Hallå!

Hitills har jag haft en bra relation med min husleverantör. Nu kommer den ställas på sin spets. När vår trapp skulle beställas pratade min snickare med leverantören och fyllde samtidigt i beställningsformuläret för trappen för att det inte skulle bli några missförstånd. En del MMS med bilder över hur allt såg ut skickades också.

Jag och snickaren var överens om att det var bättre att ta en trapp som var 990mm bred än 900mm bred, den extra decimetern saknar man nästan alltid när man ska bära upp saker på övreplan.

Ett par månade gick och trappen kom, glad i hågen skickade snickaren ut några anställda som satte upp trappen... som var 900mm bred, inte 990.

Att observera är att beställningsformuläret INTE innehåller någon trappbredd. Endast öppningsmått (ja och höjd/längd då).

En första försiktig dialog med leverantören indikerar att 'han förstod inte att trappen skulle vara 990 bred'. Men att de gärna står för kostnaden att 'bygga igen' så att det blir tätt. Eller att de gärna betalar ut 'utsalning' av trappen, 90mm från väggen så att den fyller upp hela öppningsmåttet...

Vad gör man? Jag har snart lagt ned 2.8M på huset och jag kan säga att det var jordens antiklimax när jag såg gluggen mellan trappen och den färdiga väggen/räcket på övervåningen (som förövrigt är spacklad,vävad och målad...).

Tips från er som har erfarenhet kring vad som gäller? Min mage känner att de vet att de missat / gjort fel men helst vill inte betala en ny trapp (bara vitmålningen + sättstegen kostade 26000).

En deppad byggare
 
Har du haft en bra relation med din husleverantör så kanske det i bästa fall kan lösa sig utan några större problem. Är det husleverantören eller snickaren som haft ansvaret för trappbeställningen?

Har du betalat 2,8 milj. för huset så ska du naturligtvis kräva att det ni kommit överens om uppfylls. Att någon gjort ett misstag ska ni inte drabbas av om det är solklart att det inte är ni som som gjort något fel. I så fall så är det bara att kräva att trappen upfyller det ni kommit överens om.
 
snickaren i samråd med husleverantören. De pratade med varandra i mobilen när måtten togs.

Säljaren ska komma förbi nästa vecka, får hoppas jag kan prata konstruktivt med honom.

Tackar för stödet!
 
Det här går väl inte allt för bra framåt...

Är det någon som har erfarenhet i hur man driver ett sånt här problem? När leverantören gömmer sig bakom 'inte förstått'...

Jag hoppas att snart få prata med ansvarig sälj chef och tänkte trycka på föjande =>

1: Jag använde en yrkes snickare som fick mäta och sköta hela diskussionen med leverantören.
2: Bilder skickades av snickaren med MMS till ansvarige trapp säljare.
3: yrkes snickaren prata med ansvarige trapp säljare hos leverantören, SAMTIDIGT som beställningsformuläret med samtliga mått fylldes i.

Jag tycker jag som kund gjort allt i min makt för att få till en korrekt beställning...

Någon som har erfarenhet kring liknande situationer?
 
Vem har gjort beställningen av trappan, du eller snickaren?

Ställer frågan för det är viktigt vem du har som avtalspart. Det är ingen mening att driva det mot tillverkaren av trappan om du har beställt den av snickaren. Då får istället snickaren driva det mot sin leverantör
 
När man beställer något sådant här bör man få ett ordererkännande där det avtalade framgår. Det ordererkännandet är det som gäller i slutändan om man inte inom skälig tid meddelar avvikelser. har någon godkännt ett sådant ordererkännande? Som privatperson har du en fördel att företag du handlar med har bevisbördan om vad som avtalats.
 
Det är vid trappbeställningar normalt att kunden får en ritning på trappan för godkännande. På ritningen framgår alla mått som är relevanta. Om alla mått stämmer, ska kunden underteckna och returnera den.
 
lt1cobra skrev:
...900mm bred, inte 990....
Förvarning: Jag vet inget om trappor, fastän jag har haft och har några (förbannade treplanshus).

Men varför beställde ni inte en 1000 mm bred trappa isf den 900 mm breda?

900 och 990: Verkar upplagt för missförstånd.
Det finns ju någon motsvarighet till afasi som rör siffror.

Och inte ett papper att stödja sig på när man försöker komma ihåg vad som avtalats...

(Min OT åsikt: Är det inte viktigare än att man inte ids skriva ned måtten, kan man kanske leva med resultatet också.
Om en månad är ni hemmablida och ser inte "felet".)

//KoW
 
lt1cobra skrev:
Det här går väl inte allt för bra framåt...

Är det någon som har erfarenhet i hur man driver ett sånt här problem? När leverantören gömmer sig bakom 'inte förstått'...

Jag hoppas att snart få prata med ansvarig sälj chef och tänkte trycka på föjande =>

1: Jag använde en yrkes snickare som fick mäta och sköta hela diskussionen med leverantören.
2: Bilder skickades av snickaren med MMS till ansvarige trapp säljare.
3: yrkes snickaren prata med ansvarige trapp säljare hos leverantören, SAMTIDIGT som beställningsformuläret med samtliga mått fylldes i.

Jag tycker jag som kund gjort allt i min makt för att få till en korrekt beställning...

Någon som har erfarenhet kring liknande situationer?
Men då borde det väl finnas ett beställningsforumlär som bevisar vad du beställt, eller är jag ute och cyklar? Eller saknar du en kopia på beställningen?
 
lt1cobra skrev:
1: Jag använde en yrkes snickare som fick mäta och sköta hela diskussionen med leverantören.
2: Bilder skickades av snickaren med MMS till ansvarige trapp säljare.
3: yrkes snickaren prata med ansvarige trapp säljare hos leverantören, SAMTIDIGT som beställningsformuläret med samtliga mått fylldes i.
Har du anlitat snickaren? Det låter som att han är din motpart och han borde veta att hur viktiga måtten är i en trapp-beställning. Det låter som måtten angetts över telefon och ingen ritning skickats för påseende? I så fall tycker jag du kan stryka 'yrkes'
framför snickare.

//H
 
Hej, det hela har löst sig...
Det fanns avropskort på trappen, det fylldes i av min snickare i samråd med mottagaren, där begicks misstag på mottagarsidan och trappen fick fel mått...
Resultatet blev att jag till slut får min trapp med rätt mått... Skönt!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.