Har börjat monterat mitt uterum, valde till slut SKB Isolent 30 som jag än så länge är mycket nöjd med. Glaset är dubbelglas och jag har tänkt att isolera både väggar o golv dvs. förhoppningsvis kommer jag att kunna använda uterummet rätt mycke under både vår o höst.

1) Funderar nu på vad för uppvärmning jag skall ha i rummet, var tidigare helt inne på infra värmare men läste att detta inte rekomenderas då de inte värmer upp luften utan värmer endast genom strålning dvs. så fort man stänger av dem så blir det kallt igen!? Har någon åsikter erfarenheter kring detta?

2) Om jag ändå väljer infravärmare så är det någon som har ett bra märke de kan rekomendera?

3) Är tveksam till Halogen då jag tycker de ger ett obehagligt ljus, någon som har erfarenheter?

4) Min förhoppning är att kunna ha en uppvärmningskälla som man kan köra en stund för att värma upp uterummet och att man sen kan öppna dörren in till huset där jag har en kamin som jag kan elda i o förhoppningsvis kunna få ut lite värme från till uterummet. Någon som har förslag på annan/kostnadseffektiv värmekälla än infra?

5) För ovan så är jag rädd att det blir svårt att kunna få något luftflöde ut till uterummet då jag har frånluftsvärmepump i huset? Funderar därför på att sätta en mekanisk frånluft i uterummet o på så sätt tvinga ett luftflöde från huset ut genom uterummet. Tror ni det fungerar och någon som har förslag på lämplig och tyst kanalfläkt för detta?


Mycket tacksam för alla synpunkter på ovan!

mvh
Peter
 
Hej!
En luftvärmepump, en av dem mindre!
min granne jobbar med sånt, han rekomenderade mig att montera in en sådan, och det lutar åt ett jag gör det.
 
nja en värme pump i ett uterum blir dyrt... eftersom ett uterum alltid är ett uterum dvs det finns gott om köldbryggor och inte helt hundra tätt!
jag hade satt en sådan gasolkamin, dom ger snabbt värme och framförallt en behaglig värme! perfekta för uterum.
 
Jag hade också satt in en luftvärmepump om det finns något lämpligt
ställe att montera den på, en luftvärmepump är ca 10 gånger
billigare i drift än gasol ca 0,3 kr/kWh mot gasolens 3 kr/kWh.
 
en värmepump.. vad kostar den? vad kostar en gasolkamin? hur mycket kommer du värma upp uterummet/altanen? hur isolerat är det? ta alltid i beakt hur mycket du ska använda det...
som sagt, en gasol kamin då du bara ska värma upp det då och då, vissa kvällar på en viss del av året...

jag har byggt säkert över 200 uterum/altaner och ALDRIG varit med om att sätta en värmepump där!

men detta är bara min åsikt :D
 
Du har ingen möjlighet att sätta in en kamin i uterummet? Det har vi tänkt att göra. Förvisso ska jag ha golvvärme också, men kaminen ska vara för mysfaktorn. :)
 
Hej, jag har lagt golvvärme i min uterumsplatta så där kan jag ej rek nåt av egen erfarenhet till dig hur du bör göra.

Men vad gäller vent så har jag köpt en termostat styrd kanal fläkt på Feltema. Fördelen är att man kan ställa in den på tex 25gr så går den igång bara när det blir för varmt där ute i glasrummet. Ska sätta en tilluftsventil i andra ändan av rummet oxå.

DD
 
Daydreamer skrev:
Men vad gäller vent så har jag köpt en termostat styrd kanal fläkt på Feltema. Fördelen är att man kan ställa in den på tex 25gr så går den igång bara när det blir för varmt där ute i glasrummet. Ska sätta en tilluftsventil i andra ändan av rummet oxå.
Hur har denna lösning fungerat? Jag funderar på att göra en liknande lösning i vårt rum, men har inte lyckats få några svar i min tråd om det fungerar bra eller ej. Hur fungerar det vintertid? Märker du att det drar in kall luft där från fläkten eller tilluftsventilen?
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.