Man ska ju sätta i någon slags stålstift i gångjärnet för att förhindra att dörren kan lyftas av. Vad heter de stiften "på riktigt" och var får man tag på dem?
 
En enkel snygg sak att göra om man har standardgångjärn är att köpa gångjärn med tapp. nr 2 som är godkänd och hyffsat snygg är att köpa FAS 1220 bakkantsbeslag. och nr 3 är att köpa de vanliga stiften.
Du hittar det mesta inom bygghandeln, hos låssmeder mm..

Riktiga namnet, stift.. bakkantsbeslag, bakkantssäkring..
 
Fundera på hur du fäst karmen och vart du bor.
Jag satte in en ny dörr i fritidshuset med bakkantsbeslag och Assa 2002-lås. Sedan satt jag och funderade...... jag kan ju för tusan lyfta bort hela dörr med karm under två minuter.
Det är ju bara att bryta bort foder och har man sedan t.ex. en batteridrivet verktyg som kan kapa så har man fimpat karmskruvarna på någon minut och kan bända ut hela rasket. Kom desutom på att jag 3m från dörren dessutom hade ett eluttag så i mitt fall skulle man på några minuter ute i skogen kunna lyfta ut hela karm+dörr.
Trots alla fina låsfunktioner.
 
Som regeln säger, In kommer man alltid, det handlar bara om vilken tid det tar.
 
Jag har provat kapa karmskruv med tigersåg, det är inte helt trivialt. Visst, det går med vinkelslip, men då bör ju grannarna vakna...
 
AndersS skrev:
Det är ju bara att bryta bort foder och har man sedan t.ex. en batteridrivet verktyg som kan kapa så har man fimpat karmskruvarna på någon minut och kan bända ut hela rasket.
Sätt en sån här på dörrkarmen så har du ett bra skydd mot ovanstående övningar.

http://www.alarmbutiken.com/eShop/category1/category37/article78.aspx

Den finns säkert på fler ställen än Alarmbutiken, men det ger iaf en prisbild...

ES400 Vibrationsdetektor. För dörr- och fönsterpartier. Känslighet samt antal "slag" kan justeras på detektorn.
 
frohike skrev:
Som regeln säger, In kommer man alltid, det handlar bara om vilken tid det tar.
Jag trodde regeln var: Se till att ha bättre lås än grannen.

/m
 
Hjälper föga om du har mer värde än grannen :) Så där faller den regeln
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.