Hej!

Har fått ett intresse för ett hus (60 m2 stort, byggt 1967). Huset har plåttak. Hurvida det är orginal eller inte vet jag inte. Hur kan man bestämma takets ålder? Nuvarande ägare har haft huset sedan 2002. Hur ser annars hållbarheten ut för plåttak?

Tack på förhand!
/Magnus
 
Man får klättra upp och kolla, finns det skador? är skarverna täta? hur ser spik/skruv ut - sitter de fast dikt an mot plåten? eller sticker dom upp ovanför? hur ser gummistätningen ut? torr och sprucken eller mjuk och hel? har färgen flagat? ser det ommålat ut? Är det rakt, helt med färgen kvar och spik/skruv känns fräsch är det förmodligen nyare och vice versa. Vad är det för typ av plåt? vanlig korrugerad typ TP 20 eller ser det ut som pannor? När jag la TP 20 i slutet av 80-talet spikade man taket i åsarna, när jag la det igen för 3 år sen så skruvade man i dalarna så är det spikat i åsarna är det sannolikt äldre, men det kan vara lagt av nån som är gammal också så säker kan man inte vara :)
Generellt gäller att alla stora grejer på hus (tak, dränering, grundtätskikt, värmepanna, etc) håller ca 30 år eller kanske 20-40 år och man vet aldrig egentligen om det packar ihop imorrn eller om 10 år.
Personligen skulle jag hellre betala lite mindre för ett hus som inte är rustat och fixa det själv för då har jag koll på vad och hur det är gjort.
Du får ta med den husduktiga upp på taket, han som jag rekommenderade i din andra frågetråd :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.