Nja vadå. Skickar du tillbaka 'för' varmt vatten i nedre delen av tanken skapar ju det en slags turbulens (ja, vad heter motsvarande då det handlar om vatten?). Det torde ju orsaka mer skada vad gäller skiktningen. Stort flöde genom tanken ju aldrig kunna uppstå såvida man inte tar ut vatten ur riktigt grova rör eller många små. Fel?
 
Svar på Dogens inlägg
1.Euronoms största panna,ca 150 l i vedfacket och 70 cm långa vedbitar,borde räcka.
2.Acktanken är på 1500 liter.
3.Ingen aning
4.Ca 240 m2,spelar väll inte så stor roll, när man testat att det räcker 2/3 längre när man stänger av ca 40 m2 golvvärme i källaren,eller???
5.Radiatorer
Hoppas detta kan hjälpa till med lite mer felsökning....

dogen skrev:
Ang. felinställt flöde. Det enda som skulle kunna tänkas peka mot det, är ifall du tycker att skiktningen förstörs. Jag menar såhär: Säg att du har 1kubik vatten i 90c i en 2kubiks tank. Skulle flödet vara för stort i golvet skulle vattnet inte ha kylts av innan det kommer tillbaka till tanken och på så vis 'röra om'. DÅ kan det bero på golvvärmen. Jag tror inte att det är orsaken. Det är klart att det säkert är felinställt om du rattat som en vilde på allt du kommit åt, men inte så fel att det borde kunna bli såhär. Ni eldar med ved säger du. Du berättar så lite så jag ställer en radda frågor :)
1. Vad har ni för panna? Effekt osv
2. Hur stor är acktanken?
3. Har ni varmvattenspiraler i toppen av acktanken?
4. Hur stort är huset?
5. Vad är det för uppvärmning i resten av huset? Radiatorer?
 
Svar på El_ -Micke
Jag har inte rattat som en vilde,bara sänkt termostatvredet från 5 till 2,utan större inverkan på hur länge acken räckte,ungefär samma,ca 10 timmar vid några minus.
El_-micke skrev:
[quote author=dogen link=1140337940/0#12 date=1140591518] Det är klart att det säkert är felinställt om du rattat som en vilde på allt du kommit åt, men inte så fel att det borde kunna bli såhär.
:D :D[/quote]
 
Det är lite det jag menar. Vi har en acktank på 2m2 och den räcker inte ens i 10 timmar om plattan är ouppvärmd. Nu skrev du dock att ni kört golvvärmen länge. Prova att ha den helt avstängd i en vecka. Kolla igen ifall det känns som att huset drar lite energi utan golvvärmen i källaren. Annars är det ju som Hocke säger.
 
Om nu problemet är att plattan är dåligt isolerad (skulle du inte kunna fråga dom som byggde, förresten) så skulle du kunna sänka framledningen till c:a 20°C i golvvärmen för att inte få kalla golv och sedan komplettera med radiatorer som sköter uppvärmningen.
 
Har ungefär samma storlek på huset var av ½ är källare som är uppvärmd. Den drar ur tanken på ungefär samma tid. Så det borde inte vara så konstigt om tanken bara räcker 10 timmar. Har du nattsänkning ?

Mattis77 skrev:
Svar på Dogens inlägg
1.Euronoms största panna,ca 150 l i vedfacket och 70 cm långa vedbitar,borde räcka.
2.Acktanken är på 1500 liter.
3.Ingen aning
4.Ca 240 m2,spelar väll inte så stor roll, när man testat att det räcker 2/3 längre när man stänger av ca 40 m2 golvvärme i källaren,eller???
5.Radiatorer
Hoppas detta kan hjälpa till med lite mer felsökning....

[quote author=dogen link=1140337940/0#12 date=1140591518]Ang. felinställt flöde. Det enda som skulle kunna tänkas peka mot det, är ifall du tycker att skiktningen förstörs. Jag menar såhär: Säg att du har 1kubik vatten i 90c i en 2kubiks tank. Skulle flödet vara för stort i golvet skulle vattnet inte ha kylts av innan det kommer tillbaka till tanken och på så vis 'röra om'. DÅ kan det bero på golvvärmen. Jag tror inte att det är orsaken. Det är klart att det säkert är felinställt om du rattat som en vilde på allt du kommit åt, men inte så fel att det borde kunna bli såhär. Ni eldar med ved säger du. Du berättar så lite så jag ställer en radda frågor :)
1. Vad har ni för panna? Effekt osv
2. Hur stor är acktanken?
3. Har ni varmvattenspiraler i toppen av acktanken?
4. Hur stort är huset?
5. Vad är det för uppvärmning i resten av huset? Radiatorer?
[/quote]
 
Nja vadå. Skickar du tillbaka 'för' varmt vatten i nedre delen av tanken skapar ju det en slags turbulens (ja, vad heter motsvarande då det handlar om vatten?). Det torde ju orsaka mer skada vad gäller skiktningen. Stort flöde genom tanken ju aldrig kunna uppstå såvida man inte tar ut vatten ur riktigt grova rör eller många små. Fel?
Acktanken dras ut på 10 timmar = stort uttag och kallt vatten tillbaka i tanken, eller?

Åtgärder jag själv skulle göra är:
1. Minska flödet i golvslingorna = mindre effektuttag ur acken
2. Om du tror att det är dåligt isolerat i golvet = se ovan och komplettera med radiatorer, men aldrig stänga golvvärmen helt.

Jag har inte rattat som en vilde,bara sänkt termostatvredet från 5 till 2,utan större inverkan på hur länge acken räckte,ungefär samma,ca 10 timmar vid några minus.
Har du några strypningsmöjligheter förutom termostatvredet?

rogge
 
Acktanken dras ut på 10 timmar = stort uttag och kallt vatten tillbaka i tanken, eller?
Hehe, ja annars är det trolleri.

Åtgärder jag själv skulle göra är:
1. Minska flödet i golvslingorna = mindre effektuttag ur acken
2. Om du tror att det är dåligt isolerat i golvet = se ovan och komplettera med radiatorer, men aldrig stänga golvvärmen helt.
Ja, jag håller med. Men det absolut första jag skulle göra är att låta golvvärmen vara av några dagar, för att se hur länge acken egentligen räcker utan golvvärme. Visar det sig att husets radiatorer tömmer acken snabbare än de 30 timmar som uppgavs så kanske det kostar mer än det smakar att börja montera radiatorer. Är plattan inte isolerad ordentligt så måste man köra golvvärmen (även på sommaren) pga ångtrycket.

 
Tror inte det är något problem eg. 1500 L vatten innehåller ca 1,7 kWh per grad. Om du har 70 grader i snitt på vattnet och när du tycker tanken är "tom" så har du kanske 30 grader. Energin du fått ut av denna sänkning är då 68 kWh. Ett hus i din storlek och medeltemp -1 grad förbrukar nog ungefär den energin på 10 tim. Är sedan delta t mindre än 40 grader, säg 30 då blir uttaget bara 51 kWh.
 
Nä, jag håller med. Låter inte direkt som en uppseendeväckande onormal tömning. Det lät nästan mer otroligt att det höll 3 gånger så lång tid med radiatorerna. Men som många redan sagt så kan ju det bero på all energi som fanns kvar i golvet (och det är förmodligen en hel del om det rörde sig om 40m2.
 
TACK FÖR ALL HJÄLP. Nu har jag provat någon vecka att sänka flödet på någon ratt som hade en skala 1- 4,5.Helt klart var att flödet igenom golvvärmen var för snabb.Innan hade jag en returtemp på ca 40 C. Nu har jag en returtemp till acken på ca 25.C och tanken räcker nu ca 17-22 timmar beroende på temp ute. Tack alla flitiga skrivare och hoppas ni får en fin vår.Tack från Mattis77
 
Hej! Kul att det löste sig!

Jag måste bara fråga vad du hade för framledningstemp.
 
Jag har under försökets tid haft en temp på ca 50.C från acken till systemet och en returtemp på mellean 23-26.C. Innan försöket hade jag alltså styft 40.C,lite skillnad pga en felinställning förra ägarna gjorde.

Som kuriosa till allt detta kan jag berätta att dem förra ägarna ställde klockan mitt i natten när det var svinkallt,pannan brann konstant då, nu ligger jag o sover i alla fall 20 timmar om jag vill,PZZZZZZ

Tackar än en gång för all hjälp
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.