• Hej, ny här.. jag undrar om någon har tips på när man skall byta trä fasad på huset, om man ska riva den gamla eller isolera och spika upp ny utanpå den gamla. vad är bäst energimässigt?
  • vad kan man komplettera fjärrvärme med, ( har landets näst dyraste fjärrvärme priser kan tilläggas)det finns en gammal öppenspis i vr + en panna som man tydligen kan sätta in en pelletsbrännare i.:confused:
Detta gäller ett hus som vi är spekulant på, så vi håller på att räkna på det och funderar på hur man går till väga. Gubben min är så less att höra mig fråga om hur allt fungerar:) Kajsa
 
JAg skulle aldrig någonsin spika upp en ny fasad på den gamla. På vårt hus tex så kunde man inte se de gala fuktskadorna förrän man kom in till trästommen. Hade vi slagit på ny fasad på den gamla som verkade både torr och frisk hade vi haft kvar våra ruttna syllar, med sättningsskador som följd.

Vårt hus är 90 år och vatten har under årens lopp trängt sig bakom.
 
mirakelasta skrev:
JAg skulle aldrig någonsin spika upp en ny fasad på den gamla. På vårt hus tex så kunde man inte se de gala fuktskadorna förrän man kom in till trästommen. Hade vi slagit på ny fasad på den gamla som verkade både torr och frisk hade vi haft kvar våra ruttna syllar, med sättningsskador som följd.

Vårt hus är 90 år och vatten har under årens lopp trängt sig bakom.

Tack för svar, ja det va dom funderingarna jag hade... det var snickaren som sa det till oss, att det var bara att dra på en ny fasad utanpå den gamla men det kan ju dölja sig både det ena och det andra bakom en fasad. huset är byggt -44 förresten.:)Kajsa
 
ang kompletering av fjärrvärme med en egen värmepanna så måste du först fråga fjärrvärmeleverantören om det är tillåtet att ha en värmekälla paralellt med fjärrvärme ( oftast inte).

Sen ställer man samma fråga, denna gången i kommunen, om det inte är förbjudet eller vilka villkor som gäller för eldning med ved på området där huset står. Det kanske är inte tillåtet att elda alls så får du använda varken panna eller kamin till uppvärmning.
Eller enbart kamin för mysseldning någon gång i veckan.... ?
Då kan man sätta en kasett in i den öppna spisen som gör eldningen mer ekonomisk :).
Till slut ska sotaren säga sitt om det går att använda befintig skorsten. Skorstensrenovering kan bli dyrt så det är bra att veta om det i förväg.
Ring kommun och värmeleverantör och kanske säljaren - kanske vet han något om sin skorsten? Om han inte vet så låt sotaren besiktiga skorstenen innan köpet om du vet att du kan och vill använda den.
Din man har nog inte alla svar så ring runt och fråga dom som vet :).
lycka till!
gaia
 
C
Kan som lite sidospår tillägga att det även går utmärkt (rent tekniskt) att docka någon form av värmepump, luft/vatten med fördel exempelvis, mot fjärrvärme. But still, kolla om du får, först.
 
Tack igen, ja jag tänkte inte på att man kanske inte fick ha något kompleterande, men som sagt ide´n har väl isåfall varit en kassett i öppenspisen. Men som sagt det här är ju inom tätbebyggt område så det är kanske inte så bra... sen så har jag förstått nu att man kan få problem med ventilationen i huset med fjärrvärme? Vi har gått omkring i hela huset samt källare å vind och mätt med en fuktmätare å det visade inget.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.