Kan detta vara ett vettigt köp om man bara någon gång då o då kan behöva borra rakt?

Eldriven pelarborr 550W. 12 hastigheter, 16mm chuck. Obelastad varvtal 210-2200varv/min. 99cm hög, vikt 50kg,
pix.gif
1.295:- (ord.pris 1.995:-

http://www.rusta.se/pelarborr_16mm_cp31951114.html

zoom-bild_31951114.html


Försöker hitta en prisvärd o stabil jigg till fräs eller borrmaskin men dom kostar ju åxå skjortan.
 
Sa du ikke borra rakt da? :surprised:

Hva med en vanlig borrejigg som du kan bruke med hvilken som helst maskin og på vegger osv?
 
H
Visst är det bättre än tillbehören till borrmaskiner men du blir knappast riktigt nöjd.
Är du ändå uppe i 2000 kr så lägg till en tusenlapp till så kanske du får tag på en riktig Arboga (senare namn Strands) på Blocket. Även en äldre verkstadsmaskin av typen med en plattrem under en kåpa är mycket bättre än Rustas maskin.
Alla verkstadsmaskiner är trefas men det kanske du har indraget.
 
jovisst är säker en beg 3-fas arboga bättre. men vi pratar 1300 vs 3-4000. Behovet är kanske kanske lika ofta som man behöver en 10kg bilningsmaskin. Men den senare kan man hyra, en pelarborr får stå o samla damm mellan passen istället.
Varför skulle jag bli besviken?
 
H
En racklig maskin som skorrar och låter på tomgång och remskivor som är obalanserade och i sämsta fall av plast blir nog inte ofta använd. En riktig maskin kan man använda till så mycket.
 
Allt beror naturligtivs på vilka förväntningar man har.
Det som jag tycker är det största problemet med de billga maskinerna, typ den du länkar till, är att bordet, pelaren och chucken är så instabila att det inte är några större problem att borra snett när du lägger lite tryck på borret. Jag håller helt med övriga - satsa på en beg. verkstadsmaskin istället. Hittar du rätt får du säkert med en låda borr på köpet...
 
Med lite tur kan du hitta en bänkpelarborrmaskin för en tusenlapp eller två. Även om den väger betong tror jag man har större glädje av den, eftersom de i regel levererar det man efterfrågar.
 
Ett problem med klena remdrivna maskiner och borrning i metall är att remmen slirar om man belastar den för hårt. Detta gör att man inte kan mata på som det är tänkt med borren, ett vanligt HSS-borr ska man beroende på diameter kunna mata mellan 0,1 och 0,3 mm/varv.
Om man då måste fega med matningen så blir det bara en massa små tunna spån och eftersom det ska vara spånen som transporterar bort den mesta värmen från skärzonen så går värmen istället in i borren och materialet man borrar i Detta gör att borret tappar hårdheten och skären nöts ut i förtid, och materialet man borrar i kan ythärdas av värmen och då bli omöjligt att borra vidare i.

Men till borr upp till kanske 10-12 mm i metall funkar en sån här maskin bra.
 
Akta dig!
Jag köpte Classes 2500-kronors pelarborrmaskin, snacka om bortkastade pengar.
Slirar på remmen, bordet viker sig, chucken ocentrerad (hur nu det går till?) etc. etc.
Ska du hålla dig i det prisintervallet så leta hellre en begagnad Kamasa bänkborrmaskin på Blocket.
Arbogamaskiner begär folk helt ohemula priser för på nätet, jag fattar inte.....
 
bax skrev:
Akta dig!
Jag köpte Classes 2500-kronors pelarborrmaskin, snacka om bortkastade pengar.
Slirar på remmen, bordet viker sig, chucken ocentrerad (hur nu det går till?) etc. etc.
Ska du hålla dig i det prisintervallet så leta hellre en begagnad Kamasa bänkborrmaskin på Blocket.
Arbogamaskiner begär folk helt ohemula priser för på nätet, jag fattar inte.....
Tja...de ohemula priserna för arbogorna beror väl på att de fungerar otroligt mycket bättre än kinamaskinerna?
 
Javisst javisst! Skillnaden är milsvid.
Men begära närmare 10k (nu pratar jag golvmodeller) för en gammal verkstadsskitig Arboga med sönderborrat bord och elmotor i okänt skick när man kan få en sprittans Strand för ca 12k, det är det jag tycker är ohemult.
 
Etterspørsel + tilgang = pris.

Heller godt gammalt brukt en ny ubrukelig kinesmaskin.
 
Det var väl kanske lite väl saftigt med 10K, för flera gånger har de gått för mellan 3-4000kr på auktioner. Tyvärr då jag inte haft råd, och nu har jag pelarborr så det räcker tror jag.
 
Har en liknande från Jula som är ca 5år gammal , och den är inget vidare. Största problemet med den har varit konan som bara lossnar hela tiden. Vevarna är också plastiga och klena + obalansen i spindeln. Att remmarna skulle slira har jag dock aldrig varit med om.

Min lilla Bruksbo med 350W motor från Rusta däremot , den är jag helnöjd med.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.