Vi har precis dränerat färdigt runt huset och grävaren håller som bäst på med grovplaneringen av krigslandskapet som dräneringsarbetet har lämnat efter sig. Vi har tänkt anlägga tre mindre drädgårdsland som avgränsas med stengångar och tyckimpregnerat virke i stil med pallkragar som bygger upp kanter på landet. vi gräver ur lerjorden och skall fylla i matjord. Är det en bra idé att fylla i ett lager med makadam (och fiberduk givetvis) för att dränera ur gropen eller får vi svårt att hålla kvar fukten i matjorden då?

Tacksam för svar innan helgen då arbetet med landet drar igång.

// Pablo
 
Dränera behöver du bara göra, om det är ett surhål där landen ska vara.
 
Tack för ditt snabba svar!
Något surhål är det inte, men jag tänkte att det kunde vara bra att ha något i stil med en stenkista med makadam i botten av hålet eftersom den kringliggande marken är högre upp, i alla fall innan hålet fylls med matjord.
 
Jag tror, att om du gör så, kommer du att få vattna betydligt mer än vad det ger i avkastning.
Såvida det inte är ökenväxter du ska odla. :D
 
Då hoppar jag över dräneringen och fyller på med matjord direkt. Nu ska jag ut och ge direktiv till grävaren så han planerar tomten som vi vill ha den, så slipper jag springa runt med spade och skottkärra hela hösten och halva våren.
Tack återigen för snabba svar!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.