Hej,

Jag ger mig ut på minst sagt, för mig, okunniga områden...

Kan man ha golvvärme till massiva golv?

Botaniserade bland mängder av golvvärmeförsäljare på Älvsjömässan i helgen och fick oerhört motstridiga budskap: Allt från att det går jättebra att ha vattenburen golvvärme till massiva golv, till att man direkt avråder oss från detta...

OM det är så att det går, vilket system väljer man då? Vi ska lägga nya trägolv i kök, matsal, arbetsrum och 2 sovrum och tanken är vattenburen golvvärme som enda värmekälla... om det går. (Samt klinker i hall och 2 badrum och slutligen ev även källare).

Snälla, ge en okynnig typ som jag tips och råd! ;)
 
Halloj
Klart du kan ha golvvärme och trägolv.
Jag har det själv. Visst frt lämpar sig ju bättre med tunnare golv så som klinker osv. Men visst går det.
Hur tjock trägolv ska ni ha??
Ju tunnare desstobättre. Men jag har mellan 25 och 32 mm och det blir varmt. Det blir dock ett ganska trögt system. Och du bör nog ha 20mm slang samt plåtar.
Vad har du för grund? Då motståndet uuppåt blir stort med trägolv så finns ju risken till större förluster neråt.
 
Jag håller inte helt med föregående talare.

Yttemperaturen på golvet får bara ligga på ~25grader. Med ett tjockt massivt golv blir undersidan på golvet tokmycket varmare. Golvet kommer med största sannolikhet att slå sig kraftigt pga. temperaturskillnaden mellan över- och undersida. Lite samma princip som att steka korv eller bacon i stekpanna...

Å andra sidan säger föregående att det funkar hos honom. Men jag skulle aldrig lägga in det hos en kund.
 
Det är ett elände med massivt trä när det börjar bli flera meter brett, Trä rör sig och måste få göra det. Problemet är i början, man måste vara väldigt försiktig med värmen så att undersidan inte tvärtorkar och golvet ser ut som limpor på ett bageri. Under ett par år kanske man får vara försiktig med golvvärmen och ha en alternativ uppvärmning. Sedan när golvet acklimatiserat sig kan det fungera bra med golvvärmen. Man får dock aldrig försöka att tvinga fast ett massivgolv, sväller det så endera bullar det upp eller flyttar på någon vägg. Krymper det däremot så spricker det.

Protte
 
Tack för era svar!

Det känns som om vi borde lämna spåret massiva trägolv och värmegolv som iprincip enda värmekälla. Skönt att ha det beslutet klart!
tack!
 
H
Måste fråga, vi är också inne på att vattenburen värme i kök, hall och vardagsrum.
Fungerar det med parkettgolv, 14 mm?
 
HEM2121 skrev:
Måste fråga, vi är också inne på att vattenburen värme i kök, hall och vardagsrum.
Fungerar det med parkettgolv, 14 mm?
Ja.
 
H
Tack!!
 
Vet många som har massiva golv utan problem. Har själv 25 mm fabrikstorkat golv, jag var noga med att lägga in det direkt ur plasten och slagit ihop det helt tätt. Trots alla löften om att det skulle spricka, bula sig, torka isär osv så är golven perfekta efter 4-5 år.

Ett golv var jag tvungen att lägga in otorkat på somaren, det la jag in löst för att skruva på senvintern när det var tort.

Man ska akta sig för att lacka golven så att sponten limmas ihop, torkar det sen så sitter brädorna ihop så hårt att det spricker här och där. Man bör även vara noga med rörelsemån mot väggarna.
 
ja som sagt hos mig funkar det bra med massiva trägolv och golvvärme. Visst trä är ett naturligt material så de rör sig lite. Men jag gjorde som Matss och lät golvet ligge i sin plast inne i 1 v innan jag monterade dit det. Jag har inte haft några som helst bekymmer med att det skulle bli stoora glipor i mitt golv. Visst har sett 1 skar där glipan är lite större. Men de har nog mer med hur jag la in golvet från början.
Det golvet som jag har märk har bulat sig lite är det glvet där jag inte har haft golvvärme så det kan knappast vara det som är bekymmret.
 
<<Det golvet som jag har märk har bulat sig lite är det glvet där jag inte har haft golvvärme så det kan knappast vara det som är bekymret.>>

Det är ju tvärtom, det golvet har blivit fuktigare pga avsaknad av värme. Om virket var torkat med tanke på golvvärme och det läggs utan golvvärme så kommer det att svälla.

Protte
 
skerfe skrev:
Jag håller inte helt med föregående talare.

Yttemperaturen på golvet får bara ligga på ~25grader. Med ett tjockt massivt golv blir undersidan på golvet tokmycket varmare. Golvet kommer med största sannolikhet att slå sig kraftigt pga. temperaturskillnaden mellan över- och undersida. Lite samma princip som att steka korv eller bacon i stekpanna...

Å andra sidan säger föregående att det funkar hos honom. Men jag skulle aldrig lägga in det hos en kund.
Har haft 28 mm solitt trägolv i snart 5 år med 20 mm vattenburen värme under liggandes i bjälklagskassetter. Funkar hur bra som helst! Har dessutom ställt utgående temperatur från vp:n så temperaturen under golvet inte överskrider tillverkarens rekommendation (onödigt) och det funkar hur bra som helst ned till -35 grader. Fabrikstorkade golvbrädor som jag lät ligga i 3 v i rumstemp innan jag skruvade in det helt tätt. Slår sig inte ett jota och när det är kruttorrt och varm kan man ibland se små springor mellan brädorna men inget som du ens tänker på om du inte specifikt tittar på det. Grymt nöjd!

//Rob
 
Skall själv om ett pa veckor lägga in ett massivt trägolv på betongplatta med ingjuten golvvärme. Jag skall använda mig av Elastilon som visserligen är dyrt som poker men kan låta träet röra sig. Visst har det också fått kritik som med allt annat men enligt mina avvägningar så är det det jag skall använda.
 
Snurre skrev:
Skall själv om ett pa veckor lägga in ett massivt trägolv på betongplatta med ingjuten golvvärme. Jag skall använda mig av Elastilon som visserligen är dyrt som poker men kan låta träet röra sig. Visst har det också fått kritik som med allt annat men enligt mina avvägningar så är det det jag skall använda.
Hur gick det, kan det rekommenderas? Blev det bra, hur var det att lägga?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.