Halloj

Vi har 2/3 av övervåningen kvar att inreda i vårt 1½-planshus och jag har eventuellt spårat ur litet för mycket med planritningen...

Jag tror nästan att det är enklast om ni bara tittar på de bifogade filerna och frågar om det som är oklart. Storleken på det som ska byggas är ungefär 8x8 meter på det som syns på planritning_1.

Det är 45 graders snedtak så det ger ungefär 4 meters takhöjd vid nock och följdaktligen noll längst ut längs långsidorna på huset. Till vänster på planritning_1 är gaveln. Kanske får man litet stöd av sketchup-bilderna när man orienterar sig på ritningen.

Räcket vid trappen är tänkt att vara i glas och antingen ett akvarium eller en sådan där gelébrasa.

Vi tänker behålla full takhöjd i vardagsrumsdelen och eventuellt även i badrumsdelen. Jag börjar dock luta litet åt att sänka till normal takhöjd i badrumsdelen och bara behålla full höjd i cirkeln med badkaret. Den lilla cirkeln är en duschalkov. Kvarvarande yta uppe till vänster på planritning_1 ska bli gästrum och kontor.

Upptill i vardagsrumsdelen på planritning_1 har en balkongkupa med normal takhöjd. Det syns tydligast på sketchup3 men även på sketchup1 där den platsbyggda bokhyllan visas.


Så... vad tycker ni?

/Ola
 
  • sketchup1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • sketchup2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • sketchup3.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • sketchup4.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • planritning_1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • vy_1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • vy_2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
I like!

Jag gillar fiskarna och den runda formen. Naturligtvis blir det krångligare att bygga än rakt, men det är definitivt en kul idé! Jag skulle däremot inte sätta den platta fyrkantiga TV-n på den fina runda formen. Det tycker jag förstör.

Och så skulle jag fundera på mer eller mindre glasbetong i väggarna på det runda. Och så skulle jag ha det där nästan runda badkaret som har som ett litet vattenfall istället för ett rakt inne i det runda rummet.
 
Glasbetongen, som du så korrekt gissade, slängde jag bara in i sista sekunden. Kanske ska den gå ända ner till överkant på dörrarna? Eller inte alls vara där? Eller kanske ersättas av ett par långsmala, lodräta fönster som ljusinsläpp. Den detaljen återstår att se.

Runt badkar. Jo, varför inte. Ska göras noggrannare ritningar när vi väl spikar planlösningen.

TVn... det eviga gisslet. Visst stör TVn harmonin men jag vet inte hur jag kan lösa det. Åttkantigt eller sexkantigt istället för runt kanske så att TVn fyller en sida istället för att hänga på det runda. Men det runda är ju kul... Tjockare vägg så att man kan spara ur för TV som en alkov? [edit] Njä, det skulle bli *väldigt* tjock vägg då för att få plats med en 42" TV.
 
Redigerat:
En duk med projektor hade löst det! Du slipper se en STOR platttv, och bara att rulla ner duken vid behov. Simsalabim :)
 
Tyvärr så är projektor och duk inte hållbart för vardagstittande tycker jag men annars är ju idén bra.

Jag har vänt på möblemanget så att TVn hamnar i det som är bokhylla nu. Inte optimalt med TVn litet off-center och framförallt inte för högtalarna men egentligen bättre för rummet. Nya skisser kommer.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.