vi funderar på att stryka vårt blivande a-hus med järnvitriol eftersom vi gillar den lite "drivveds"-liknande looken. Någon som vet något om det? Fördelar/nackdelar? Färghandlaren sa att de inte gillar det eftersom det är så rackans billigt; ett helt hus kostar tydligen typ 300:- i materialåtgång, och behöver dessutom bara strykas en gång och håller sen tills virket ruttnar. Låter ju som bara fördelar....
 
  • Gilla
SOS-Fixaren
  • Laddar…
Kollade på pdf:nu, och där stod ju en del. Men om det är en ytbehandlingsmetod att rekommendera framgick ju inte riktigt.... Nån som vet mer?
 
.."håller tills virket ruttnar" ja...... järnvitriol ger ju noll skydd för trät så hur länge dröjer det egentligen innan det ruttnar...? jag är skeptisk :-/
 
länge dröjer det egentligen innan det ruttnar
Varför kollar du inte med järnvitriolade hus som stått ett tag? Sanningen är att ytbehandlingen har ganska litet påverkan på om det ruttnar. Fasader ruttnar ifall de är dåligt ventilerade. Fel utförd spikläkt, tät (plast)färg etc...

Det stämmer inte heller att järnvitriol ger "noll skydd". Järnvitriol är en fungicid som förhindrar mögel tex, men järnvitriol ger inget pigmentskydd mot UV-strålning så träet eroderar sakta. Måste väl byta panel om sådär 50-100år.. :)
 
jaha, så då finns det gentligen inga nackdelar då? hart hört en massa negativt men jag vet ju inte (kanske inte de som sågar ideerna vet heller?), tycker det ser hemskt snyggt ut nämligen
???
 
Visst finns det nackdelar.. Fasaden eroderar fortare än med exempelvis Falurött, men vi kör med 28mm granpanel så den bör väl hålla några år.

Men färghandlarna talar väl för sin sjuka mor...
 
Hoppsan slant på tangenterna :) Är det någon som vet om det har någon betydelse vad för spik man använder på panel som ska järnvitriolas?
 
vi har järnvitrolat,men har pock ett timmerhus.
Det är skit snyggt.
Alla tror de e gammalt
 
Hej igen

Har hittat flera recept på nätet på järnvivtriol och undrar om någon vet vad det blir för skillnad om man utesluter kopparsulfat ( CuSo4)? Har sett recept med och utan. :)
 
Järnviriolade vårt nybyggda hus med gott resultat. Kostade cirka 1500 kr i totalt material. Panelen nu två år och färgskiftningar finns men jag tycker det skapar liv. Skruvade panelen med rostfri skruv (trallskruv)

Tänk på plåtarbetet runt fönster och annat. Man kan få utfällningar på plåtar och fasadmaterial i övrigt (särskilt efter regn på putsad sockel exempelvis) men detta är något man får leva med tycker jag, på det stora hela är jag jättenöjd!
 
Passar på att smyga in en relaterad fråga. Är det någon som vet om det finns risker med att ha järnvitriolbehandlade ytskikt inomhus? Funderar på att klä ett innertak med järnvitriolstrukna plankor nämligen.
mvh
/Magnus
 
Pedda_P skrev:
.."håller tills virket ruttnar" ja...... järnvitriol ger ju noll skydd för trät så hur länge dröjer det egentligen innan det ruttnar...? jag är skeptisk :-/
Jag har en kåk som byggdes 1847 och är järnvitriolad. Virket är kärnfriskt.
 
Undrar om det är någon som vet vad det blir för skillnad om man utesluter kopparsulfat ( CuSo4) i järnvitriol recept? Har sett flera på nätet både med och utan. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.