Ja, som ni förstår handlar det inte priset på ett 5-årigt barn i koppel, utan vilken ränta på ett lån...

Någon som kan dela med sig av vad dom har?
Vad ni har blivit erbjudna?
Eller vad ni anser och tror att man bör kunna förhandla sig till?


Jag har nämligen fått ett erbjudande som var löjligt lite rabatt mot "listpriset". Då har jag ett betydliget större lån än dom flesta men en bra inkomst och en bra säkerhet.

Så.... Snälla, dela med er av era uppfattningar.
 
Ingen som har en aning om vad man borde kunna förhandla sig till?
 
Borde och borde. Om banken du fått erbjudandet ifrån inte får något att slåss mot behöver de ju inte ge någon rabatt alls. Kolla mao med andra banker.
 
0,5 % borde du kunna få. Vad har de erbjudigt?
 
Mitt mailsvar från den bank jag har idag.

"Hej!

Idag kan du få på 5 år; 4,11% och 8 år 4,65%.

Med vänliga hälsningar"
_____________________________


Har idag allt rörligt till 1,43% (listpris 1,60%).

Rabatt på 5-åringen ovan är alltså en rabatt på 0,09 !? 4,11 mot 4,20.

Fantastiskt..... dåligt.

Gör jag en snabbkalkyl på SBAB och matar in mina uppgifter får jag ungefär samma vilkor. Men då verkar ju enda möjligheten vara att "hora runt" på bankerna fjorton vändor för att pressa dom alltså. Hatar att man skall behöva hålla på så. F-n, sänk räntan dit ni kan bankh-lvete.
 
HusByggarTomten skrev:
Mitt mailsvar från den bank jag har idag.

"Hej!

Idag kan du få på 5 år; 4,11% och 8 år 4,65%.

Med vänliga hälsningar"
_____________________________


Har idag allt rörligt till 1,43% (listpris 1,60%).

Rabatt på 5-åringen ovan är alltså en rabatt på 0,09 !? 4,11 mot 4,20.

Fantastiskt..... dåligt.

Gör jag en snabbkalkyl på SBAB och matar in mina uppgifter får jag ungefär samma vilkor. Men då verkar ju enda möjligheten vara att "hora runt" på bankerna fjorton vändor för att pressa dom alltså. Hatar att man skall behöva hålla på så. F-n, sänk räntan dit ni kan bankh-lvete.
Varför då? Alla vill ju maximera sin del, det är ju det hela marknadsekomin går ut på. Att bankerna kan fortsätta med sina försäljningsmodeller beror ju på att kunderna accepterar det. Så istf att hata bankerna, se till vad du som kund faktiskt gör vad du SKA göra. Utöva din makt!

Det är inte speciellt jobbigt att "hora runt" men kräver lite engagemang. Fördelen med detta engagemeng är att det troligtvis lönar sig ganska ordentligt för dig.

Jag kan förstå om det känns jobbigt att ha flera banker och flera olika Internetbanker att jobba med för sin privatekonomi men vem vet snart kanske det finns någon paraplytjänst för att det hantera dina banktjänster hos olika banker.

Lycka till!
 
bumpaberra skrev:
0,5 % borde du kunna få. Vad har de erbjudigt?
0,5% på en 5-åring låter väldigt bra i dagsläget. Har du blivit erbjuden en så stor rabatt nyligen?
 
JBa skrev:
Varför då? Alla vill ju maximera sin del, det är ju det hela marknadsekomin går ut på. Att bankerna kan fortsätta med sina försäljningsmodeller beror ju på att kunderna accepterar det. Så istf att hata bankerna, se till vad du som kund faktiskt gör vad du SKA göra. Utöva din makt!

Det är inte speciellt jobbigt att "hora runt" men kräver lite engagemang. Fördelen med detta engagemeng är att det troligtvis lönar sig ganska ordentligt för dig.

Jag kan förstå om det känns jobbigt att ha flera banker och flera olika Internetbanker att jobba med för sin privatekonomi men vem vet snart kanske det finns någon paraplytjänst för att det hantera dina banktjänster hos olika banker.

Lycka till!
Det handlar inte om marknadsekonomi att jag som kund ska få sämsta priset första gången jag frågar.
Det handlar om att jag är kund i banken sedan många år tillbaka, att jag har miljontals kronor i lån privat, miljontals kronor i lån på företaget.
Jag anser att jag åtminstone ska få ett BRA pris när jag ber om det. Om jag är tvungen att hora runt till andra banker 10 vändor och det visar sig att "min" bank hade möjligheten att sänka sig betydligt mer så har jag inget förtroende för dom.
Precis som när jag går till min bilhandlare som jag anlitat 5 gånger för att köpa ny bil. Jag får ett bra pris med en gång. Sista gången jag köpte bil och stämde av priset jag fått mot andra så visade sig att inga andra kunde hänga med, sånär som på en av dom som sänkte sig en tusenlapp under och var sugen på att sälja.
Likväl som när jag säljer till mina kunder så börjar jag inte på bruttopriset för att enbart sänka om dom hittar bättre någon annanstans, jag ger ett bra pris på en gång. Låt hända att jag får krypa något vid vissa tillfällen men det är inte vad vi diskuterar här.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.