Förutom att det är halm så tycker jag att ni har byggt ett skitcoolt hus. Hade gärna velat se det i verkligheten: Gillar att det är så annorlunda.
 
Vilket underbart vackert hus! Modernt utan att vara sterilt, och de gamla möblerna passar perfekt. Byggtekniken är ju som en uppdaterad variant av korsvirke - halm och lera i trästomme - bör bli rejält isolerat. Och vilka härliga fösternischer det blir. Jag är rejält imponerad, jag som bara tycker om gamla hus. Grattis!
 
Tack för kommentarerna och fina komplimanger! Halmbalarna är vanliga s.k. småbalar, till skillnad mot storbalar och rundbalar som är ENORMA, och knappast möjliga att bygga hus med. Småbalarna mäter ungefär b50xh35xl70 och väger 7-9 kg styck, stablas ungefär som lecablock. Man får be bonden ställa in pressen på högsta möjliga pressning för att det skall bli stabilt. De skall stå i ett år innan de putsas för att ett vaxlager (som finns på halmen) skall ge sig.
Apropå designen så var det hela ett slags "respekt-för-naturen"-projekt. Vi ville åstadkomma så lite påverkan på naturen som möjligt och undvek därför att spränga, därav plintgrund. Sedan ville vi ha huset i en södersluttning för max solinstrålning och skydd mot nordanvinden, därav "sutteräng"-liknande byggnad. Den ganska kompakta formen var för att ha max volym i förhållande till yta - för att ha en värmeekonomisk fördel. Utefter de förutsättningarna satt frugan och jag och lekte fram huset under ett halvårs tid innan det var färdigt för byggnadkontoret.
Tack vare volymen i väggarna håller det värmen bra - till en bråkdel av priset på konventionell isolering. Den stabila fuktkvoten i inomhusluften är en annan fördel som vi mer och mer värdesätter.
 
  • Gilla
Mellka
  • Laddar…
Kan bara instämma i hyllningskören, grymt häftigt, snyggt och annorlunda bygge! Kul att våga genomföra ett så pass annorlunda bygge idag när många nybyggen är ganska själlösa.
Har du gjort allt själv? Hur mycket tid har du lagt ned? Antar att det har tagit sin tid...

400 000 i materialkostnad låter dessutom extremt billigt, bara alla fönster måste ha kostat en hel del, eller är det sånt ni har hittat på "överskottslager"
 
Redigerat:
Jo, fönster, dörrar, vvs, golv, takplåt och en hel del virke kommer från soprum, rivningar, containers m.m. Ytterligare en del kommer i 2.hand via "blocket". En del virke kommer från egen skog och sågat med eget minisågverk. Resten (bl.a. eldon och virke) är inköpt. Och vi har faktiskt kunnat göra rubbet själva. Halmbalstekninken lämpar sig för självbyggeri för att det är så simpelt. Likaså takisolering med ekofiber. Husritningar, hållfasthetsberäkningar, vvs och elinstallation gick att läsa in sig på genom att låna böcker på bibblan, fråga fackfolk, googla - och inte minst fråga kunnigt folk här på forumet (tack!). Det visade sig att själv är ganska ofta bäste dräng, bara man orkar och har tid att läsa på (detta trodde jag verkligen inte innan jag satte igång att bygga!). Låga materialkostnader och inga hantverkarkostnader (förutom ½ dags grävning och ½ dags elinkoppling+mätning), därav priset.
 
  • Gilla
Mellka
  • Laddar…
Imponerad!
 
Mycket imponerad! Mer bilder!
 
Vackert hus!!! Några nyfikna frågor:
-Vad har ni för uppvärmningssystem? För det är väl inte ett passivhus? :)
-Har ni hunnit få någon uppfattning om energianvändningen ännu? Bätre/sämre än ett "konventionellt" trähus? Är inte plintgrund ganska dragigt?
-Hur fungerar avloppsystemet - som det var tänkt? Lukt?
 
tack ska ni ha, skall försöka ta fler bilder, svårt utan "fisheye" dock....
Uppvärmningen är en Hergóm kökspanna (classic 05) och Sfinx vacuumrörssolfångare - som värmer en 1500l tank placerad mitt i huset för att värmeläckaget skall bidra till uppvärmningen (står innanför den där "välvda" träkonstruktionen som syns på kanten av köks / vardagsrumsbilderna). Under den gångna vintern eldade vi faktiskt mindre än grannar med konventionellt byggda hus, dock har vi inte på värme på nätterna. Själva väggarna är så tjocka (50cm) att det något lägre u-värdet (jämfört med t.ex. gullfiber) kompenseras. Dock har vi några stora och omoderna fönster, så där förlorar vi mycket värme. Plintgrunden kunde fungera bättre, samtidigt har vi förskonats från mögel / radon p.g.a. ventilationen. Skall dock bygga för öppningarna delvis. Avloppssystemet funkar utmärkt. Vi hade i början problem med aquatronkomposten (lukt + flugor) men det löste sig när jag ordnade uppvärmning i multrummet, hivade in ett gäng dyngmaskar, samt drog upp ett ventilationsrör till nocken (och för säkerhets skull satte in en liten fläkt, typ datafläkt, i rörmynningen). Man kan se en gul rörstump hänga under nocken på ena gaveln. Urinen samlas som sagt upp i en tank som återförs till åkrar och odlingar. Vi har försökt få till ett kretslopp på vatten / avlopp / kompost, och det funkar någorlunda.
 
  • Gilla
Mellka
  • Laddar…
Jag är inte ofta tyst men nu är jag MÅLLÖS! När jag såg bilderna kändes det som om jag tappade andan! Du verkar tänka kring det här med boende och byggande precis som jag (fast jag har inget emot raka linjer...). Mycket vackert!

Jag sitter själv sedan en tid och skissar på ett halmhus och du har just visat att allt det jag hoppas på med huset faktiskt är möjligt.
 
  • Gilla
Mellka
  • Laddar…
Jag känner ett visst sug efter fler bilder...

Vet du hur många arbetstimmar som du/ni har lagt? Ungefär var i landet ligger huset?
 
Oj, tack - Glöm inte att andas bara :) ..... Jag tror jag har lagt ner uppskattningsvis 1 års heltidsarbete för att få det i beboeligt skick, och då har jag varit ensam på bygget. Två välkoordinerade personer kunde alltså gjort det på ett halvår. Sedan har det naturligtvis tillkommit en del småfix, som t.ex. att packa halmbalar m.m. Huset ligger på Orust, en ö på västkusten.
 
Se där! Jag har planer på att bygga i Krokstrand, en by på västkusten. Tomten är en rätt stenig sydost-sluttning med sol i stort sett hela dagen. Jag vill också bygga på plintar och har räknat lite på vikten på huset, antal plintar som behövs och hur tätt de behöver stå. Tänkte från början göra norrväggen av dubbla rader halmbalar så att den skulle bli dubbelt så tjock och ha halverat u-värde (jag TROR att man kan räkna så). Av flera anledningar har jag gått ifrån den tanken.

Du nämner att du funderar på att täcka för öppningarna mellan plintarna. Jag har funderat lite på det, för man vill ju gärna minska avkylningen av huset underifrån, framförallt vintertid. Under vintern är ju luften generellt torrare och risken för fukt och mögel borde vara mindre. Däremot tror jag nog att man vill ha god ventilation av plintgrunden sommartid. Att bara täcka under den kalla tiden hade i så fall varit idealiskt och jag tror att det skulle vara enkelt att täcka för genom att hänga för byggplast eller liknande. Kanske inte så snyggt men jag tror att man skulle spara en hel del energi samtidigt som det är lätt att ta bort igen. En tanke bara.
 
Försöker få in lite nyare bilder allteftersom det framskrider. Klar nu med skafferiet, som skjuter ut från huset för att få en naturlig avkylning, och därigenom spara på el till kyl o frys. Bilderna blir fula med blixtljus.....
 
  • hus snett framifrån.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • huset västgavel.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • köket.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Mellka
  • Laddar…
Kul att se huset igen, jag var med i den Ekobygg-grupp från Dalarna som besökte er i mars 2008, då det fortfarande var mycket kvar att göra.

Anders
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.