Har en skjutdörr Swedoor som jag behöver kapa i nederkant, helst >20mm är det möjligt? Ramen hur tjock kan den vara 30mm? Är det någon som kapat innerdörrar här och som har en bild?
 
Det är lite olika, men lättast är att ta ett litet borr och borra ett hål i underkant.
 
Är det en vanligt tunn innerdörr kan du inte kapa 20mm. Eller kan och kan, det kan man väl men du får inget trä underst.
 
Det går ju att kapa så mycket man vill oberoende av hur bred ramen är..
Sedan rensar man ut distansmaterialet (papp, tändsticksaskar eller vad det kan vara) några cm.

Och så kapa och hyvla till en pinne som passar i "hålet".
Limma fast den så är dörren som ny igen.

//KOW
 
Annars gör du som KOW sa men köper förklistrad laminat till bänkskiva, en sådan man sätter på den kapade ändan......:rolleyes:
 
Vet iofs inte hur skjutdörrarna ser ut i övrigt men när jag kapat dörrar så har jag använt den träbit som jag sågar bort. Tar man bort dörrmaterialet så passar ju den i dörren bara att knacka in och limma (ja lr limma å knacka in kanske :) Varför göra en ny??
 
Jan-Å skrev:
...så har jag använt den träbit som jag sågar bort..
Briljant Jan-Å!

Varför tänkte jag inte på det? Du har tydligen vart där själv.

//KoW
 
Har gjort precis som Jan-Å skriver med en swedoor skjutdörr. "träbiten" (MDF) är ca 25mm tjock. När jag sågade bort den, så var det "bara" sen att såga bort det som dörrsidorna är klätt med .Masonit tror jag) och sen limma fast själva MDF biten i den del av dörren som finns kvar.
Jag använde vanligt trälim och satte det hela i press ca ett dygn. Nu har dörren hängt i tre månader och ser ingen tendens till att den skulle vilja ramla ned :)
 
  • Gilla
Gergil
  • Laddar…
kanon!
Skall göra så, skall bara mäta å sen försöka att kapa med nått.

cirkelsåg med fina tänder kanske??
 
lagre skrev:
Har gjort precis som Jan-Å skriver med en swedoor skjutdörr. "träbiten" (MDF) är ca 25mm tjock. När jag sågade bort den, så var det "bara" sen att såga bort det som dörrsidorna är klätt med .Masonit tror jag) och sen limma fast själva MDF biten i den del av dörren som finns kvar.
Jag använde vanligt trälim och satte det hela i press ca ett dygn. Nu har dörren hängt i tre månader och ser ingen tendens till att den skulle vilja ramla ned :)
Du kan möjligtvis inte fota det där??
 
Jo vi fantaster av vattenburen golvvärme får mycke träning på att såga av dörrar :) :) Jag har använt en cirkelsåg med rätt fula tänder men det har varit på vanliga dörrar, med lite målarfärg så syns det inte nåt ändå.
 
haha.... det är bara att såga
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.