Jag fick inget svar i isoleringsforumet så jag försöker här också:

Jag har ett snart två år gammalt Myresjöhus som är dåligt ljudisolerat i ytterväggarna. Det hörs när bilar kör förbi och när folk pratar på andra sidan gatan, 20 meter bort. Dessutom hörs varje regndroppe som träffar fönsterblecket. Fasaden består av lockpanel och det är treglas isolerfönster.

Är detta normalt eller är det andra som har Myresjöhus som känner igen detta?
Vad kan orsaken vara, det är ju trots allt mycket isolering i väggarna? Kan det vara bristande drevning? Myresjöhus använder enligt uppgift inte drevning med isolering utan gummilist.
Vad kan jag göra för att få Myresjöhus att åtgärda detta?

/Anders
 
Det är inte så att du har ventiler som sitter lite ostrategiskt till och som släpper in ljudet?
 
Jag valde till ljudisolering i tilluftsventilerna vilket jag inbillar mig har stor betydelse. Ljud har ju en fantastisk förmåga att transportera sig via minsta lilla öppning (tänk fönster på glänt kontra stängt fönster)
 
Precis det problemet hade vi i vårt Myresjöhus och precis som JBa och Kungkokos skriver så var det tilluftsventilerna som var boven. Jag köpte enkla pollenfilter, egentligen för bilar och satte in i ventilerna. Det dämpade ljudet ganska bra men gav ändå en bra lufttillströmning.

Jag tänkte först köpa drevisolering och trycka i men jag vet inte hur det skulle bli med partikelsläpp från en sån lösning. Kanske helt ofarligt, men jag chansade inte. Ytterligare en positiv effekt av det hela var att vi slapp de tråkiga svarta streck vi hade tidigare runt ventilerna pga all smuts som följde med luften in.
 
Bart skrev:
Precis det problemet hade vi i vårt Myresjöhus och precis som JBa och Kungkokos skriver så var det tilluftsventilerna som var boven. Jag köpte enkla pollenfilter, egentligen för bilar och satte in i ventilerna. Det dämpade ljudet ganska bra men gav ändå en bra lufttillströmning.

Jag tänkte först köpa drevisolering och trycka i men jag vet inte hur det skulle bli med partikelsläpp från en sån lösning. Kanske helt ofarligt, men jag chansade inte. Ytterligare en positiv effekt av det hela var att vi slapp de tråkiga svarta streck vi hade tidigare runt ventilerna pga all smuts som följde med luften in.
Var det fönsterventiler du gjorde så med? Ska själv bygga med fönsterventiler och är lite skeptisk till att dom inte har filter och ljuddämpning.
 
@bygg-Andy: Nej, Myresjöhus kör med Fresh-ventiler som i princip bara är ett stort hål rakt ut genom väggen med ett enkelt filter och spjäll. Fönsterventiler brukar vara mindre och inte släppa igenom så mycket ljud, vad jag vet. Jag kan ju ha helt fel...
 
Jag valde bort mina fönsterventiler som Götenehus har som standard. Dessa är inte alls bra ur synpunkten kallras i hus med golvvärme. Jag bytte till Fresh TL-F (http://www.fresh.se/p107193/files/TL-F-2010.pdf) som är anpassade för golvvärme - funkar jättebra. Inget problem med kallras. Fördelen med ventilerna från Fresh är att man kan välja till ljudisolering, pollenfilter, vindspjäll o.s.v.
 
kungkokos skrev:
Jag valde bort mina fönsterventiler som Götenehus har som standard. Dessa är inte alls bra ur synpunkten kallras i hus med golvvärme. Jag bytte till Fresh TL-F ([länk]) som är anpassade för golvvärme - funkar jättebra. Inget problem med kallras. Fördelen med ventilerna från Fresh är att man kan välja till ljudisolering, pollenfilter, vindspjäll o.s.v.
Valde du bort fönsterventilerna och satte egna Fresh eller monterade Götenehus dom. Vår huslev vill ha 27000:- för att göra detta. Låter helt orimligt tycker jag.
 
bygg-Andy skrev:
Valde du bort fönsterventilerna och satte egna Fresh eller monterade Götenehus dom. Vår huslev vill ha 27000:- för att göra detta. Låter helt orimligt tycker jag.
Ja, det låter helt galet. Jag fick betala ca 600 spänn extra per ventil. Mellanskillnaden i ventilkostnad var ca 400 spänn och sen 200 spänn montering av varje ventil - det skall ju vara ganska enklet att montera en ventil - 30 minuter/ventil max. Jag bytte dock inte ut alla utan bara de på nedervåningen samt i sovrummen på övervåningen.
 
Nej, jag har inga ventiler. Jag har ett FTX-system som förövrigt inte är så tyst det heller.
/Anders
 
Har exakt samma problem fast med smålandsvillan. Hör mista barnskrik på gatan pga fresh-filtren. Tips om var man köper ljud-dämparsats mottages tacksamt...

MVH
Henrik
 
T.ex. Bauhaus säljer Fresh-ventiler. Men kolla på deras hemsida för där tror jag det finns en lista på återförsäljare...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.