Jag skall ge mig på och flytspackla ett golv på ungefär 8 kvm. Aldrig gjort det förut och det blir ett bra första projekt, eftersom jag tänker lägga platonmatta och cellplast ovanför, så då ser ingen om det inte blir bra :)...

I vilket fall som helst så var jag ute och kollade på lite flytspackel i byggvaruhuset och såg något som kallades flytförmåga. Jag frågade i butiken men personalen kunde inte svara på vad det var för något (förtroendeingivande!?!!?). Vad är flytförmåga för något? Det stod något om att man en ring på 30 i diameter på en plexiskiva som var någon storlek?!?!?!?!?

Jag skall inte spackla så högt, men det blir nog 3 cm på sina ställen eftersom golvet är ganska ojämt efter bilningen :surprised:, vilket fall som helst så tror jag att jag måste flytspackla mer än 1 gång och undrar om jag måste prima mellan flytspacklingarna eller om det räcker med att prima första gången mot betongen? Undrar också om jag skall torka upp flytspacklingen med en byggfläkt, eller om det så fall kanske torkar för fort?
 
Flytförmåga är ett sätt att, med en standardiserad mätmetod, ange hur "rinnigt" flytspacklet är. Jfr med att hälla ut en deciliter yoghurt resp en deciliter mjölk på en plan yta. Mjölken har högre flytförmåga och sprider därför ut sig mer till en jämnare yta.
Om du flytspacklar i flera skikt ska du alltid prima inför varje nytt skikt. Primningen är bl.a. till för att inte vatten ska sugas bort ur det nylagda flytspackelskiktet. Betänk också att skikten inte får bli för tunna, samt att när du har lagt ett skikt så måste det torka i kanske 12 timmar innan du får prima på det.
Du ska absolut inte brassa på med en byggfläkt! Vattnet i spacklet ska inte dunsta bort, det ska bindas kemiskt i spacklet. Om vattnet dunstar bort eller sugs ner i underlaget får spackelskiktet kraftigt försämrade egenskaper.
 
Sedan så finns det flyt som klarar dina 3 cm i ett svep så blir det lättare och går fortare.
 
Ardex,men dyrt.Köper man riktigt flyt blir det kanon.Glöm inte att täta i golvvinklar, trösklar, annars rinner flytet bort.Det finns även höjd pinnar att limma på golvet.Använd gärna bred tandad spackel.
 
Med t.ex. Maxit 4360 kan du spackla upp till 80 mm, men jag tolkar dig som att du har problem med markfukt iom platonmattan? I så fall blir det kinkigare med valet av flytspackel, så kolla med leverantören att det tål den tillskjutande fukten, eller gjut upp det istället.
 
men jag tolkar dig som att du har problem med markfukt iom platonmattan?
.

Nja, inte vad jag vet, men jag funderar på följande. Platton, isolering, elgolvvärme, klinker. Och eftersom det är ett 70-tals hus med platta på mark utan isolering/eller väldigt lite isolering under plattan, så känns skyddet med platton som en bra grej...

eller gjut upp det istället.
Med vanlig betong menar du? Är inte det svårare att få till jämt och bra?
 
Redigerat:
Lånar tråden lite.
Ni pratar om hur tjocka lager man kan flyta maximalt. Min fråga är hur tunna lager som är möjliga?
Vill själv flyta 2 - 5 mm tjockt lager i min hall. Är detta möjligt?

Förresten, tänkte själv lägga utan golvvärme pga att jag har boende under. Dvs bjälklaget håller hyffsad temperatur. Någon som har erfarenhet av detta, blir det bra?
 
bästedräng skrev:
Lånar tråden lite.
Ni pratar om hur tjocka lager man kan flyta maximalt. Min fråga är hur tunna lager som är möjliga?
Vill själv flyta 2 - 5 mm tjockt lager i min hall. Är detta möjligt?

Förresten, tänkte själv lägga utan golvvärme pga att jag har boende under. Dvs bjälklaget håller hyffsad temperatur. Någon som har erfarenhet av detta, blir det bra?
Maxit 4320: minsta tjocklek 4 mm enl databladet.
 
K
Om det ändå ska bli helt plant så är ju ett helflyt att föredra. Floor 4160 kommer dessutom ner på min 2 mm.
 
bästedräng skrev:
Lånar tråden lite.
Ni pratar om hur tjocka lager man kan flyta maximalt. Min fråga är hur tunna lager som är möjliga?
Vill själv flyta 2 - 5 mm tjockt lager i min hall. Är detta möjligt?

Förresten, tänkte själv lägga utan golvvärme pga att jag har boende under. Dvs bjälklaget håller hyffsad temperatur. Någon som har erfarenhet av detta, blir det bra?
Boende under eller inte påverkar inte golvets temp i nån högre grad vad jag har märkt, vare sej när vi bodde på 3e våningen i lägenhet eller i övervåningen på eget hus. Det som avgör är vilket golv Du har. Där vi har ekstavsparkett (60-talsmodellen med massiva stavar ca 8 mm tjockt, inte dagens modell som mer är fanér på spånskiva) är det aldrig särskilt kallt på golvet men i badrummet med klinkersgolv är det alltid kallt, båda rummet ligger på övervåningen. Klinkers, laminat = golvvärme, men med heltäckningsmatta är golvvärme närmast bortkastat tror jag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.