Enkalst tror jag vore att "anställa" några tonåringar i området att sköta poolen. Dom fixar sommarjobb o ni fixar badet.
 
Nimajneb skrev:
Enkalst tror jag vore att "anställa" några tonåringar i området att sköta poolen. Dom fixar sommarjobb o ni fixar badet.
Nja, som samfällighetsförening vill man inte krångla till det med sådant... Köpa tjänsten profesionellt är dock OK.
 
jag räknadne dock inte på avskrivning & räntor som måste vara en stor del i din kalkyl för annars så kan jag ge många tipps för att halvera dina kostnader.

Ang skötsel på en sådan här pool så måste den räknas som en offentlig. Även om inte så bör ni för loggbok varjedag (logg föra vattenkvaliten) poolrobot nästan ett måste så så många som möjligt kan städa den utan lära sig backspola m.m.

Sedan så är det nog ingen dum idé att låta ett pooltekniker komma en gång i veckan eller kanske var annan för att gå igenom poolen nogrannare under den hårdaste belastningen
 
Wesly skrev:
jag räknadne dock inte på avskrivning & räntor som måste vara en stor del i din kalkyl för annars så kan jag ge många tipps för att halvera dina kostnader.

Ang skötsel på en sådan här pool så måste den räknas som en offentlig. Även om inte så bör ni för loggbok varjedag (logg föra vattenkvaliten) poolrobot nästan ett måste så så många som möjligt kan städa den utan lära sig backspola m.m.

Sedan så är det nog ingen dum idé att låta ett pooltekniker komma en gång i veckan eller kanske var annan för att gå igenom poolen nogrannare under den hårdaste belastningen
400k, räkna långsiktigt med en ränta på 3-4% så har du bara 10-15k där.
kemikalier, jag skulle tro att det kommer att gå på 2-3k.
avskrivning... 40år ->10k/år

uppvärmning, beror helt på vilken temp som önskas och utrustningmen mellan 5 och 25k/år.
anlitad poolvård 25k

Uppenbarligen finns det en anledning till att det kostar o gå till badhuset.....
 
Nimajneb skrev:
400k, räkna långsiktigt med en ränta på 3-4% så har du bara 10-15k där.
kemikalier, jag skulle tro att det kommer att gå på 2-3k.
avskrivning... 40år ->10k/år

uppvärmning, beror helt på vilken temp som önskas och utrustningmen mellan 5 och 25k/år.
anlitad poolvård 25k

Uppenbarligen finns det en anledning till att det kostar o gå till badhuset.....
Då stämmer din kalkyl med min mycket bättre för som jag skrev räkna jag varken ränta, amortering eller avskrivning. då jag förstod att alla skulle gå in & betala sin del kontant till "föreningen"

Överdraget påverkar uppvärmingskostnaden väldigt mycket också.

ANg. anlitad poolvård så är det omöjligt att sätta en kostnad för vad det kommer kosta utan att veta vad de vill ska ingå.. men vi har fullservice på några anläggningar & inga 25k där inte. Men som sagt helt upp till kunden över vad som ska ingå.
 
Mitt förslag är att medlemmarna pytsar in sin andel av kostnaden i samband med bygget av pool. Så inga lån behöver vara med i kalkylerna. Däremot bör väl en pool skrivas av på ett visst antal år. (Hur många?)

När det gäller poolvård så verkar fullservice inte komma på tal. Men med tanke på att varje familj får en "poolvecka" var annat år får den inte innebära något för komplicerat. Överdrag och poolrobot ska väl folk klara av (kanske). Mäta vattenkvalitet har jag ingen aning om hur avancerat det är. Service utöver detta bör man nog köpa in.

Ärligt talat börjar det här projektet låta väl komplicerat för en samfällighet...
 
Visst det är lite arbete som krävs.
Skulle ni klara er ifrån att klassas som offentligtbad så är det inga problem för då kan ni ha en vecka var & sköta poolen, annars så måste ni ha några som är huvud ansvariga som sköter och mäter vattnet regelbundet (varjedag) loggför detta ibok skriver vad & hur mycket ni har tillsätt av kemi. och med fördel skicka in vattenprov med jämna mellanrum på analys. dvs mera jobb för några av er.

Så det är den första grejen jag skulle kolla och därefter se vad det skulle innebära för er.
 
btw, vad är en samfällighet i detta fallet??
Vilken juridisk status har den?

Hur skall uppörelsen hanteras om folk flyttar in och ut? bostäder tillkommer/avveckals etc etc??
 
Nimajneb skrev:
btw, vad är en samfällighet i detta fallet??
Vilken juridisk status har den?

Hur skall uppörelsen hanteras om folk flyttar in och ut? bostäder tillkommer/avveckals etc etc??
Samfällighetsförening, ja vad är det egentligen rent juridiskt...? Ekonomisk förening kanske?

Medlemmarna är dock ägarna till en bestämt uppsättning fastigheter. (Samma gemensamma gård.) Flyttar man in (köper fastighet) blir man medlem, flyttar man ut (säljer) är man inte medlem längre. Så den delen av poolägandet är inga problem. Jag tror inte att stadgeändringar behövs heller eftersom verksamheten kommer att bedrivas inom fastigheten och endast för samfällighetens medlemmar. Med andra ord borde vanligt årsstämmobeslut räcka. Därefter får varje medlem betala sin andes kostnad av poolen, både vad gäller inköp och årligt underhåll. Och samtliga medlemmar har givetvis samma rätt att använda poolen.
 
och om någon vägrar vara med?
om denna säljer och en ny medlem kommer som vill vara med?

praktiskt sett serjag bara er klubb som ägare av poolen och att alla som vill varard betalar x kr/år i extra "hyra".
 
Ingen kan vägra vara med om samfällighetsföreningen är ägare. Fattas beslut på föreningsstämman så gäller det alla medlemmar. Nya medlemmar i samfälligheten blir "delägare" i poolen, liksom i gård, lekstuga, sandlåda, car-port, samt avloppsledningar.
 
Milkshaken
Det kan leda mot att ert område blir mindre attraktivt om ni måste ha tvång...
Det är ju trots allt skillnad på sandlåda, gungor, odyl... mot en pool.... Det är ju faktiskt nästan en hel avgrundsstor skillnad...

Mindre attraktivt = mindre värt... 0Svårare att få tag i spekulanter. etc.....

Nej jag skulle nog överväga både en, två och tre ggr om jag vore er...
 
Det går nog inte att trycka in en pool i samfällighet lite sådär på en höft.

Då en samfällighet är en obligatorisk kostnad kan man inte neka till att betala sin andel. Det gör också att det vanligtvis är ganska väldefinierat vad den sa syssla med.

Annars lär det snart dyka upp en tråd i juridikforumet.

"Varför har de en pool i vägföreningen!?"

/ATW
 
Hemmakatten
Det är anläggningsbeslutet (som bestämdes av lantmäteriet när samfällighetsföreningen bildades) som styr vad man får göra i en samfällighet. precis som ArneTW skriver. En fastighet skall ha en väsentlig nytta (för all framtid) av att vara med i en samfällighet. Det finns ingen laglig möjlighet att man bara på ett årsmöte beslutar om att anlägga en pool eftersom det inte ingår i samfällightens skötselområden.

Vill man bygga en pool och vill att den skall vara med i samfälligheten måste ett nytt anläggningsbeslut ta av lantmäteriet. Jag ser det som mycket tveksamt till att lantmäteriet kommer att ta ett sådant beslut.

Möjligtvis är en enklare väg att det bildas en fritidsförening, med frivilligt medlemsskap, som sköter om denna pool. Detta under förutsättning att samfällighetsföreningen upplåter mark.
 
OK, det här var krångligare än vad jag hade förväntat mig. Ifall medlemsskapet i poolen inte är knutet till fastighet utan till "medlemmar" blir allt mycket komplicerat som sagt med in- och utflyttade.
Det är nog bäst att jag kollar lite mer om vad vårt anläggningsbeslut säger. En av grannarna (förre ordförande) har för övrigt jobbat på lantmäteriet, jag borde kanske höra med honom om vad som gäller.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.