Hej,
Jag har ett nyrenoverat badrum på 8m2 och jag har tänkt att dra ett spirorör upp till takhuven på vinden istället för det eternitrör som satt där innan och sätta en pax fläkt i badrummet för att sköta ventilationen.
Min fråga är nu om jag måste dra ut ventilationsröret på taket eller kan jag släppa det inne i takhuven?
Jag är rädd för att den varma luften kondenserar mot taket på takhuven och att kondensen sedan trillar ner på min vind och orsakar fuktproblem.

Det är ju alltid problem med att dra ut rör på taket då det är svårt att få tätt så jag vill helst undvika det. Men om det är det korrekta sättet att göra det så får det bli så.
 
Finns det inte möjlighet att sätta en plåt på toppen av huven med en anslutningsnippel nedåt? Under taket på huven då alltså.
Men jag tror inte det är några problem att släppa röret i huven ändå. Luften blandas ut såpass fort och blåser iväg. Rätta mig gärna om jag har fel.

Sedan har väl säkert taket på din takhuv en lutning och slutar utanför huven så jag tror inte att du kan vänta dig något skyfall inne på vinden.
 
Dessvärre så har min huv inte en sådan lutning som du talar om med det skulle ju förstås vara en lösning som jag faktiskt inte har tänkt på.

Jag kan ju bara bygga på en lutning och sedan köpa en ny större plåt och kröka den runt påbyggnaden och låta den nedre ändan gå utanför huven.

Tack för ideeuppslaget.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.