Tänkte klä taket med pärlspont och använda tryckluftsdriven dyckertpistol. Hur skall den fästas, vilket avstånd mellan spiken, kan man fästa med dold spikning i noten?
 
Jag fäste den i mitt tak med 2 spik, cc 600mm...

Om man vill dölja spik kan man alltid spackla...helst om man ska måla den vit, annars finns spackel med träfärg.

Jag spikade inte i noten... lätt att den spricker och det är drygt att sätta fast nästa, drygt nog med att få fast dem i taket.

Lycka till!
 
Jag spikade en (1) dyckert i diket intill pärlan och hade reglat på cc 600
 
Jag tänkte väl främst med spik i noten att slippa spackling! Å andra sidan så syns ju inte dessa trådspiken så värst mycket och kanske med spikning intill pärlan så spacklas kanske hålet av sig själv med färg?
 
Jag körde panelclips som finns att köpa på alla bygghandlar. Osynligt och snyggt, men tidskrävande montage.
 
Danneå skrev:
Jag spikade inte i noten... lätt att den spricker och det är drygt att sätta fast nästa, drygt nog med att få fast dem i taket
Det håller bättre om man spikar i andra sidan...45 grader in i vinkeln mellan fjädern och brädans kant.
 
Jag använder mig av 1.6 X 44mm dyckert + pistol, fäster i noten, spänner panelen något så blir det dubbla dyckert per regel.

Avstånd mellan reglarna är ca 70cm.

Väldigt smidigt med en dyckertpistol dock lite knepigare att lägga panelen själv men det går de med. :)
 
Alpha skrev:
Jag använder mig av 1.6 X 44mm dyckert + pistol, fäster i noten, spänner panelen något så blir det dubbla dyckert per regel.

Avstånd mellan reglarna är ca 70cm.

Väldigt smidigt med en dyckertpistol dock lite knepigare att lägga panelen själv men det går de med. :)
Så det går alltså? Hur tätt spikade du? Fått några problem efteråt? Antar att du sköt snett innåt?
 
70cm som sagt emellan..

Jag provade ju på en spillbit först och provskjöt, jag ser till att vinkla så mycket så att dyckerten slås in i panelen och inte endast i noten för då blir det inte så stabilt.

Håller ju på för fullt fortfarande så att jag kan väl inte ge nått svar än om problem :)
 
aja, det finns massor av olika sätt att göra det på...

Som jag ser det beror det på hur mycket tid man har på sig...om du inte har någon tidspress tycker jag att du ska ta din tid och få det så snyggt som möjligt...när jag gjorde tog det endast 2 h för 70m2, 2st man. Sen få man räkna till 20 mins spackling och slipning... men det taket skulle ju målas så då är det inte lika noga.

Kan säga att man knapp ser spiken nu och det förstör absolut inget...
 
Snyggast blir det om du kvistlackar och grundar och målar innan du monterar så slipper du se den omålade springan när panelen torkar isär. Om du sedan skjuter med dyckert pistol vilket gå utmärkt att göra endast med en spik vid pärlan så syns inte spiken. Det ger sig när du börjar, då ser du hur nära pärlan du sätter varje spik så den inte syns. Använd riktig lacknaftabaserad lackfärg så får du ett riktigt fin yta som är omöjlig att få med vattenbaserad. Vidare så flyter vattenbaserad inte ut lika bra och du får för tjockt färglager vilket gör det svårt att få ihop brädorna när du monterar. Det är mer tidsödande att måla innan men det blir grymt mycket bättre och bestående slutresultat.

Tänk på kulören vitt är inte alltid vitt...0502 y är den gräddgula som ofta dörrar och annat man köper är målat med och det ser trevligare ut om alla vita ytor har samma kulör.
 
Jag sköt fast pärlsponten med två små dyckert mitt på brädan, c 600 mm. Det kändes mest gediget om brädorna skulle skåla sig. Dyckerten är så liten att den inte syns ändå. Viktigt att då ha en väljusterad dyckertpistol som inte slår in spiken djupt i brädan.

Kvistlacken är grymt viktig. Efter två år syntes det var jag fuskat. Där jag körde med vitbruten panellack behövdes ingen kvistlack.

Jag körde med vattenbaserad färg, Alcro grund + servalack. Perfekt resultat. Alla snickerier målade med samma färg, tom fönsterbänkar. Snygg yta och man slipper lukten från alkydfärg. Enda nackdelen är att man måste vara väldigt snabb eftersom den torkar fort.
 
Kan meddela att jag nu har både kvistlackat, sprutmålat en gång och är i full färd med att montera upp panelen, blir en målning till när pärlsponten är monterad! Skjuter dyckert i fjädern precis intill pärlan snettt innåt och det fungerar utmärkt!

Tack för alla tips!
 
  • Gilla
Fillin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.