var ute o kikade lite på maskinen idag...Men den verkar inte få gnista på stiftet, kollat barar genom att skruva lös det och lägga mot cylindern.... SKall mäta upp den med multimetern också men den kändes rätt död. Jag undrar dock vad den röda brytaren på vä sida är för något.......står n ågot med ignition ..

Jaja...skall fylla upp den med soppa, koll aoljan och prova och se om den kan gå igång, men alla tips på "serviceåtgärder" tas tacksamt emot. Har bara skruvat bil i 15 år så det bord einte var någots vårt medd en slunga men små knorr och knirr tips är aldrig fel :)
 
Det är inte så att den röda brytaren är dödaren som kortsluter spänningen från tändspolen? Om det är en brytare, testa att slå om den och kolla igen efter gnista.
 
startar med startgas men dör sedan direkt..så jag förmodar att den inte får soppa.. Har ju stått ett tag så får nog skruva upp den och se till att ledningar och allt är rent och inte igensatta.Kan inte vara något stort problem dock....motorn går runt fint men stiftet blirinte fuktigt vilket det borde om soppan kommer fram...Gnista har den i alla fall nu :)

Jobbar vidare så får vi se vad som händer :) Skulle bara haft en manual eller något så man har lite mer koll på den men det ger sig..har ju skruvat förr :)
 
Har en snöslunga som heter Canadiana med tecumseh-motor och allt, köptes in '85 eller '86.
Tror det är precis samma som Stiga hade i sitt sortiment under den tiden, bara färgen och dekalerna som skilde. Kan kolla ikväll om jag har någon dokumentation kvar till den.
 
o tack för det :) Vore snällt:)
 
Hmmm... Det känns ju inte som någon supergenial idé att renovera den innan du fått köpa den. Nu när den inte fungerar kan du nog få den ganska billigt. Eller har jag missat något?
 
ingen fara...den har stått länge, den som äger den har ingen nytta av den och är en riktigt schysst lirare så det har ingen betydelse....men jag förstår va du menar :) Jag får den nog till samma pris oavsett om den funkar eller ej faktiskt....men men...Tack för synpunkten :)
 
Jag har en liknande stigaslunga med Tecumsehmotor. Det finns många i USA som säljer delar till bra priser, frakt ca en hundring. Efter en förgasarrenovering (byte packningar och rengöring) så går nu motorn, om än lite ojämn tomgång, det som återstår är hållare för luftfilter samt lite remmar och fjädrar från stiga. Problemet verkar vara att hitta artikelnumret på slungan, åf har svårt att hitta något på bara det tresiffriga numret.
 
kano..tack för tipset! Skall kolla med den firma som sålt den först för det ligger bara några kilometer från mig så det är ingen stor affär at åka förbi.

Återkommer senare med resultatet :)
 
När du ska beställa delar till motorn så är det motorns modell och serienummer som behövs, det finns instansat på kåpan.
Lycka till.
 
mrfrenzy skrev:
Jag har en liknande stigaslunga med Tecumsehmotor. Det finns många i USA som säljer delar till bra priser, frakt ca en hundring. Efter en förgasarrenovering (byte packningar och rengöring) så går nu motorn, om än lite ojämn tomgång, det som återstår är hållare för luftfilter samt lite remmar och fjädrar från stiga. Problemet verkar vara att hitta artikelnumret på slungan, åf har svårt att hitta något på bara det tresiffriga numret.
snöslungor använder inte luftfilter, bara en metallgrej framför insuget på förgasaren, för det är inte så dammit på vintern och luftfiltret blir lätt vått så därför har man ingetd^_^b. mvh viktor j
 
Milkshaken
Oj nu kom den här gamla tråden upp...:)
en del har hänt sen dess.... :)
Jag har köpt en liknande, som den på bilden, förmodligen är min nyare, 522 heter den... Funkar numera prima..... Efter både brand och tändspolebyte så funkar den nu som sagt prima....
men Torparnorpan,,,, förklara , hur gick det för dig sen.... Blev du med slunga eller?
 
Har köpt en billig slunga idag. Ser ut som bilderna i denna tråd och heter Stiga 521. Art nr är 18-1811-12. Serie nr kan man inte se längre.

Verkar som det inte är en vanlig slunga med tanke på hur lite det finns att hitta om den.

Den går bra men kastar lite kortare och driver inte så bra som jag vill. Remmarna ser gamla ut på dem. Någon som kan svara på om det är det som är problemet. Vad kostar remmar??
 
vicke1112: Tack, jag hittade den infon själv för ett år sen, men bra att det står här i tråden för andra som undrar.

Remmar köper du hos närmsta mekaniska verkstad/företag som säljer elmotorer etc, enklast att ta med dom gamla. Kostar 50-100kr styck.

Håller den rätt varvtal så kan det inte vara mycket annat än remmarna som slirar för utkastets del.
För framdrivningen är det ett gummibelagt hjul som driver en metallskiva, kolla så det inte är utslitet eller kladdigt.
Om den inte håller rätt varvtal så är det service på förgasren(rengöring och nya packningar) och sedan eventuellt justering av varvtalet.
 
RoTe
mrfrenzy skrev:
För framdrivningen är det ett gummibelagt hjul som driver en metallskiva, kolla så det inte är utslitet eller kladdigt.
Tvärt om brukar det väl vara?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.