Snabbladdare Makita i paketet LXT 700 drar 230w. Till det behöver man en om omvandlare som kostar 399 (teknikmagasinet). Jag kan inte hitta billigare...
 
josa100 skrev:
Snabbladdare Makita i paketet LXT 700 drar 230w. Till det behöver man en om omvandlare som kostar 399 (teknikmagasinet). Jag kan inte hitta billigare...
Jag köpte den modellen på Hobbex för 295:-. Billigare än det kunde jag däremot inte hitta... :)

Edit: Sök på "omformare".
 
Jag googlade lite igår på trafos som kan omvandla 230 V till 110 V och samtidigt ge 2000W. Hittade inte så många, men en gick lös på drygt 2500 kronor. OM man köper en större mängd nätdrivna verktyg från USA kanske det kan löna sig i alla fall...
 
Jag har för mig att Geschwint har en sån stor trafo.

Det förutsätter att man inte behöver släpa runt på grejorna. Men du har rätt. Om man håller på att inreda en snickarverkstad, vilket jag håller på med, kanske man skulle kunna installera 110v fast.

Jag har för mig att frågan om lagligheten i en sådan installation har varit uppe på elforumet. Jag skall se om jag kan hitta diskussionen.
 
mattiasp skrev:
Om det är 110v/60 Hz eller 120v/60Hz har jag inte riktigt klart för mig, men det passar under de flesta omständigheter inte med våra 230v/50Hz.

Det betyder för de flesta användare som inte bestämt sig för att skaffa en jättetransformator, att maskiner som drivs direkt från nätspänning är uteslutna.
Brittiska SEALEYs trafos 230->110V av typ TR finns från 1000 till 3000VA (motsv. W) och kostar i runda slängar 75-100GBP (brittiska pund) plus frakt. Jag är inte behörig elektriker eller särskilt slängd i detta ens som glad amatör, men vad jag förstår är de avsedda just för att driva (amerikanska) elverktyg. Eftersom brittisk och svensk elstandard är (vad jag vet) identisk borde det inte vara något problem att använda dessa eller snarlika trafos för amerikaköpta maskiner så länge det inte finns styrelektronik som kräver rätt frekvens; vad lagen säger har jag ingen aning om och skulle gärna vilja veta.

Om detta är lagligt innebär det att man exempelvis skulle kunna köpa en gerkapsåg typ Makita LS1013L för ungefär USD 400 plus frakt, säg USD 600 totalt, plus en trafo för 100 GBP plus frakt, säg totalt 130 GBP. Totalen ex moms och tull blir ungefär SEK 5500. Det är en besparing på ungefär 1500-3000 kronor jämfört med köp i Sverige, vilket kanske inte är hela världen, men då har man en trafo som klarar det mesta (3kW är rätt rejält...) så nästa verktyg man köper innebär en betydligt större besparing.

Summa summarum, om ovanstående verkligen fungerar och håller sig inom lagens råmärken så är det nog ändå inte lönt om det handlar om en enstaka maskin (det finns ju andra fördelar med Sverigeköp, returer osv). Funderar man på att köpa på sig en mindre maskinpark kan det dock kanske vara något att fundera på.
 
Henrik O skrev:
Brittiska SEALEYs trafos 230->110V av typ TR finns från 1000 till 3000VA (motsv. W) och kostar i runda slängar 75-100GBP (brittiska pund) plus frakt. Jag är inte behörig elektriker eller särskilt slängd i detta ens som glad amatör, men vad jag förstår är de avsedda just för att driva (amerikanska) elverktyg. Eftersom brittisk och svensk elstandard är (vad jag vet) identisk borde det inte vara något problem att använda dessa eller snarlika trafos för amerikaköpta maskiner så länge det inte finns styrelektronik som kräver rätt frekvens; vad lagen säger har jag ingen aning om och skulle gärna vilja veta.

Om detta är lagligt innebär det att man exempelvis skulle kunna köpa en gerkapsåg typ Makita LS1013L för ungefär USD 400 plus frakt, säg USD 600 totalt, plus en trafo för 100 GBP plus frakt, säg totalt 130 GBP. Totalen ex moms och tull blir ungefär SEK 5500. Det är en besparing på ungefär 1500-3000 kronor jämfört med köp i Sverige, vilket kanske inte är hela världen, men då har man en trafo som klarar det mesta (3kW är rätt rejält...) så nästa verktyg man köper innebär en betydligt större besparing.

Summa summarum, om ovanstående verkligen fungerar och håller sig inom lagens råmärken så är det nog ändå inte lönt om det handlar om en enstaka maskin (det finns ju andra fördelar med Sverigeköp, returer osv). Funderar man på att köpa på sig en mindre maskinpark kan det dock kanske vara något att fundera på.
Woaw, Sealeys trafo kan man köpa på www.pvrdirect.co.uk för 94:71£ ink. moms vilket gör 1273:- plus frakt. "Lite" skillnad mot Legoelektroniks 3840:- ink. moms!!! Gör ju USA-maskiner klart intressanta!
Nu blir det till att konsultera El-Nisse:)!
 
Bör också tilläggas att dessa trafos bara växlar ner spänningen, man sitter så vitt jag kan förstå fortfarande med 50Hz. Jag är som sagt inte särskilt bevandrad inom el, men detta torde innebära att varvtal i motorer påverkas. Man bör också utgå från att styrelektronik kommer att påverkas.

Om man vill gå den här vägen, förutsatt att det är lagligt, skulle jag absolut rekommendera att man kontaktade trafo-tillverkaren direkt för att få svar på ovanstående.

Jag vet genom egna kontakter att det finns britter som gör så här, men jag ställer mig frågande inför om det egentligen är så lämpligt för personer som inte reser över Atlanten titt som tätt.
 
Den här diskussionen är utbruten ur den klistrade tråden "Privatimport från utanför EU", frågor om trafos var lite offtopic där.

Jon, moderator
 
josa100 skrev:
Snabbladdare Makita i paketet LXT 700 drar 230w. Till det behöver man en om omvandlare som kostar 399 (teknikmagasinet). Jag kan inte hitta billigare...
Polaren testade att ladda två batterier med Makitas snabbladdare DC18RA (240W) med hjälp av denna omvandlare: http://www.svebry.se/product.php?product_id=961
Den ska klara max 100W, men den funkar ändå, blir lite ljummen dock, men inte varm.
 
Ett litet klarläggande om amerikansk spänning och frekvens.
120V 60Hz enfas är standard. Dessutom finns möjlighet att installera 240V 60Hz tvåfas utan nolla där 2st 120V ligger i motfas (180 grader förskjutna). Denna 240V utnyttjas till luftkonditioneringar, elvärme, snickerimaskiner m.m. Handhållna elverktyg har inte så ofta 240V men däremot mer eller mindre stationära maskiner har det. (En Delta bordssåg kan kopplas om inne i motorn för 120 eller 240V)
Sen finns det även 3fas 220V (blir egentligen 120xroten ur 3 = 208V) och 440V trefas men det utnyttjas mest av företag o.d.
Att köra en 60Hz maskin på 50Hz funkar normalt alldeles utmärkt men den går saktare, n50 = n60 x 5/6.
 
Finns det ngn som har provat att köra en 100 watts transformator på Makita 18v laddaren... fick precis hem mina nya makitaskruvdragare från USA och har sett lite olika uppgifter här på forumet om transformatorn... Vissa påstår att 100 watts trafo funkar andra inte...
 
P
andeb skrev:
Finns det ngn som har provat att köra en 100 watts transformator på Makita 18v laddaren... fick precis hem mina nya makitaskruvdragare från USA och har sett lite olika uppgifter här på forumet om transformatorn... Vissa påstår att 100 watts trafo funkar andra inte...
jag har provat.. den höll en halv laddning sen slutade den att funka :surprised:
 
För mig fungerar det en och en halv laddning innan det dör.
 
I England måste alla verktyg på byggarbetsplatser gå på 110V. Nån här förstod varför, det hade något med säkerheten att göra. Många maskiner säljs därför i två olika versioner, även handöverfräsar för övrigt, vilket gör att många som kör med maskinerna på bygge har en trafo för att kunna använda dem hemma även om de inte har såna eluttag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.