Hej. Står inför vår största renovering någonsin och har kommit till badrummet som kommer placeras på övervåningen i 1,5 plans hus i den nybyggda takkupan.

Badrummet kommer bli ca 4,2*2,4m

Här kommer en bild
http://stageproduction.se/badrum.jpg

Ovanpå golvbjälklaget fram till badkaret kommer det ligga dubbla 22mm golvspån som är limmade och skruvade med skarvarna förskjutna. Vid badkaret är det lika dant fast med 1 lager golvspån istället. detta pga elrör och annat som ska gå under dessa skivor.
Sedan ska det läggas elvärmeslinga och sedan flytspackla allt och bygga fall till brunnar. Över detta kommer det sedan en plastmatta.

Inkommande avlopp är vid handfatet, toan matas separat med avlopp.

Det jag då undrar är:

jag kommer ju att behöva borra ett ca 75mm hål + 2 hål för vattenrören igenom alla takstolar för att komma från dusch till handfat. Detta kommer då påverka reglarnas bäringsförmåga.
Behöver jag då putta i reglar så att det blir cc300 eller räcker det med cc600, och kommer detta då hålla för både dusch och badkaret?

Kommer nog komma mer frågor med tiden men börjar här.

//Håkan
 
Redigerat:
Tänk på att det kan vara struligt att få igenom ett rör på tvären. I värsta fall får du köra korta stumpar och en skarv i varje fack.
 
Jag hade liknande dilemma när jag byggde mitt badrum på övervåningen.
Jag var tvungen att dra avlopp från två golvbrunnar rakt genom 4st golvreglar.
För att slippa borra allt för mycket valde jag 50mm avloppsledning från brunnarna och sågade 70mm hål.
Det gick med lite våld att böja och skjuta in avloppsrören i dessa hål, det hade förmodligen vart omöjligt med 75mm rör även om hålen skulle vart 90mm.

För att kompensera för håltagningen och den extra tyngd ett badrum innebär så valde jag att sätta dubbla golvreglar under hela badrummet, dvs limma ihop två st bredvid varandra så totala måttet blev 195x90mm.
 
Redigerat:
Då jag har ändrat planerna för badrummet så har jag en ny bild av det hela.
http://stageproduction.se/badrum2.jpg

Badrumsmatta på golvet och fibo-trespo på väggarna.

Kommer gå med 50 rör mellan brunnarna men 40 rör från handfat.
Golvet kommer bli dubbla 22mm spån + armerat flytspackel ca 3 cm på tjockaste stället.
Under badkaret kommer jag att kortla mellan reglarna för att sprida vikten lite.

på största delen av badrummet har jag i dagsläget redan 1 lager 22spån. Funderar på att fräsa in 12 mm golvärmeslingor i dessa och sen lägga en 22spån + flytspackel ovanpå detta. Tror ni detta kan funka utan plåtar?

Då detta är på ovanvåningen med reglar 45*200 i golvet undrar jag om det räcker med att kortla vid badkaret eller om man behöver göra det hela vägen allternativt lägga cc300 (vilket inte är roligt i detta rummet. Badrummet är mellan yttervägg och hjärtvägg 4225 och badkaret kommer stå närmast yttervägg.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.