Hej alla kunniga! jag och min sambo ska bygga garage och jag har önskemål att få en vinda utan takstols-stolpar som stör atmosvären.. några tips! ?:confused:
Enligt vad jag hört av andra så går det helt enkelt inte...:mad:
för att garagedelen nere skulle då förstöras med stolpar där nere och det går ju inte i ett garage där man ska köra in bilar .. måttet på garaget är 6x15m höjd om det behövs blir väl en sisådär 5m. vet inte vad mer jag ska skriva . så skriv ni gärna och fråga om jag glömt något viktigt som man borde ha tänkt på
/LR
 
tydligen var det helt omöjligt .. eller ? kanske jag var otydlig..:eek:
 
jag förstår överhuvudtaget inte vad du vill.

Ska du ha en vind över garaget eller en torkvinda till tvätten?
 
Då jag är uppvuxen i Norrland så förstår jag precis vad du menar med vinda...

Att bygga en ramverkstakstol som klarar en spännvidd på 6 meter bör inte vara några problem. Men mitt förslag är att ni kontaktar en takstolstillverkare som hjälper er med beräkningar. Vill du har fler tips så kan du pm:a mig

/Johan
 
C
Eftersom det är relativt smalt kanske du ska överväga mansard(brutet)tak om du ska ha en vind. Då kan du få riktigt bra med utrymme, och du behöver nog inga stolpar i mitten, det är bara att dimensionera ordentligt. Hade du tänkt bygga takstolarna själva? Annars är det bara att prata med en tillverkare så tar dom fram en takstol som klarar dina krav.

Visste inte att vind hette vinda på norrländska.. Intressant.
 
tack äntligen lite svar. jo jag e från norrland .. sorry alla sörläningar vi förkortar en del.. jag skulle vilja ha så mycket utrymme som möjligt på övervåningen på garaget.. mansard tak låter ju som en bra ide .. det jag undrade var just det, är det överhuvudtaget möjligt med utrymme på "en övervåning" utan stolpar överallt.. och inga bärande väggar på nedervåningen eller bottenvåningen vad man nu ska kalla det... tack för alla bra svar..
 
ja eller man kan ju inte säga att vind och vinda är att förkorta... men vi uttrycker oss så här konstigt.. här..:rolleyes:
 
Visst går det, men det blir ganska dyrt.

6m i spännvidd för golvbjälklaget kräver andra lösningar än vanligt virke. Limträ, stål, kerto etc. Takstolstillverkaren bör även bli informerad om att vinden ska inredas.
 
jo jag förstår att takstolstillverkare måste bygga takstolarna och veta att vindan ska inredas. men det låter ju hoppfullt om det går.. nyfiken på vad som menas vad dyrt skulle kunna vara.. nu när jag vet att det går så ska jag höra med takstolstillverkare vad det kommer att gå på.. tack igen.. för alla svar..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.