Ja 315 rör är nog det vanligaste jag har hör att folk har använt till detta ändamål. För dom jag vet gjort det verkar det ha funkat bra.
Se till att popnita eller limma nipplarna om röret behöver skarvas, så slipper sotarn komma och hämta smutstvätten:)

Såg även en som hade rektangulära längsfalsade rostfria kanaler. Men de kan nog bli "lite" dyrare.
 
Jag gjorde av vita hyllplan i mellanbjälklaget, ett fyrkantigt hål (30cm) från badrummet, ner i ett högskåp i tvättstugan så att tvätten inte syns när den kommer ner. I badrummet har jag placert ytterligare ett högskåp, låst den undre luckan så att tvätten får kastas ned från en höjd på ca 1m. Så att inga barn får för sig att hoppa ner.
 
HusByggarTomten skrev:
Jag gjorde av vita hyllplan i mellanbjälklaget, ett fyrkantigt hål (30cm) från badrummet, ner i ett högskåp i tvättstugan så att tvätten inte syns när den kommer ner. I badrummet har jag placert ytterligare ett högskåp, låst den undre luckan så att tvätten får kastas ned från en höjd på ca 1m. Så att inga barn får för sig att hoppa ner.
Hur gjorde du med tätskiktet då? Eller gammalt badrum utan tätskikt kanske?

Kan inte ni som gjort tvättnedkast visa lite bilder som inspiration för oss blivande tvättnedkast-byggare!!!
 
ställ korgarna på en platta med hjul, montera en motor och drivhjul på plattan, kanske någon räls... så den inte får för sig att dra iväg, två ändlägesgivare, så kan du köra den fram o tillbaka, två lampor som indikerar vilken korg som står under just nu.....kanske lägga rälsen förbi tvättmaskin, så slipper du lyfta korgarna med tvätt....eller hissa upp alt o tömma i den med, kanske två toppmatade maskiner, o flytta på dom istället :)
 
cederbusch skrev:
Hur gjorde du med tätskiktet då? Eller gammalt badrum utan tätskikt kanske?

Kan inte ni som gjort tvättnedkast visa lite bilder som inspiration för oss blivande tvättnedkast-byggare!!!
Tätskiktet går upp mot skivorna, utan skåpen på plats så är det som en "sockel" upp på golvet, ca 5 cm. Så tätskiktsduken går upp mot den. Hålet är alltså mindre än vad skåpen är.
Tyvärr har jag inga bilder.
Men egentligen kan man ju säga att det bara handlar om hål i bjälklaget och högskåp uppe och nere. Hålet är således placerat mot en vägg.
 
Redigerat:
Ha ett rör som är så stort så att du kan ha det som kläduppkast också, dvs plats för en liten korg för att hissa upp kläderna. Det borde väl inte vara så svårt? Säger jag som inte är byggare
 
Ja, typ en gammaldags mathiss. Det vore ju lysande :)
 
jeppeknaster skrev:
Gör som jag, släpp tvätten på golvet så får frugan ta upp den och bära den till tvättstugan ;)
:D:D
 
Man kan också låta en liten ljussensor analysera färg på plagget samtidigt som man stoppar in det i inkastet. Under tiden plagget faller ner väljs rätt tvättkorg i tvättstugan. ;)
 
En väninna till mig har ett tvättnedkast från andra våningen till tvättstugan i 1 plan. Själva tvättnedkastet/luckan sitter en bit upp, säg ca 1 m eller så. De har använt sig av ett gammalt soplock, ni vet sådana där man har (hade) i trapphus, med låsbart lock/vred. Så schaktet/hålet är i storlek med locket. Smutstvätten åker ner i en tvättkorg som står i en garderob i tvättstugan. Suverän lösning om du frågar mig! Där är estetiken, säkerheten och värmefrågan löst tycker jag.

Idag bor vi alla på ovanvåningen och vart hamnar kläderna? Ja på golvet tills man tröttnar på att se skiten och bär ner den. Sén tvättar man den och så ska man bära upp den igen..där skulle man kanske fixa med ett "mini-hissschakt" istället så tvätten kom upp samma väg som den kom ner? Eller så har man all förvaring av kläder på samma plan som tvättstugan dvs en klädkammare storlek XL i direkt anslutning till tvättstugan!
 
...eller så har man tvättstugan på ovanvåningen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.