Status
Tråden går ej att kommentera.
TS>>Riktigt dåligt jobb men som du ser hade du trots att du påstår att tummen sitter centrerad fixat det bättre själv. :)

Lycka till med processen.

Om inget hjälper finns många tjänster på nätet där man kan hänga ut folk och firmor utan större problem och risker. Tänker främst på forum som detta och eniro och liknande siters recensionsmöjligheter. ;)
 
Detta var faktiskt det sämsta målerijobb jag någonsin har sett av ett proffs. Möjligtvis även sämre än det sämsta jag har sett från en amatör.
 
Moanne skrev:
Ingen aning om vad eller hur arbetet utförts. Har min tumme mitt i handen.
Totalkostnaden för renoveringen blev 76 696 kr. plus 1 200 kr. som målaren tog svart för att måla taket i hallen. (sammanlagt 77 896)
Av detta är målarens arbetstid 27 000 plus dom där 1 200, inget material ingår, inte heller målning av lister el. snickerier. Det rör sig om en yta på 40 kvm eftersom ingenting är gjort med badrummet.

Strular här med bilder, (inte så datakunning heller.)
Förhoppningsvis lyckas jag ladda ner ännu värre foton.
M.v.h./ Moanne
Snabb överslagsräkning ger på en timtaxa a´ 350:-/h + moms att "målaren" skulle lagt drygt
en och en halv arbetsvecka på detta objekt på 40 kvm.
Eller är snickarens arbete inräknat i detta också?

Ser ut som om det bara är övermålat direkt på tapeterna och ett sådant arbete borde ta max en dag att utföra på den ytan.
Också drygt 50 000 i material till det.

Oavsett hur så ser det ut som om dom har försökt blåsa dig ordentligt, ja!
Givetvis ska du kräva pengarna tillbaka och/eller anmäl företaget till ARN.
Såna ska inte komma undan!
Det är den sortens "hantverkare" som ger upphov till diskussioner i stil med den som bröts ur detta ämne, ( http://www.byggahus.se/forum/hantverkare/127661-genvaegar-bland-hantverkare.html )
samt underminerar förtroendet för som vekligen vill och kan göra ett seriöst arbete!

//Daniel

PS
Tar tillbaka mitt förra uttalande om målning med förbundna ögon - så illa kan man nog inte ens då göra målningen.
 
Jisses..nu när man sett bilderna så vet jag inte vad jag ska säga mer, begriper inte hur man bara kan lämna över ett jobb på det sättet, rena bondfångeriet.

Bra att du har bevis på "katastrofslaskningen" iaf för utredningen.
 
Hej,
28 200 är enbart målarkluddens arbetstid. Kanske ska tillägga att lägenheten var tom under renoveringen, underlättar målningen.
Snickarens arbetstid är faktuerad seperat och där finns ingenting att anmärka på, varken resultat eller faktura.
Målarkludden har däremot bara målat över allting (förutom vardagsrummets väggar.) Förövrigt ser det inte ut som han spacklat någonstans, och......
Ni skulle bara veta hur många målarfärgsfläckar jag skrapade bort från mitt nyslipade parkettgolv. Taket måste ha målats efteråt.
Ägnade mycket tid åt att skrapa bort det värsta från fönsterlisterna.
På diskbänken syntes tydligt var han ställt målarburkarna.
I handfatet upptäckte jag resterna av uthälld målarfärg.
Varför tog jag inte fram kameran på en gång?

Till att börja med vågade inte bråka. Nyinflyttad och förutom att målarkludden är min granne så sitter han även med i bostadsrättsföreningens styrelse.
Omtyckt av många och det känns som han berättat för vissa grannar om den här gnälliga tanten som tjatar helt utan andledning. Han har gjort ett bra arbete och minsann aldrig tidigare fått klagomål.

Känns bra med stödet här i forumet. Det har stärkt mig. Tänker inte ge upp!
M.v.h./ Moanne
 
Jag håller tummarna för dig. Det var ett av de värsta målningsarbete jag sett, jag tror mina barnbarn 7 och 3 år hade gjort ett bättre jobb. Att målaren är din granne kan du inte ta hänsyn till, han kan ju inte få fortsätta "kladda" hos andra. Stå på dig!
 
"målarkludden är min granne så sitter han även med i bostadsrättsföreningens styrelse."

Bjud in styrelsen på en fika samtidigt som du passar på att visa upp "målarmästarns" arbete. Berätta ochså att han insisterade på att jobba svart, så kanske han tappar sin plats i styrelsen.
 
JLAINE skrev:
"målarkludden är min granne så sitter han även med i bostadsrättsföreningens styrelse."

Bjud in styrelsen på en fika samtidigt som du passar på att visa upp "målarmästarns" arbete. Berätta ochså att han insisterade på att jobba svart, så kanske han tappar sin plats i styrelsen.
Jag undrar om detta är en bra ide. Är rätt tveksam faktiskt. Med tanke på att brf inte är inblandad överhuvudtaget så är detta nog bara en chans att på allvar blir den gnälliga tanten.
 
Det bästa måste ju vara att ha ett papper från besiktningsman eller liknande. Det kan ju ingen argumentera mot. Alternativt ett utlåtande från en annan målare eller från konsumentvägledaren. Så slipper det vara ditt ord mot hans menar jag.
 
BiFuel:s förslag är det bästa hittills, målare har väldigt höga krav på sig.

Du har rätt till åtgärd av arbetet eller pengarna tillbaka sålänge du inte är nöjd.
 
Hej igen,
Tyvärr har det visat sig omöjligt att få hit en oberoende besiktningsman för måleriarbeten.
Mailade chefen bilder och han kom då hit och gjorde en egen besiktning.
Igår kväll kom ett mail med protokollet. Där stod att tapetskarvar i hall och kök skulle åtgärdas.
Skrev ett svar, påpekade flera uppenbara fel som skulle iordningställas.
Han får lång tid på sig p.g.a. min resa från den 22 okt. till 23 dec. Bett honom komma hit och hämta en nyckel.
Vidare att vi skulle lägga detta bakom oss i fall arbetet var klart vid hemkomsten. Annars skulle jag skicka iväg alla papper till arn.
Detta gör jag redan innan avresan om ingen nyckel hämtats.

Litar inte längre helt på honom heller. Ska förbereda mig med ett utlåtande från en annan målare. Kopian ska läggas på köksbordet så näste målare ser pappret.
Jag ser nu ett slut på denna tåkiga historia, eller........
Är jag allt för godtrogen?
M.v.h./ Moanne
 
Du VAR för godtrogen men fan att man inte ska kunna lita på att en MÅLARE ska kunna måla bättre än en uteliggare.
 
Oj oj.
Stackare... Förstår att du måste känna dig uppgiven!!! Men stå på dig! Så här får det inte gå till.

Att lägga 1½ vecka på att måla 1:a på 46 kvadrat är omrimligt. Eller, om jobbet tar så lång tid så ska det vara helt perfekt! Det är finliret som tar tid...

Kämpa på!
 
Som många innan mig sagt, RIKTIGT DÅLIGT utfört, tror nog att alla som ser detta kan hålla med.

Stå på dej!
 
Hej igen,
Igår ringde jag chefen för en av våra största hantverksfirmor (utför också mycket måleriarbete.)
Han kom hit på e.m. Helt klart att arbetet utförts av en lycksökare som ville sko sig. Ingen riktig målare.
Hans killar hade gjort arbetet till halva kostnaden och då hade resultatet blivit bra.
Han tittade på fakturorna. Dom får inte skrivas så. Arbetsmaterialet ska faktueras var för sig, inte i en klumpsumma och likaså ska arbetstiden specisifiseras närmare.
Inte heller får man skicka fakturor en gång i veckan med förfallodagen som varierat från OMGÅENDE och upp till 10 dagar.
Utöver allt kladd jag redan påpekat så var taket målat i fel nyans. Något en mäklare direkt skulle slå ner på vid en ev. försäljning.
Dom behövde målas om. Alla kladdiga eluttag sitter nu fastklistrade i väggen av färgen. Han hittade ännu mer kladd som jag inte sett.

Mailade chefen om utlåtandet. Skrev att jag blivit lurad på större summor än jag först trott. Därför ville jag inte längre att dom rättar till. Det handlar ju i stort sett om hela lägenheten förutom väggarna i vardagsrummet.
Skrev att jag tänkte göra en anmälan till arn.
Nu vill jag istället ha ekonomisk ersätting.
Fick ett helt oförstånde svar. Vi hade varit överens. Varför denna kovändning? Hur skulle vi nu lösa problemet?
M.v.h./ Moanne
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.