Hej. Bor i ett gammalt hus där stommen består av plank. Vi skall nu till att byta fasaden och tilläggsissolera, finns i nuläget ingen isolering alls vad jag vet bara en papp av något slag mellan fasaden och plankväggen. Nu till min fråga skall man plasta ett såpass här gammalt hus. Har fått en del olika synpunkter vissa annser att man inte överhuvudtaget skall plasta ett så gammalt hus för det behöver "andas". Skriv gärna hur ni tycker man skall bygga upp en sån här fasad från plankväggen och utåt.
 
Plast ska man isåfall ha på insidan, på den varma sidan, och inte utanför plankorna.

Detta mantra " gamla hus behöver andas plasta inte" verkar vara något som folk fått i sig tillsammans med vällingen och nu upprepas det gång på gång tills alla tror det är sant. "-aha, byggår ´37, ingen plast isåfall", utan att ha koll på övriga förutsättningar.

Ett gammalt hus som helrenoveras kan skilja sig rätt lite från nya hus i detta avseende.

Jag skulle lägga dubbla lager 45mm isolering (spika 45x45 regel liggande och stående på planken) och sedan vindduk, läkt och ny träfasad.

Se till att flytta ut fönstren också så slipper du ett hus som ser ut som en igloo.

Invändigt skulle jag lägga 70mm reglar och isolera även där + plast närmast rummet. Alternativt 45mm isolering, plast och sedan 45mm till om man vill slippa punktera plasten när man drar el etc.
 
J
Skulle även vilja lägga till att hus som inte minst har 11-12 grader året om skall man aldrig "plasta"
 
Ok i nuläget så skall vi inte göra om invändigt. Kan man vänta med plasten tills man gör om invändigt i såfall. Vad kan hända om man plastar utanpå plankväggen det blir ju också på den varma sidan innanför isoleringen eller tänker jag fel? Fönstrena skall bytas så det blir inget problem.
 
Om du plastar utanför plankväggen och sedan lägger isolering invändigt (Vilket jag utgår från att du vill göra förr eller senare av ekonomiska skäl) så riskerar det vara så kallt där plasten sitter att vattnet i luften kondenserar på plasten, dvs det blir vattendroppar på insidan av plasten. Det blir förstås inte speciellt bra. Är man SÄKER på att det aldrig kan uppstå ett läge där luften når sin daggpunkt precis utanför plankväggen så kan man ha plasten där. Jag skulle INTE sätta plasten där.

Törs inte råda om hur du klarar dig utan plast. Det är antagligen inga problem. Det man riskerar är att isoleringen blir fuktig.
 
Mikael_L
Jag tycker ungefär som MathiasS.
Med tillägget, att se över ventilationen.

Se till att där det bildas fukt, badrum, kök, tvättstuga etc, att du har bra ventilation som genast för ut vattenångan ur huset via ventilation, så det inte behöver gå genom väggarna.
Förutom detta ska det vara ett svaaagt undertryck i hela huset, även på övervåningen där det lätt brukar vara lite övertryck. Då har du iaf inte någon konvektionsdriven fuktvandring ut i väggarna.

Med korrekt ventilation bör ditt hus kunna klara sig utan plast, eller diffusionstätt skikt som det egentligen heter.
Jag tror (men säkert håller inte alla med :surprised:) att börjar man sätta difftätt skikt så gäller det att få på det överallt och riktigt bra och tätt, vilket ofta är svårt i gamla hus.
 
Mikael_L skrev:
Jag tycker ungefär som MathiasS.
Med tillägget, att se över ventilationen.

Jag tror (men säkert håller inte alla med :surprised:) att börjar man sätta difftätt skikt så gäller det att få på det överallt och riktigt bra och tätt, vilket ofta är svårt i gamla hus.
Det är lite så jag tänker kanske bättre att inte plasta alls än att plasta och inte få det helt tätt överallt.

Angående ventilationen så har jag ju frånluft i badrumen med pax fläkt och i kök via köksfläkt. Sen tänkte jag kompletera med fresh ventiler i övriga rum.
 
Redigerat:
Vårt hus är även det ett gammalt hus men byggt i skiftesverk. Det kanske erat oxå är eftersom ni bor i Halland. Alltså liggande plank som är nerförda i spår i stolpar som håller ihop själva stommen. Planken brukar isåfall vara 2-3 tum tjocka. Detta är ganska rejäla dimensioner ändå och behovet av isolering blir ett annant än om man har ett plankhus med stående plank där det ofta bara är 2 lager med brädor som har antingen ett tomt utrymme mellan sig eller där man fyllt mellanrummet med sågspån.

För 20 år sedan helrenoverades vårt hus från att vara ett gammalt torp till att bli en villa med allt vad det innebär i nya fönster, betongpannor och rejäl tilläggsisolering både in och utvändigt med plast. Nu håller vi på att återställa huset och tar således bort all plast. Vad vi kan se har isoleringen och plasten inte skadat huset men så är det oxå rejält och bra gjort faktiskt. Med andra ord tätt, iallafall på de ställen vi öppnat hittills. Däremot är inomhusklimatet under all kritik. Det finns ingen ventilation alls vilket gör att eftersom väggarna är plastade kan fukten, som blir av att vi befinner oss där samt värmen och annan inomhusfukt, inte komma ut någonstans.

Vår uppfattning är att plast inte hör hemma i gamla hus MEN om man ska isolera med vanlig gullfiber t ex bör man använda plast eftersom det kräver detta och då ska man också se till att det blir tätt överallt vilket är väldigt svårt. Vanlig gullfiber kan inte bli av med fukt om den blivit fuktig och måste därför skyddas från det.

Vi kommer att använda oss av någon sorts cellulosaisolering när vi gör om på ovanvåningen och nu isolerar vi med sågspån på ytterväggen och drevar med lindrev. Vi är övertygade om att vi kommer klara oss bra utan ytterligare tilläggsisolering eftersom vi vindtätat huset noga med vindpapp och såsmåningom kommer att lerklina invändigt för att ytterligare täta mot drag. Drag brukar vara det största problemet i gamla hus som upplevs kalla.

Kanske kan det vara intressant även för dig att kolla upp olika alternativ till vanlig isolering och plast som kunde passa ditt hus. Det finns ett flertal produkter som väl lämpar sig för gamla hus som Thermofloc, linisolering eller Ekofiber.
 
Vi har inte rivit i fasaden än så jag vet inte exakt hur det ser ut men skulle tro att det är sånna plank som du beskriver då vi har innerväggar byggda med sånna plank. Skall titta en del på alternativ isolering typ cellplast och se om det kan finnas något som verkar bra.
 
Någon som har erfarenhet av att isolera ytterväggarna med cellplast?
 
Cellplast är som att plasta in hela huset. Jag tycker att det är viktigt att tillägga i denna plast eller int6e plast- debatten. Det beror ju på hus mycket isolering du sätter och var daggpunkten hamnar.

Alla hus i vårt villaområde som isolerat 45x45, isolerat golvbjälklag, vindsgolv har idag fuktskador av varierande art. Två har fått byta hela fasaden. Han som isolerade vindsbjälklaget använde linull eller vad det heter, ett år senare var ALLT mögligt och de fick byta allt osv.

Plasta ett gammalt hus från insodan ger mängder av köldbryggor där det kan bli fukt. Det är inte bara att göra, isolering är ett omtvistat ämne. De gamla hus som finns kvar har aldrig varit isolerade, få se hur många av dagens isolerade hus som kan bli hundra år utan större skador än lite dålig syll vid trappor etc.

Folk blir sjuka i dagen hus och det är väl två bovar fukt och ventilation. I ett gammalt hus fryser man bara.
 
Har men sett ett plastat hus på vintern,där man slarvat med isoleringen,kan man börja fundera. Vid minsta lilla glipa,där plasten kommer i kontakt med ytterluften, bildas kondens på plasten.
 
snickar_lasse skrev:
Har men sett ett plastat hus på vintern,där man slarvat med isoleringen,kan man börja fundera. Vid minsta lilla glipa,där plasten kommer i kontakt med ytterluften, bildas kondens på plasten.
.....men. Om plasten inte funnits där hade daggpunkten legat på samma ställe i väggen. Istället föra att plasten blivit blöt så hade isoleringen blivit fuktig istället.

Pest eller kolera?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.