Hej!

Jag har en bastu som byggdes samtidigt som huset, 1979. Enda problemet med den är att de tidigare ägarna inte gjorde färdigt bastun, allt e klart utom golvet. Det är idag vanliga golvskivor i spånskiva vilket inte e så bra när det blit lite fuktigt i bastun.

Jag vill helst lägga ett klinkersgolv med vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga. Måste jag lägga ytterligare nått på skivorna eller ska man flyspackla innan man lägger klinkers?


Panelen på väggarna har de dragit ända ner till golvet men jag skulle vilja att klinkersen gick upp en liten bit på väggen. Jag gissar att det går att såga av ca 10cm längst iom att panelen är spikad stående så borde ligga reglar eller nått utanpå de stående reglarna.

Jag är ganska novice men gillar att greja så alla tips å förslag tas gladeligen emot :D
//Daniel
 
Till att börja med är kanske frågan hur det ser ut under spånet, om detta har legat på golvet sen -79 och bastun har använts under tiden så är det nog rätt stor risk för att fukten har trängt ned i grunden/bjälklaget.
Sen är ju frågan hur mycket jobb/pengar du vill lägga ned men spontant skulle jag ta bort all gammal panel på väggar och tak, dels för att kolla status bakom och dels för att få en betydligt fräschare och snyggare bastu enligt dina egna önskemål.
Du kan inte lägga klinkers på spånskiva utan du måste flytspackla eller lägga golvgips ovanpå först och sen fuktspärra. Men som sagt, kolla underlaget först.
 
Bastun har aldrig varit använd så det borde inte vara någon risk för fuktskador.

Vilket är enklast av att flyspackla å lägga golvgips? hur tjockt bör gipset vara?

//Daniel
 
Nej om det är oanvänt då håller jag med om att det knappast är några fuktskador :)

Jag byggde mitt bastuhus (fristående) från grunden förra året och la då först spån på golvbjälklaget och sen ett lager 12 mm golvgips på det, väldigt enkelt, bara att kapa till skivorna och skruva fast dem. Vissa säger säkert att du både ska limma och skruva men jag är osäker på om det verkligen behövs.
I mitt fall så flytspacklade jag dessutom lite fall på det gipsade golvet under lavarna för att inget vatten ska stanna kvar där utan rinna fram mot spygattet.
Har du ingen brunn kan du göra samma sak ändå för att slippa vatten som står kvar och är svårare att nå med t ex gummiskrapa.
Ska du ha klinker ett skift upp längs väggarna så måste du sätta gips även där när du har kapat bort panelen.
Ett tips om du kapar panelen är att sätta en list i underkant och under denna sätta en ljusslang som lyser ned mot golvet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.