Har just invigt nya badrummet och ännu inte vant mig... Undrar dock varför vattentrycket i den gamla duschen minskar efter ~5 min, likaså varmvattnet... Har testat om detsamma händer i handfatet, men icke! Inga störningar har upptäckts i det nya badrummet...

För drygt 1 år sedan installerades ett vattenfilter i källaren och efter det har varmvattnet fått spader.. Till och från sker riktiga explosioner, främst i kökskranen men också i handfatet. Försöker hitta en rationell förklaring utan att lyckas - och söker därför hjälp denna väg.
I samtal med yrkesfolk blir jag ännu mer förvirrad än tidigare...
Kan det vara så enkelt att kranar/blandare kan bli "uttjänta"???
Med tack på förhand / Syster Yster
 
C
Sitter nog skräp lite här och var i rören, skulle jag gissa på..
 
Tack för svar, det leder mig vidare på nya frågor; hur rensar man rören, något man kan göra själv eller behövs expertis..?
 
Verkar som ngt expanderar när det blir varmt.....
 
Rörfirman har ännu inte visat sig och jag sitter kvar med "bekymret" - vattentrycket minskar snabbt efter 5 minuters dusch, likaså tillgången till varmvattnet. Har insett att detsamma händer i handfatet bredvid OCH att även kranen på handfatet i det nya badrummet "exploderar" med åtföljande vattenkaskader... dessa märks dock ej i någon av duscharna - så oklokheten är dessvärre inte mindre!

Någon som kan dela med sig av tips om hur jag kan komma vidare mot målet en trygg vattenförsörjning i huset? Taxam för alla konstruktiva svar!
Mvh / Syster Yster
 
Det som du beskriver som explosioner är med troligen luftpuffar. Om du har ett filter som syresätter vattnet så expanderar den tillsatta luften när vattner värms upp. Det kan bli så kraftiga puffar att tex en kaffekopp kan gå sönder om man spolar den. Finns det en cirkulationspump på ditt filter ? om det gör det, prova att ställa ner den till lägsta hastighet om den inte redan står där. Luftpuffarna går att ta bort med avluftare. Om man har haft problem med vattnet och sätter in vattenfilter så börjar det nya fina vattnet att lösa upp gamla avlagringar i rören och detta sätter sig i kranarnas silar. Har själv fått ta bort hela duschblandaren för att rensa silarna.
 
Tack för svar - och ett speciellt tack till feffe6804! Det är med inlägg som dina som man - trots ökad insikt om okunnighet - vill gå vidare och lära sig mer, heders!
Syster Yster
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.