Jag vill gärna dela med mig av erfarenheter av dessa leverantörer. Kanske tycker någon jag är gnällig, eller någon att jag varit för krävande, eller kanske för tålmodig. Kanske skall detta ligga under referenser Hantverkare och Entreprenörer?

Brev till Securitas Direct i juni 2007:

Jag har varit kund i Securitas Direct sedan 1 juli 2004. Vi tog över den larmanläggning som fanns i huset när vi flyttade in. Kort efter inflyttning driftsattes den av EBS Larm. Under hösten 2004 renoverade vi hallen där stora delar av larmkablaget fanns draget utanpåliggande i taket. I samband med det drogs tomrör för kablaget samt att teleledningarna i huset drogs om. Vi hade innan dess installerat ADSL varför ordningen mellan teleuttagen ändrades till att ha första jack där ADSL-modemet finns, larmet som nr 2 och en telefon i entréhallen som nummer 3. EBS Larm drog delvis nya kablar och driftsatt larmet igen, vilket fungerat perfekt direkt efter.

Under oktober 2006 planerade vi för en större ombyggnad av källaren och kontaktade då Securitas Direct för att koppla ur de larmkomponenter som skulle beröras av ombyggnaden, manöverpanelen vid källarentrén, transformator, nyckeltub och magnetkontakten vid källardörren. EBS Larms installatör demonterade av någon anledning också en rörelsedetektor som inte skulle beröras av ombyggnaden. I samband med denna bortkoppling slutade också telefonjacket kopplat som nr 3 att fungera. Vi berördes inte mycket av det eftersom vi har en sladdlös telefon och dessutom skulle larmet kopplas in igen när källarombyggnaden var klar.

I mitten av maj i år kontaktade först min fru och därefter jag EBS Larm för att beställa återinkoppling av larmet enligt ovan samt montera dörrkontakt och dörrmagnet i den nya ytterdörren som satts dit efter demonteringen av larmet. Eftersom min fru inte var helt insatt i alla detaljer av vad som skulle utföras ringde jag upp några dagar efter första kontakten med EBS Larm. Vi gick igenom vad som skulle göras och jag kommenterade att installatören i oktober klippt av ett antal kablar. Kvinnan jag talade med hade en ifrågasättande attityd som byggde på att ”det förmodligen var jag eller någon av hantverkarna som genomfört ombyggnaden i källaren som klippt av kablaget eftersom det i deras instruktioner ingår att inte klippa av några kablar”. Jag påpekade igen att så inte var fallet, det gjordes av EBS Larms installatör. Hon fortsatte att vidhålla att man aldrig gör så utan skyllde på mig. Den attityden kändes oerhört kränkande, att på ett så arrogant sätt beskylla kunden i en lång diskussion känns som ett trist bemötande.

Den 5 juni har EBS Larms installatör tillbringat 6 timmar hos oss för att koppla in larmet igen. Det fanns förberedd dragtråd för den nya kabeldragningen mellan larmskåp och källarentréns manöverpanel, men i övrigt befintligt kablage utöver det som klipptes av föregående installatör. Jag ifrågasatte två saker och återigen attityden, i detta fall hos installatören:

1. Installatören ägnade tid åt att dra en ny och ful utanpåliggande kabel mellan larmskåp och dörrkontakten på entréplanet, trots att rör för dolt kablage fanns sedan tidigare, och det var borrat för kontakten i dörrkarmen (men inte i dörrbladet). Anledningen var att hon saknade den dimensionen på borr som krävs. För mig känns det som en utväg p.g.a. lathet eller slarv, en 22 mm borr borde vara standard i verktygsförrådet. Magnetkontakter av den typ vi har torde vara mycket frekvent.
2. Installatören ägnade mycket tid att felsöka varför telefonkopplingen inte fungerade. Återigen kom påståendet att ”jag eller någon annan (ej EBS Larm) installerat nytt telejack” eller gjort något annat som påverkat telenätet. Installatören bemödade sig inte att lyssna på beskrivningen att larmet och telejacket som är kopplat som nr 3 fungerade alldeles utmärkt innan EBS Larm demonterade anläggningen. Eftersom ingen varit och fixat med telenätet är det enligt min åsikt troligt att det är EBS Larm som gjort något med installationen. Nu drog installatören någon eller några nya telekablar på min bekostnad.

Jag bestrider den arbetsorder och kostnad som lämnats till oss p.g.a. det jag beskrivit ovan.

Slut på brevet.

Efter tre månaders påminnelser via telefon och e-post till arbetsledningen på Securitas Directs larmcentral har de äntligen återkommit med respons på det brev ni ser ovan. Det trista för EBS Larm är att de ifrågasätter allt som jag som kund säger, de har en otroligt underlig attityd som utgår från att jag som kund inte har någon aning om hur min teleanläggning fungerar. I ett reklamationsläge anser jag att leverantören bör ha en mer ödmjuk attityd och inte ägna all sin tid åt att förklara bort sitt agerande. Till sist kom vi överens om att de krediterar en timmes arbete och 3 månader abonnemangskostnad. Den ekonomiska uppgörelsen är jag nöjd med, det motsvarar de tre timmars debitering som jag anser är fel. Deras problem är att reklamationshanteringen hamnar mellan Securitas Direct (som jag har avtalet med) och deras underleverantör som är den som utfört arbetet. Många kockar gör att reklamationsärendet inte blir så professionellt hanterat som jag hade önskat.

Fördelen med byggahus.se är att det är enkelt att dela med sig av erfarenheter............. Kanske är det någon annan som har liknande erfarenheter?
 
Låter mer som referens tycker jag så jag flyttar
 
Som i så många andra företag med underentreprenörer, så skiljer det ju sig säkert väldigt mellan olika av Securitas Directs underentreprenörer. Troligen är ju detta hanterande av EBS Larm inte något som Securitas uppskattar, utan det finns säkert med i en kommande dialog med dem (eller kanske t.o.m. redan har varit). Vi har haft ett liknande problem med en värmeanläggning som installerades av en underentreprenör/återförsäljare på rekommendation av tillverkaren. Underentreprenören/återförsäljaren gjorde ett riktigt skitjobb, och har inte alls hanterat våra uppkomna problem.

Jag tror dock att bl.a. detta forum har en enorm genomslagskraft som många företag har upptäckt. Därför passar man sig noga idag, och är mån om sitt anseende.
 
Vi har själv varit kunder hos Securitas Direct i ca 5 års tid. Vi har nu sagt upp larmet då det inte är något annat än Falsk Trygghet. Vi fick telefonproblem och uppgraderade vårt larm med en GSM-modul så att genom detta skulle vi vara säkra ifall telefonen slutade att fungera, bara detta kostade 1885:-

Ganska omgående efter detta säkerhetsuppgradering av larmet så slutade telefonen att fungera samt att en person från deras larmcentral ringde och meddelade att de tappat kontakten med larmet.. Jag fick trycka ett testlarm för att se om förbindelsen mellan larmet och larmcentralen skulle gå igång, vilket det inte gjorde. Vi fick efter detta hem en servicetekniker som mer eller mindre spenderade en hel dag hos oss med felsökning. Han var dock trevlig vilket de operatörer på larmcentralen också var. Då servicekillen inte kunde få igång larmet efter flera tester bad han att få återkomma vilket självklart gick bra.

Dagen därpå kom han och monterade upp ny centralpanel samt nytt GSM-kort i denna. Larmet höll i ca 3 veckor sedan var det samma sak med att vårt larm tappade kontakten med larmcentralen. Jag lyckades få reda på genom bekanta att de nya centralpanelerna har det varit problem med och att det var liknande problem som i vårt fall.

Jag var åter i kontakt med en operatör som var jättetrevlig och vi försökte skicka testsignal för att se om förbindelsen återkom. Då detta inte gick och ny service erfordrades bad jag att få tala med någon av arbetsledningen då detta ej var acceptabelt. Vill dock understryka att inget agg hystes mot operatören som var mycket trevlig!

Nu började dock en riktig cirkus. Då jag talade med en arbetsledare var det förvånande hur okunnig och otrevlig denne var. Jag fick höra en harang som mer eller mindre lät inläst och bara var urskuldande. Då jag frågade varför detta problem uppstår och om det är många som har det fick jag inget svar. Fick höra något om att GSM-nätet kanske var otillräckligt, detta gav fullt utslag vilket det visade sig då larmet driftsattes.

Serviceteknikern kom tillbaka och stod lika förvånad som vi att larmet inte fungerade. Nu hade han även med sig en kollega som var lika förbryllad. Vi fick efter flera timmars felsökande och provande samt ytterligare ett byte av centralpanel kontakt med larmcentral. Alla värden visade att signal från tele och GSM gav bra utslag.

Efter ca 8 veckor tvärdog denna nu 3:e centralenehet. Då kontaktade jag arbetsledning som mer eller mindre bara satt och urskuldade sig igen. Lite senare ringde även någon väldigt otrevlig chef från avdelningen som driftsätter larmet upp mig och drog någon visa om märkligt fel som var ovanligt etc. Det mest komiska är att vid årsstämman fick jag höra av flera att just liknande problem som detta är rätt vanligt. Så jag ger inte mycket för vad hon satt och ursäktade sig om då hon ringde upp.

Jag valde vid det här tillfället att säga upp larmet då det ej fungerar. Jag fick nu en chock att de nu även ville ha 3 månaders uppsägningstid!!! Jag förklarade att larmet inte fungerar pga teknikaliteter så att vi ska inte behöva betala en uppsägning för något de själva ej kan få att fungera!! Detta var lättare sagt än gjort. Vi betalade via autogiro så securitas direct drog som vanligt kostnaden, uppsägningsblankett kom rätt sent så det tog säkert en och halv vecka innan de fick in den. Jag fick prata med en väldigt otrevlig och bufflig chef för fakturaavdelningen som sade att pengarna skulle återbetalas. Det tog 6 veckor innan det gjordes. Under denna resa fick jag via brev och 2 telefonsamtal förklara för Securitas Direct att ingen uppsägningstid var aktuell då det var pga deras fel att vi sade upp larmet.

Nu efter har vi inget larm, men det spelar ingen roll. Känns som du har samma trygghet. Skillnaden är väl mest att om det blir inbrott (vilket det vanligtvis blir trots larm) så är det att du får reda på detta av en granne istället från larmcentralen. Brinner det så ringer Securitas, svarar du inte skickar de väktare.. Du hinner brinna inne flera gånger om ifall du är medvetslös. Räcker med vanlig brandvarnare, för Securitas kan inte hindra att huset brinner ner. Ett lika bra och MYCKET billigare alternativ.

Vi hade inbrott i garaget. Jag kom hem och upptäckte detta och ringde larmcentralen och frågade om de uppmärksammat inbrottet. Det hade de gjort och skickat väktare. Jag fick vänta ytterligare en timma innan väktaren dök upp..

Detta är inte värt att betala installation för nästan 5000:- samt 320:- i månaden för. Dessutom tillkommer en årsavgift på nästan 400:- Du blir dessutom debiterad avgifter av deras sevicetekniker, så i slutänden blir det en dyr affär.

Nu då larmet äntligen är uppsagt, bortmonterat, skadorna efter deras larmutrustning (som lämnade fula märken) lagade, är största problemet med Securitas Direct att de ringer väldigt ofta och tjatar att vi ska komma tillbaka som kunder.. Vi får direktsänd reklam trots att jag bett dem sluta med detta.

Som kund fastnat du i ett hjul som inte slutar att snurra trots att du ber om det. Du blir behandlad av cheferna på det företaget som att du vore luft då du ber att de ska göra rätt för sig.

Väldigt många av dem jag pratat med som har haft eller som har med Securitas Direct att göra är väldigt missnöjda med deras sk trygghetslarm, så aldrig mer att jag har med de här hobbyföretagen att göra för aldrig tidigare har vi haft så mycket problem som vi har haft med Securitas Direct!!
 
Redigerat:
Grannen har Sequritas. Förra sommaren var deras vuxne son där o vattnade blommorna åt de bortresta föräldrarna. Han råkade lösa ut larmet och hittade inte återkallelsekoden.

Det tog 2 timmar innan väktaren kom.
 
Det är väl iofs inte för att gripa tjuven som väktaren kommer, utan för att täcka för eventuella trasiga fönster och dyligt.
Det är den avskräckande effekten man är ute efter med ett larm. Att tjuven ska välja ett annat hus.
Synd att man inte kan köpa skyltar och klistermärken löst från Securitas, det skulle räcka ;)
 
Adam_F skrev:
Det är väl iofs inte för att gripa tjuven som väktaren kommer, utan för att täcka för eventuella trasiga fönster och dyligt.
Det är den avskräckande effekten man är ute efter med ett larm. Att tjuven ska välja ett annat hus.
Synd att man inte kan köpa skyltar och klistermärken löst från Securitas, det skulle räcka ;)
Vad är syftet med en väktare om denne inte skall ingripa vid pågående inbrott. Skulle aldrig få för mig att betala dessa pengar för att ha någon som täcker fönster. Och det är just denna direktkoppling till central/väktare som man betalar grova pengar för. Larmet i sig är inga stora pengar.

I USA har de flesta vaktbolag som övervakar åt privatpersoner även tillstånd att ha handeldvapen för att skydda folks privata egendom. Ett sådant skydd hade jag gärna betalat lite extra för, samt en garanti på iställelsetid. 2 timmar är inte acceptabelt, hade telefonen larmat till in gamle far som är pensionär hade det max tagit honom 10 minuter att komma till vår bostad, helt gratis.

Tänk er för, ni som betalar dyra pengar för att ha väktarskydd. Vad får ni för pengarna?

/Henrik
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.