Är det bara jag som går runt i villaområdet och spanar på vilka hus som har istappar?
Då brukar jag tänka "Haha, DÄR var ett dåligt isolerat hus..."
Nån sa att den enda sanna glädjen är skadeglädjen. ::)

 
De bildas ju även när snön smälter och börjar droppa från taket ;)

Nåväl barnen brukar ta en stege plocka ner tapparna och bygga fantasistäder av dem.
Synd bara att jag inte har någon digitalkamera annars så skulle ni fått se de mest fantastiska kreationer. :)
 
Ska förtydliga mej då: Det är svinkallt och vissa hus har istappar.
 
Jodå sedan jag isolerade på vinden ser jag till att ha koll på att snön inte smälter snabbare på mitt tak än på nått annat....
 
Hos mig försvinner snön på taket snabbast i hela byn. :'( :'(
 
Men alltså....om huset ligger i söderläge med låg takvinkel så finns det ju risk för istappar en solig dag....behöver inte betyda dålig isolering eller?

Vi har ett precis nybyggt hus och det finns lite småtappar på södersidan men inga på nordsidan....inte så konstigt eller?!
 
I mitt fall veror de på isoleringen.. Eller bristen på den... Hus från 1904 med orginalisolering.. ;) ;) huset står exakt norr-söder i gavlarna...
 
hmm... är lite skevt det där... inte alltid det stämmer med istapparna lixom

lutning på tak och dylikt gör sitt till...

men här har vi 3 hus i rad byggda i exakt samma stil... brukar hålla koll på mina grannar så jag inte har det sämre ;)

men hade groteska istappar runt december/jan? då första omgången snö smälte bort... (men hade ju då inget med isoleringen att göra)...
 
Men alltså....om huset ligger i söderläge med låg takvinkel så finns det ju risk för istappar en solig dag....behöver inte betyda dålig isolering eller?
Då kallas det för dagsmeja. Solen kan alltså få det att töa trots att det är minusgrader.
 
Vi har svartmålad bandtäkt plåt på vårt hus och det är fantastiskt hur lite sol som behövs för att smälta snön på taket!! På norrsidan har vi 30cm snö kvar men söder sidan är helt ren sedan flera veckor.....
Tyvärr fryser hängrännorna igen istället så till nästa vinter funderar jag på någon form av värmekabel :-/

/Ingenjören
 
Håll inte på å teoretisera detta nu. Låt oss som investerat surt förvärvade pengar i lite isolering glädjas åt alla tak som saknar snö eller som är nedlusade med istappar. Oavsett vad orsaken är till detta.

Oavsett om saklig grund finns så måste man ta vara på alla möjligheter till glädje här i livet...

:)
 
  • Gilla
Ellenkaramellen
  • Laddar…
Jag håller med dig MathiasS! Jag har aldrig sett så många och ståtliga istappar förrän vår vindisolering kom på plats efter mycket slit. Stor förnöjsam hobby att spana efter!Den snyggaste isformationen hittade jag dock på vår husvagn... en isvägg...
 
Isolering är överskattat...
/Jonas med strax över metern långa istappar på huset.
 
  • Gilla
Ellenkaramellen
  • Laddar…
:-?

Jag har NOLL isolering på vinden. Har aldrig haft några istappar medan grannen med inredd övrevåning har istappar.

Tvärtom för min del eller har jag fattat fel?
 
Coolman skrev:
:-?

Jag har NOLL isolering på vinden. Har aldrig haft några istappar medan grannen med inredd övrevåning har istappar.

Tvärtom för min del eller har jag fattat fel?
:surprised:


Antagligan så har du din isolering i vindsbjälklaget.
Oisolerat uppåt har man inte byggt i sverige sedan stenåldern.......och knappt då.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.