Hejsan alla!

Köpte ett hus i somras, en 40-talsvilla. Under en renovering av badrummet på övervåningen tyckte idioten som fixade avloppet att han skulle dra upp ett ventilationsrör genom taket på kupan som badrummet ligger i (i halva i alla fall, andra halvan är en bit av en garderob). Det är väl helt OK om man gör det ordentligt, men när man drar röret rakt upp precis bredvid nocken och skär sönder en nockpanna och sedan täcker över lite provisoriskt med en takpapp, då blir man lite sur.
Detta var fem år sedan, och det har regnat mer än en gång under dessa år. Ägarna som inte verkat bry sig ett skit om fusk har bara låtit det vara (lutningen på golvet i badrummet är dålig också, allt vatten rinner inte ner i avloppet).

Under en trevlig höststorm nu i helgen fick jag den trevliga överraskningen av en vattenpöl i min garderob (walk-in). Har ju varit medveten om att det läcker lite vid rörer, men vid sånthär väder så kom det in lite mer än vanligt. Har alltid haft planen att fixa det när jag lägger om taket i vår, men nu när man ser att det läcker mer än man trodde så vill jag gärna göra nått åt saken så att hela världen inte går under.

Då till min enkla fråga med ett kanske inte lika okomplicerat svar:

Hur går man tillväga? :)
Bara å slita bort allt som är rötet och sätta dit nytt? Bör man tänka på om nått är bärande?

Alla svar är välkomna, även om ni bara vill mobba mig för min okunskap! ;)

Tack på förhand!

/Viktor
 
Jag är också en relativt okunnig person som blev tvungen att ge mig på en takkupa som en tidigare hempulare hade gjort på fel sätt...i mitt fall var det illa gjorda plåtslagerier som ställde till med vattenskador. Jag fick bl a byta ut en hel del ruttet virke på och kring kupan.

Man blir ju tvungen att riva rätt mycket för att se att det inte är mer ruttet. Allt rötskadat virke bör ju bytas ut. Fördelen med en kupa som objekt i såna här fall är att den ju är rätt liten och överskådlig och det handlar inte om några jättevikter, så det är inte så svårt även om man måste ge sig på något som är bärande i själva kupan. Sträcker den sig över flera takstolsfack bör det däremot finnas avväxlingar mellan takstolarna ovanför kupan och ska man ge sig på dem får man tänka sig för lite mer...

Eftersom man inte vet vad man kommer att finna när man börjar riva, så vet man inte hur lång tid det kommer att ta, så det första man ska skaffa sig är en presenning stor nog att täcka in hela kupan.

Men du pratar om nocken. Är det alltså en kupa med sadeltak eller är det "stora" nocken? För i så fall är ju mer än själva kupan inblandat.
 
Ja, det är en kupa med sadeltak, så det är nocken på kupan jag pratar om.
Jag får helt enkelt köra på och se vart det slutar.
Ska införskaffa mig en presenning i helgen tänkte jag, vart kan man köpa bra sådana, vill ju ha en som håller. Kan tänka mig att dom som finns på byggmax för en liten peng inte är dom bästa?
 
Billiga lättviktspresenningar finns ju lite varstans. Jag hade en sådan från början - det tog lång tid från konstaterat läckage till att jag kunde göra något åt det - men den slets så småningom sönder p g a att vi har VÄLDIGT raspiga takpannor. Då köpte jag en rejälare och i o f s mycket tyngre PVC-presenning på Biltema, som enligt vad jag lyckades googla fram var billigast på sådana.
 
Får köpa en i PVC, ska renovera en till kupa på taket så det är dumt att snåla, aldrig dumt att ha en sen när man är klar heller!

Tänkte jag skulle kapa ventilationsröret och dra ett flexibelt rör ut åt sidan under tiden den ligger under presenning, vill ju inte att det ska stinka in i huset.

Sen blir det å köpa en sånhär: Ventilationsgenomförning
Hade dom använt en sånhär från början så hade jag sluppit detta, men nej, snåla är roligare... :)
 
Var uppe på vinden och märkte att man kan si in i kupan därifrån, tog lite bilder, bland annat denna:

IMG_3332.JPG

Kan nog vara dags att göra nått åt detta... :)
 
Ja, det ser ut ungefär som råsponten gjorde bredvid min kupa.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.