Hej.

Efter ett antal kvällars läsning på detta eminenta forum, har jag nu sållat ur bland sågar. det blir en 10SD eller en 8SD, men min enda fråga, kanske då främst till er som äger liknande såg:

Kommer jag att sakna den inbyggda lasern, som endast finns på 8:an?

Har fått pris på 8500 inkl moms och GTA3700, borde vara ett ok pris.

Mvh Henrik
 
Lasern är ingen deal breaker. Bestäm dig utifrån dina krav på kapacitet och mobilitet. Någon 8SD existerar inte. "D" betyder att man kan vinkla klinagan åt båda hållen. Det går på 10SD, men inte på 8S. Det går nästan alltid att komma runt dubbelvinklingen genom att vända och trixa med arbetsstycket. Jag valde 8S pga mobiliteten och jag har inte ångrat mig. Jag plockar undan maskinen efter varje användning. Därför var en större maskin inget alternativ.
 
Frågan är hur stor såg du behöver?

Jag har en GCM 8 S och GTA 3700 som jag köpte i somras för 4995 SEK. Jag kan inte tänka mig när jag skulle behöva en större såg än så? Lasern på GCM 8 S är ju i och för sig fiffig, men absolut inte avgörande. En av de största fördelarna med GCM 8 S borde vara den smidiga storleken. Med sitt bärhandtag och endast 15 kg är den väldigt smidig att handskas med! Det är många gånger som jag bara behövt kapa ett par reglar eller brädor, och det är guld värt att med lätthet plocka fram sin blåa fina GCM 8 S! Sågen kan ställas på marken även med fästet till GTA 3700 i och med att det sitter gummipluppar under. Det är ju inte alltid som man måste ha sågbordet.

Från början var jag också inne på GCM 10 SD men prislappen skiljer ju en hel del som du vet. Är du hemmafixare som jag?
 
mattiasp skrev:
Lasern är ingen deal breaker. Bestäm dig utifrån dina krav på kapacitet och mobilitet. Någon 8SD existerar inte. "D" betyder att man kan vinkla klinagan åt båda hållen. Det går på 10SD, men inte på 8S. Det går nästan alltid att komma runt dubbelvinklingen genom att vända och trixa med arbetsstycket. Jag valde 8S pga mobiliteten och jag har inte ångrat mig. Jag plockar undan maskinen efter varje användning. Därför var en större maskin inget alternativ.
Håller med mattiasp till fullo!!!
 
Gcm 10 s klarar 62 grader enligt skalan, men sedan går den en grad till, dvs 63, trvligt om man har 63 graders mansardtak t.ex, jag tror jula har den för en dryg femtusing..
Vi köpte oss en 8s igår, och lasern "ritar" en mm till vänster om snittet,
Stod och fingrade på en Dewalt som hade två lampor , en på var sida om klingan, vilket gav en skarp skugga där klingan gick, jag tror att det var att föredra framför lasern,
Att vi valde 8an framför 10an, var mest därför att 10an är ett jädra schabrak att släpa runt på,
Men ska man ha den hemma på samma ställe, så hade jag nog valt den istället..
 
Mikael_L
Måste man packa undan sågen efter varje användningstillfälle så undrar jag hur många kapsnitt man har att göra innan man ids bära fram GCM10'an.
Det blir nog fogsvansen eller handcirkeln då och då.

Vår Makita LS0714, som är som GCM8S i vikt och mobilitet, innebär ändå att jag flera gånger inte idats ställa upp, utan kört med handcirkel istället. Större maskin = ännu fler gånger den fina maskinen får stå obrukad, vilket är synd.

Till dags dato, efter byggande av 1 friggebod, 1 garage och 1 altan, så har jag fortfarande inte saknat det sågdjup som en GCM10 ger, en enda gång.
Så för mig skulle valet vara skitlätt - GCM 8S.

Skulle jag ha en fin lokal där sågen alltid stod permanent uppställd... Ja då är valet inte lika "skitlätt", då är det i princip bara pengarna som talar mot GCM 10S /SD (eller GCM 12 för den delen).
 
Jag har inte saknat laser på min 10SD, däremot är den som andra nämnt småtung att släpa runt på.
Numer står den uppställd på en och samma plats i det snart färdiga garaget. :)
GTA3700-bordet är stabilt men ändå lätt att flytta med sig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.