lisapj skrev:
Måste man slipa golvet varje gång man underhållsoljar? Och blir det en färgskillnad där det ligger mattor?
Nej en stor fördel med oljade golv är just att man slipper omslipning varje gång. Det är bara att olja pånytt. Dessutom behöver man egentligen bara olja de slitna utsatta ytorna så man behöver inte heller flytta alla möbler.

Golvet kan ha varit gran kanske? De blir ljusare än furugolv men även där blir det en del gulning. Fast om golvet var gammalt kanske det inte gulnar mer om det redan var ett skurgolv menar jag. Våra golv (som jag visade längre upp i tråden) är fur och de gulnade först under möblerna men jag har möblerat om och gulningen har försvunnit och nu när de legat ett halvår ungefär märker jag ingen skillnad längre.
 
Tack Sophie, det låter bra - att slippa slipandet!
(Jag trodde att furu gulnar mest där det är utsatt för ljus.)

Lisa
 
Ja jag vet inte faktiskt. Men på vårt golv blev det helt klart gult under möblerna där inget ljus eller skurningen kom åt. Kanske är det skurningen som gör att det inte gulnar då...
 
Hos oss är det också under saker som det gulnat, och där ljuset inte kommit åt...
 
finns att köpa här i Storbritannien (där jag bor resten av året). Jag använder den för rengöring av toa- och köksgolv. Har just kollat innehållet och det står 15-30 %; det är alltså en linoljesåpa. Jag vet inte vad Gysinge och andra tar för golvsåpa, men den här kostar under 50-lappen (drygt £3) vilket kanske är billigare. Vet inte om den finns i Sverige men deras disk- och tvättmedel finns väl i mataffären, så man kan väl fråga där eller i färgaffären om man är intresserad. Det vore intressant att höra om någon har använt det. Det marknadsförs som miljövänlig golvsåpa och bör väl inte vara sämre än de som nämnts här i forumet. Lisa
 
Jag har använt Timberx på en köksbänkskiva av körsbär för 8-9 år sedan och finnishen blev kanon! Minns dock att jag fick strycka 7-8 gånger innan det blev mättat och det blev en blank, lackliknade yta. Sedan behövde man stryka på ett lager ca 1 gång/år för att få bort små repor och skador som uppstått med tiden. Men det blev som nytt då och bänkskivan var mycket fräsh och lättskött.

Nu har jag precis slipat ett lackat furugolv i vårt nya hus. Jag var inna på att köra timberx på detta furugolv men frugan ville ha ett mörk golv med matt yta och vi började titta på bets och hårdvaxolja i stället. Och efter att ha läst på detta forum och pratat med "killen i färgaffären" så blev det bets och osmo hårvaxolja. Betsade med en oljebets till riktigt mörkt. Black walnut heter nyansen, kommer inte i håg märket. Återkommer med det. Har lagt på första lagret vaxolja i går och lägger det andra och sista tunna lagret i eftermiddag. Hoppas det blir bra så frugan blir nöjd :surprised:. . Måste sedan vänta 2 veckor med mattor och möbler enl. tillverkaren för att det ska härda ordenligt.....:mad:

Varför valde jag hårdvaxolja istället för timberex?
Hårdvaxoljan kräver bara 2 strykningar med en speciell pensel (dyr 440kr) och detta behövs göras igen kanske om 5år, enl färgkillen. Dessutom får vi en matt yta som min fru vill ha.
Nackdelen är den långa väntetiden innan vi kan möblera igen.

Timberx kräver att jag hyr en polermaskin(säker billigare än osmo penseln ;)) och förmodligen fler stryckningar. Dessutom behövs det oljas igen om ett halvår/år. och sedan nästan varje år om ytan ska vara fin. (Min erfarenhet från bänkskivan.) Osäker på om man kan ha ytan matt med timberx. Kanske om man bara gör ett par stryckningar så att trä inte blir mätta. Men misstänker att skyddet blir sämre och att jag får underhålls olja ofta.

Jag lägger upp en bild när golvet är klart.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.