lösning. gillar inte att ha onödiga prylar som kan krångal plus att det blir extrakostnader i framtiden när den havererar osv.

Men kan jag inte lösa det på något annat sätt så får det väl bli en sådan.
Du kan ju ha det som B-plan. Pröva din ursprungliga lösning och ha avloppskvarn i bakfickan om det skulle bli stopp ofta.

Spontant känns det som att faran för stopp inte blir så stor. Övergången från 110 till 75 sker ju lodrätt. Du får en tratt-effekt i förminskningen så det kan nog vara bra att ha en lång bit 110 ovanför förminskningen.
 
tio_Pepe skrev:
Övergången från 110 till 75 sker ju lodrätt. Du får en tratt-effekt i förminskningen så det kan nog vara bra att ha en lång bit 110 ovanför förminskningen.
Jo det hade jag tänkt den ska gå högre än toaletten var tanken, så att man kan rensa ur proppen utan att det rinner över.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.