Vi har en inredd vind med en golvyta på cirka 25 kvm (snedtaket gör att boytan kanske är cirka 18 kvm). Idag finns bara ett äldre element på vinden och det räcker inte för att hålla en okej temperatur nu när kylan börjar komma. Vi har tänkt att vi ska måla om vinden och lägga nytt golv och vill då passa på att göra något åt uppvärmningen. Frågan är då vilken uppvärmning vi ska ha. Antingen sätter vi in element (troligen behövs två stycken) eller lägger vi värmeslingor i golvet. Är det stor skillnad i uppvärmningskostnad mellan de två alternativen? Huset i övrigt värms med element genom direktverkande el.

Tacksam om någon kunnig kan hjälpa oss!
 
Vad jag förstår av inlägget så är det direktverkande el i huset? dvs du väljer på el golvärme eller el-radiatorer?
till 25m2 skulle jag rekommendera 2000-2500W effekt.
Med två el radiatorer på 1000W st kommer det som alltid med el radiatorer bli riktigt varmt rakt över radiatorerna och kallare på golvet mitt i rummet. Med ressultatet att man får onödigt varmt vid taket för att få OK värme mitt i rummet. Välj 2000W golvvärme (typ Heatcom eller IntelliOhm) istället så kan du teoretiskt spara 20% i driftskostnad men framför allt slippa fula radiatorer.
 
Jag kan inte se någon som helst fördel rent värme eller komfortmässigt med radiatorer, dessutom försvårar radiatorer möbleringen och är fula som fan. Jag väljer golvvärme före radiatorer alla dagar, överallt där jag kommer att vara och/eller göra nåt. Radiatorer är nåt man ev. använder i klädkammare, förråd och liknande.
 
mroing skrev:
...Välj 2000W golvvärme (typ Heatcom eller IntelliOhm) istället så kan du teoretiskt spara 20% i driftskostnad men framför allt slippa fula radiatorer.
Är den här energibesparingen dokumenterad någonstans?
Har aldrig sett att golvvärme sparar energi. Var har du läst det?

och vart tar kallraset från fönstren vägen?

Kanske ett par element, ett under vardera fönster kunde bli lika bra.
Och till en troligen lägre initialkostnad.

Någon som vet bättre?

//KoW
 
Hej,
varför inte titta på en luftvärmepump för hela huset ?

Ett bra forum att lära sig om dem är värmepumpsforum.Jag har ingen ännu men är nu övertygad att inom 6 mån när vi reparerat huset klart blir det en av de fem mest produktiva för att ersätta våra elelement ! Pris ca 20k inkl installation och på två tre år är den betald. Elpriset verkar ju bara stiga så kolla om det är något för er ?


Mvh
intrestin
 
Och vad ska du värma ditt hus med en vargavinter?

Gräv eller borra ned en slang eller flytta till skåne.

Protte
 
Tack så mycket för flera bra svar!

Några saker att kommentera:

Vad jag förstår av inlägget så är det direktverkande el i huset? dvs du väljer på el golvärme eller el-radiatorer?
Ja, det är direktverkande el i hela huset. Det är alltså el-golvvärme och el-radiatorer som är enda alternativen.

Med två el radiatorer på 1000W st kommer det som alltid med el radiatorer bli riktigt varmt rakt över radiatorerna och kallare på golvet mitt i rummet. Med ressultatet att man får onödigt varmt vid taket för att få OK värme mitt i rummet.
Låter som ett vettigt resonemang. En fundering som jag har är dock om golvvärmen i viss mån även går nedåt? I så fall kommer en del av värmen hamna i taket på våningen under och där gör den ju inte heller nytta. Är inte element bättre om värmen ska hamna på rätt våningsplan? Eller tänker jag fel?

varför inte titta på en luftvärmepump för hela huset ?
Vi är på gång med att köpa värmepump men den kommer troligen ha marginell effekt på vinden. Vi tänkte nämligen placera den i källaren. Huset har källare+bottenvåning+övervåning+vind (ett högt och smalt hus!). Sålunda lär värmepumpen i första hand ge effekt på källare och bottenplan. Att sätta en extra värmepump på övervåningen är inte aktuellt, beroende på dels buller och dels mindre effekt (mindre yta och mer stängd planlösning)

Är den här energibesparingen dokumenterad någonstans?
Har aldrig sett att golvvärme sparar energi. Var har du läst det?

och vart tar kallraset från fönstren vägen?
Tycker också det hade varit intressant att se en undersökning om värmebesparing med golvvärme kontra radiatorer.
Det finns bara ett fönster på vinden ifråga. Det befintliga elementet som väl är 10-15 år och för klent för hela rummet sitter under fönstret. Kanske kan det fungera som komplement till ett värmegolv för att motverka kallras?
 
mroing skrev:
Vad jag förstår av inlägget så är det direktverkande el i huset? dvs du väljer på el golvärme eller el-radiatorer?
till 25m2 skulle jag rekommendera 2000-2500W effekt.
Med två el radiatorer på 1000W st kommer det som alltid med el radiatorer bli riktigt varmt rakt över radiatorerna och kallare på golvet mitt i rummet. Med ressultatet att man får onödigt varmt vid taket för att få OK värme mitt i rummet. Välj 2000W golvvärme (typ Heatcom eller IntelliOhm) istället så kan du teoretiskt spara 20% i driftskostnad men framför allt slippa fula radiatorer.
Gängse rådande uppfattning om golvvärme kontra radiatorer vad gäller driftkostnad är väl ändå att golvvärme är dyrare vid samma innetemperatur eftersom en del av värmen går nedåt i golvet?! Dock räknar vissa på att man kan sänka temperaturen något med golvvärme och ändå få samma komfort och på så vis jämna ut så att det ungefär går på ett ut.
 
KnockOnWood skrev:
och vart tar kallraset från fönstren vägen?


//KoW
Sålänge det inte är gamla fönster är det nog inga problem med kallras. Dagens fönster gör att behovet av varm konvekterad luft som för bort den kalla luften vid fönstret är "bortblåst":).
 
KnockOnWood skrev:
Är den här energibesparingen dokumenterad någonstans?
Har aldrig sett att golvvärme sparar energi. Var har du läst det?

och vart tar kallraset från fönstren vägen?

Kanske ett par element, ett under vardera fönster kunde bli lika bra.
Och till en troligen lägre initialkostnad.

Någon som vet bättre?

//KoW
Att man får en mer ekonomisk värmefördelnning i rummet med radiatorer är helt klart en tvetydig och debaterad fråga men helt klart är att man med punkt värme vid väggen behöver ha en högre genomsnittlig värme i hela luftmassan för att få komfort i hela rummet (27-28 grader uppe vid taket rakt över radiatorn blir ingen glad av). Med golvvärme är man alltid nära värmekällan och man kan därför teoretiskt ha en lägre driftskostnad. Men vist praktiskt brukar nog driftskostnaden bli ungefär den samma, direktverkande el är alltid direktverkande el.


Grabbhalvan skrev:
En fundering som jag har är dock om golvvärmen i viss mån även går nedåt? I så fall kommer en del av värmen hamna i taket på våningen under och där gör den ju inte heller nytta. Är inte element bättre om värmen ska hamna på rätt våningsplan? Eller tänker jag fel?

Som det skrivits lite från och till i tråden. Vist lite värme går neråt och är det betongplatta på mark blir detta förluster men på ett överplan ger det en försummbar förlust. I träbjälklag är också värmespridningen neråt minimal värmen sprids här mest med konvektion och detta går som regel uppåt. Min gissning är att 5% av värmen går neråt dvs ca 100 W värme i taket på våningen under.
 
Nackdelar med golvvärme är:
Ekonomi - dyrare och skulle man få ett rep då är det kört. Värmer upp marken i onödan.
Svårare att reglera - blir ofta för varmt i huset.
Byggnadsmässigt - fukttransporten är reverserad.
Fysiologiskt - fötter skall vara kalla och hjärnan varm.

Fördelar äro:
Gynnar installationsföretag och arbetsmarknad.
 
mroing skrev:
Att man får en mer ekonomisk värmefördelnning i rummet med radiatorer är helt klart en tvetydig och debaterad fråga men helt klart är att man med punkt värme vid väggen behöver ha en högre genomsnittlig värme i hela luftmassan för att få komfort i hela rummet (27-28 grader uppe vid taket rakt över radiatorn blir ingen glad av).
Mätte lite i vardagsrummet, och fick dessa värden:

Vid soffbordet: 19,4 grader
I gardinstången nära taket ovanför fönstret: 19,7 grader
I taklampan (släckt): 19,9 grader

Jag har radiatorer med hög framledningstermperatur. Nu är det lite varmt ute, så jag får kanske återkomma när det är minusgrader. Några 27-28 grader har jag svårt att tänka mig att det skulle komma upp till.
 
mroing skrev:
..helt klart ..men helt klart...
För att vara lite elak, mroing:
Det är mycket som du anser vara "helt klart" men du presenterar noll belägg för dina påståenden.
Det kanske till och med är så att du i stället har "helt fel".

Här är en annan synpunkt som man kan fundera över (obs EJ dokumenterat i denna framställning):

Med golvvärme och friskluftventiler i rummen (vid fönstret eller annorstädes) får man ett påtagligt kalldrag,
som kan vara störande.
Detta för att golvvärmen ger för lite effekt lokalt för att värma upp den kalla inluften,
till skillnad från när kalluften tas in över/vid ett fönster med element placerat direkt under.

//KoW
 
Golvvärme tycker jag är överlägset element. Fötterna varma vilket betyder att man kan sänka rumstemperaturen. Varje grads sänkning av tempen motsvarar en sänkning av uppvärmningskostnaden med 5 procent. Min sambo fryser konstant men när vi köpte huset och installerade golvvärme så har vi ca 19 grader i huset och hon fryser aldrig (nästan) Jag tror att den ökade kostnaden vid installation får man igen genom att man kan sänka temperaturen.

Inga fula element som gör ett rum omöjligt att möblera.

Har man rätt så moderna fönster så är det inga bekymmer ed kallraset från dom. Jag har heller aldrig besvärats av kallras från tilluftsventilerna...
 
Ett ilandsproplem men ändå.Valet mellen golvärme och radiatorer påverkas också av valet av golv. klinkers tex kräver golvvärme likaså lmminat medans ett oljat trägolv kan upplevas varmt ändå.Ska man ha massiva trägolv så finns det lite olika åsikter om det är lämpligt med golvärme över huvudtaget.Energimässigt tror jag att det går på ett ut. Kräver utrymmet x antal watt så har nog värme källans placering mindre betydlse. kanske vid acctank och ved då kall retur är viktigt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.