Jag ska platsbygga en U-trappa, men är nybörjare på trappritningar. Bjälklagsöppningen är c:a 1130*2965 och avståndet golv-till golv är 2680mm. Jag har förstått att 15 steg är lämplig men hur ska vinklarna vara i böjarna för att det ska bli harmoniskt. Kan tänka mig att starta första trappsteget utanför öppningen. Tacksam för tips eller på var man kan få hjälp med en CADritning för en sådan trapp.

Tack,tack
 
Hej jag byggde en U trappa i vintras. Ritade i sketchupp och gjorde några provsteg i spånskiva för att provgå svängen. Ganska klurigt att rita och bygga och tog lång tid. Men roligt att ha gjort när det är klart.
Jag utgick från centrum på två fyrkantsreglar. Dom placerade jag så det dels blev en lagom bredd på trappen dels att det blev jämt antal steg på den raka biten mellan stolparna. Svängen delade jag helt enkelt i 22.5 graders bitar. Jag har 13 steg och första och sista steget är "innan" linjen mellan stolparna eftersom jag har en ganska bred och kort öppning (2600x1200).
Det finns andra (och troligen bättre) sätt att fördela stegen i svängen, men jag är osäker på hur man gör. Jag ville ha trappan i gammal stil och det här känns ok att gå i. Lite svårt att förklara, bifogar en bild från ritningen.
Man kan också beställa ritningar från ex http://www.trappteknik.com/3822.ritningar.html
 
  • Trappen.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Tack för tipset. Jo jag har studerat andra trappor och sett att man fördelar svängen på mellan 6-9 steg och att man fösöker på planstegen i gånglinjen så lika som möjligt typiskt 28 cm och att "innerhörnet" blir då olika brett. Ska kontakta trappteknik och se vad dom vill ha för en ritning, men det känns frestande att försöka själv också, det finns ju många trappor gjorda.

Hur lång tid tog det att bygga trappen när du väl hade bestämt dig ?
 
14 steg blir bättre än 15. Kolla ritningen. :cool:
 
Svårt att säga hur mycket tid jag la ner, byggde mest på helgerna till och från under vintern. En grov gissning är kanske 100-200 timmar, jag har fortfarande kvar att göra räcket på öv , klä in skrubben och målning.
Jag köpte okantad furu så mycket tid gick att såga och hyvla bitarna också, handhyvlade sen allt innan jag satt ihop det. Använde en Festool domino till rätt mycket av hopfogningen, det blir bra precision men tar lite tid att mäta ut.
 
Tack för svar och den utmärkta ritningen. Mycket informativt och hjälpsamt. Då är det 'bara' att skrapa ihop drygt hundra timmar (tänker inte hyvla själv) och börja. Jag tar ett steg i sänder ......

Tack
 
Immobil skrev:
14 steg blir bättre än 15. Kolla ritningen. :cool:
Hej,
Vilket program har du gjort ritningen i?
 
  • Gilla
Barnrikehuset
  • Laddar…
Staircon, ett proffsprogram för ......:cool:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.