Kanske ska tillägga att det är ett 1,5 plans hus...
 
beror på om murstock finns ?(på rätt ställe också)....Annars kamin skorsten (skorsten/Beroende på våningar)...ca mellan 25-30 papp.....
Har själv en contura med egen skorsten strax under 30 papp har jag för mig...
Billigt tycker jag...:)...

Och en install ,fixar det på några timmar ...så det är ingen stor process....

Mvh
 
Jag installerade i mitt 1-plans hus. Eldabutiken offererade 8000 kr för arbetet.
Jag gjorde det själv på två dagar. Hade enbart hjälp med att lyfta kaminen på plats.

EDIT:
Tog en dag att såga upp och montera skorstensrören.
En dag att klä skorstenen utv på taket med plåt, täta på vinden, dra insugsluften (rör i grunden).
 
Redigerat:
Linnex skrev:
Jag installerade i mitt 1-plans hus. Eldabutiken offererade 8000 kr för arbetet.
Jag gjorde det själv på två dagar. Hade enbart hjälp med att lyfta kaminen på plats.

EDIT:
Tog en dag att såga upp och montera skorstensrören.
En dag att klä skorstenen utv på taket med plåt, täta på vinden, dra insugsluften (rör i grunden).
Jag ska också montera själv, har precis beställt ett paket från Bauhaus. Kamin Asgård 3 och skorsten Safepipe. Några tips om hur man lägger upp jobbet? Är ett vanligt enplanshus med kallvind.
 
Även jag fixade jobbet själv och visst jag sparade pengar men har lärt mig att inte lita på Premoduls fina installationsskisser. Allt var så jäkla tillrättalagt och hade många brister jämfört med hur det faktiskt ser ut i verkligheten. Jag löste mina problem med huvmontaget först efter att jag rådfrågat två erfarna skorstensmontörer. Hade jag lyssnat på Premoduls två personer jag pratade med hade jag nog inte fått dit det än.

Mao, fråga gärna någon/några i din omgivning som har erfarenhet av skorstensmontage.
 
Kolla först så det inte är takstolar och krångel i vägen där du tänkt ställa kaminen, om placeringen du tänkt funkar, med alla avstånd till brännbart mtrl, så skulle jag börjat med eventuell tilluftstillförsel. Sedan mellanbjälklagets hål. Efter det hade jag tagit upp hålet i yttertaket, och förberett med stosar och grejer,
Yttertaksgenomföringen måste förstås göras så klar att man kan täcka med plast över natten, om man inte hinner klart,
Sedan dit med kaminen, och upp med skorsten och skorstenshuv..
En contura med premodulskorsten och huv hinner jag med på en dag, om man inte stöter på patrull vill säga..
 
Jag började att borra tilluft och ställa kaminen på plats. Därefter lodade jag mot kaminen så jag fick markering på innertaket motsvarande centrum skorsten. Sågade upp. Vidare upp på vinden. Lodade på samma sätt yttertaket så jag fick centrum skorsten. Borrade ett hål genom taket och gick sedan upp på taket och lyfte bort pannor. Därefter sågade jag bort läkt efter behov och sågade igenom.
Sedan var det bara att följa monteringsanvisningen.
 
Kan tillägga att när sotaren kom och besiktigade så frågade han först om jag gjort det själv.
Jag svarade ja och tänkte att nu blir det järnkoll... När han godkände så sa han: "Det ser bra ut. Och det gör det alltid när man gör det själv och det inte behöver gå så jä... fort".
På min fråga "alltid" så svarade han att han har bara varit ute för en gång där han inte godkände en privat installation och det var att de hade glömt pannkitt mellan skorstenssektionerna.
 
Jag fick höra av min sotarmästare att mitt schakt jag byggt på vinden för att få rätt avstånd till brännbart material i form av lösull var onödigt så det kan ju vara skönt att bespara lite arbete genom att höra med sotaren i förhand om det behövs eller inte.

Linnexs beskrivning var så som jag gick tillväga.

Kan vara bra med lite extra skruvar än de som följer med skorstenen eftersom när man tappar dem på taket är det lögn i helvetet att hitta dem på marken. :)
 
Hoppas på att slippa schakt också. Vet inte vad som gäller riktigt, kanske alla skorstenar är schaktfria idag? Annars är det väl att få det tätt med pannkittet som är viktigast, och att det blir stabilt. Sen har ju jag papptak på huset, de såg lite fundersamma ut där jag beställde grejorna. Men det måste väl gå att lösa på nåt sätt.
 
Det där med lösull beror mycket på vem som besiktar. Lösull betraktas i många fall som brännbart material, håll alltid avstånd till lösull med ex. Rockwool för att vara säker.

Vad gäller schakt så är inte alla skorstenar idag schaktfria.
Om jag skulle rekommendera en skorsten så skulle jag säga NVI2000.
Kolla nvi.se och deras snabbkalkyl. Ger ett ganska exakt pris.

Vem som helst som inte har tummen i handen kan sätta upp en fristående kamin med skorsten. Det viktigaste är att hålla koll på alla avstånd och se till att det blir tätt och rätt. Normalt monterar man en vanligt fristående kamin och skorsten i ett 1,5-planshus på en dag om man har rätt delar och verktyg för jobbet.
Om det är fria vägar upp är det sällan några problem och träffar du på en bjälke går det ju alltid att växla av.

Viktigt är också att du anger rätt taklutning och ser till att det blir riktigt tätt uppe på taket. En droppe vatten kan förstöra mycket så att säga. Har du papptak kan du nog strunta i nederbeslag och lägga ny papp och täta runt underbeslaget.

Kolla vad som gäller med din lokala sotarmästare. Det är alltid han som har sista ordet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.