Har satt upp kondensduk och spikat bärläkten men hur sjutton skall jag göra vid takfoten?

Tittar man på Lövångers ritning så kommer det att bli en "vattensäck" som Bisons ritning säger till en att tillse att det INTE blir. Hur fanken löser jag det?
 
  • teknisk-beskrivning-del1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Montanv_UTak_060608-8.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Jag spikade dit en dropp-plåt på den nästan vertikala 22x120 brädan (som ligger på den nämnda brädan och takstolarna). Den delen på plåten som ligger på takstolen är ca 10-15cm bred och bär upp kondesduken rätt bra. Men det kanske är lite sent att komma med det nu ...
 
JockeR skrev:
Jag spikade dit en dropp-plåt på den nästan vertikala 22x120 brädan (som ligger på den nämnda brädan och takstolarna). Den delen på plåten som ligger på takstolen är ca 10-15cm bred och bär upp kondesduken rätt bra. Men det kanske är lite sent att komma med det nu ...
Fyttade du upp (mot nock) den nedersta bärläkten så att den spikades ovanför plåten då? Eller hur löste du så att du inte får vatten ståendes mot ovankant nedersta bärläkten?
 
Nu vet jag inte vad en kondensduk är för något, men jag har själv en form av duk (plast eller glasfiber?) under mitt plåttak. Den medföljande bruksanvisningen påtalade att i takfoten skulle en 200 mm bred plywodskiva fräsas ner i takstolarna för att undvika det du beskriver. Är det ritningen till vänster som är Lövångers? Det jag saknar och inte förstår är varför det inte finns en ströläkt? Med en ströläkt kan du dra ut duken över plankan i framkant på taket. I annat fall stannar vattnet innanför, det kommer inte ut. Fanns det ingen anvisning med?
 
JanneL skrev:
Nu vet jag inte vad en kondensduk är för något, men jag har själv en form av duk (plast eller glasfiber?) under mitt plåttak. Den medföljande bruksanvisningen påtalade att i takfoten skulle en 200 mm bred plywodskiva fräsas ner i takstolarna för att undvika det du beskriver. Är det ritningen till vänster som är Lövångers? Det jag saknar och inte förstår är varför det inte finns en ströläkt? Med en ströläkt kan du dra ut duken över plankan i framkant på taket. I annat fall stannar vattnet innanför, det kommer inte ut. Fanns det ingen anvisning med?
Visst är det konstigt!? Enligt Bisons anvisning kan man göra på två sätt, med eller utan ströläkt men det fanns ingen anvisning för hur man gör vid takfoten och takfotsbrädan om man kör utan ströläkt.
Dum som jag var så körde jag på på det jag trodde skulle vara den lätta vägen så nu står jag här som ett fån med takfotsbrädan:surprised:.
 
I ditt ställe skulle jag göra på följande sätt: Bryt loss nedersta bärläkten och eventuellt den ovanför. Köp hem råspont, 22 x 120, så det räcker till två varv nere vid takfoten. Fräs ner brädorna och återställ. Tror det blir det billigaste alternativet. Bra blir det också.
 
JanneL skrev:
I ditt ställe skulle jag göra på följande sätt: Bryt loss nedersta bärläkten och eventuellt den ovanför. Köp hem råspont, 22 x 120, så det räcker till två varv nere vid takfoten. Fräs ner brädorna och återställ. Tror det blir det billigaste alternativet. Bra blir det också.
Bra idé, Janne! Jättetack!

Utmärkt tillfälle att inviga nya handöverfräsen!:D
 
Känns enklare med cirkelsågen/sticksågen?
 
Tossegubbe skrev:
Känns enklare med cirkelsågen/sticksågen?
Märks att man är grön, va? :D
 
Haha nja det känns väl eg ganska logiskt att man ska fräsa ur med en fräs..

Personligen så vet jag inte om jag skúlle brytt mig om att göra ngt i detta fallet, det lilla vatten som ev kommer att rinna ut på kondensplasten kan få rinna på baksidan av fotbrädan, den sitter luftigt och torkar fort men visst det är ingen optimal lösning såklart..
 
Åh fanken! Jag kanske är överdrivet rädd för fukt? För det sista man vill är ju att riva upp allt efter några år då allt murknat.
 
Ja jag säger inte att du ska göra så eller att det är rätt att göra så men hade det varit mitt hus så hade jag gjort så ;)
Man kan ju alltid spruta på bra med grundolja eller ngt liknande rötskydd på insidan med om man orar sig, enklast är med en sådan där spruta man pumpar upp trycket i, om kostar typ 40kr på biltema..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.