Har skruvat pärlspont i köket i sommarstugan. Vill såklart måla den för att få bort bastukänslan som furupanel gör i en stuga.
Tänkte måla med antikvitt men hur gör jag för att det inte skall spricka och se fult ut efter ett tag när träet rör sig? Nu i vinter lär det ju krypa ihop en bit. Och i synnerhet då jag har vedspis så blir det ju en del temperaturväxlingar.

Jag målade en panel i vardagsrummet och det blev inte helt lyckat då jag hade alltför bråttom efter det att jag satt panelen. Målningen skedde bara några veckor efter så jag gissar att den aldrig hann torka ut ordentligt.

Är det någon speciell färg jag skall använda? Körde med vattenbaserad lackfärg + grund tidigare.
Något annat jag bör tänka på eller göra?
 
B
finna inget egentligen man göra.
bara grundmåla och måla ett lager in man skruv upp.
det finns mdf skiver med pärlspont mönster annars
 
DIn sitter väl redan uppe vad jag förstår så då är det väl inte så mycket att göra. Ett sätt är att måla på vintern då den är som mest hopkrympt men då har du kanske inte stugan uppvärmd?
Halvblank vattenbaserad snickerifärg har jag kört och det blev bra. Har testat halvmatt också men den tyckte jag blev för känslig i ytan.
 
  • Gilla
Jagets
  • Laddar…
Ja, panelen sitter uppe. Att plocka ned den och måla är inget alternativ.
Är det bättre att använda en oljebaserad lackfärg än en vattenbaserad kanske? Tänkte att den oljebaserade inte spricker lika lätt.
 
urk skrev:
Ja, panelen sitter uppe. Att plocka ned den och måla är inget alternativ.
Är det bättre att använda en oljebaserad lackfärg än en vattenbaserad kanske? Tänkte att den oljebaserade inte spricker lika lätt.
Tvärtom, en oljefärg blir hårdare än en vattenlöslig, akrylatbaserad variant.
 
Panellack kan ju vara ett alternativ för att få bort den värsta bastukänslan? Går att få duktigt vitt,sen slipper du ju kvistlacka vid en ev täckmålning.
 
Går det att använda latex i sprickorna och vilken färg använder man som fäster på latex
 
Börja med att kvistlacka 2 ggr och sedan grundfärg en gång och färdigstrykning 2 ggr med lacknaftabaserad färg som hinner flyta ut medans du stryker med penseln. Vattenbaserad färg har en tendens att hinna torka när man målar så det ser kladdigt ut. Måla helst på vintern som skrivits tidigare då det är torrast luft då.
 
peråke skrev:
Går det att använda latex i sprickorna och vilken färg använder man som fäster på latex
För att svara på peråkes fråga och inte den som ställdes för 5 år sedan: ja du kan använda latexfog i springorna, eller s.k. målarfog. Den är övermålningsbar till skillnad från silikondito. Alla vanliga vattenburna färger fäster på latexfog.
 
Skulle allvarligt överväga annat i taket än pärlspont. Vårt sovrumstak krymper fortfarande alltmer varje vinter efter nästan 10 år. I vardagsrummet där jag grundade brädorna innan jag spikade upp taket och hoppade över att måla efter att de sattes upp har det klarat sig helt från springor och sprickor. Det rör sig fritt. När man målar ett uppsatt tak klistras sponten ihop av målarfärgen och taket delar sig där det är som svagast när brädorna krymper. I värsta fall är svagaste delen bara på något enstaka ställe, ibland mitt på en bräda, vilket orsakar centimeterbreda springor.
Kan man undvika målarfärg i sponten skulle det kunna gå bra.
 
Just vitsen med pärlspont är ju annars att pärlan lurar ögat så att springorna syns mindre.

Vi brukar göra så att antingen målar vi innan vi sätter upp åtminstone två strykningar eftersom det är så trist att måla uppåt eller om vi inte har möjlighet till det så målat vi bara fjädern på varje bräda efterhand som vi sätter dit dem så slipper man problem med att det blir omålade springor när det torkar isär. Att färgen spricker har jag aldrig haft problem med men det beror kanske på att jag målar med linoljefärg som stryks tunt och inte blaskas på i tjocka lager. Sponten limmas då inte heller ihop av färgen.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.