Har en Stiga 521, 5hk 54cm arbetsbredd, i förrådet. Funderar på att höra med ägaren till fastigheten om jag får köpa den, och har därför letat info. Det finns dock inget på nätet om denna maskin, vilket verkar konstigt. Har endast hittat en länk till en blocket annons där en sådan såldes men den finns ej kvar.
Så jag undrar om någon vet något om dem , vad kan man erbjuda för peng för en fräsch sådan ( knappt använd, äldre man som hade den) och var jag kan hitta lite mer info om dem? Hittade inget på Stiga.se heller...

det står verkligen klart och tydligt 521 på maskinen på skyddet vid skruven, och nere på trumman mellan maskinen och bladen står det 5HK 54CM...


Någon?
 
Redigerat:
Är det en enstegsslunga kan det ju vara den här:
http://www.servicecentralen.se/se/katalog.asp?produkt_id=115861

Det finns inte så mycket att säga. Årsmodell verkar vara 1999, mer exakt info går att få fram om du har artikelnumret på maskinen (en dekal, artikelnumret på Stiga är alltid xx-xxxx-xx)

Enstegsslungor är bra till lössnö, men har lite problem med tung blötsnö. Lätta, men de driver inte själva så det kan vara jobbigt att köra en. 521 har en tvåtaktsmotor (enligt vad jag kan se på sprängskissen), så oljeblandat ska det vara, om det ska vara 2 eller 4% vetefan, men det brukar stå ingjutet i tanklocket.

10 år är ingen ålder på en snöslunga, de används så lite att de är i princip omöjliga att slita ut. När den sen väl går sönder efter ~30 år så börjar problemen, för då har alla delar utgått :)

Värde? Ptja, en liknande enstegsslunga kostar typ 7000:-. Idag är alla fyrtakt av miljöskäl, så det kan vara ganska stor efterfrågan på fräscha begagnade 2-taktare eftersom företag som skottar på många olika ställen gärna vill ha dessa då de är oerhört mycket lättare när de ska lyftas upp och ner från ett lastbilsflak.
 
tack nonkan!
Skall gå och kika om jag ser nåt nummer på den. Ja det är en mindre modell, 5hk 54cm som sagt...men denna har drivning på hjulen, får det är två spakar på den, en för att driva igång skrucoen och en annan för att dra igång drivhjulen. Skall ta bild på den...

Så: art.nr:18-1811-18
SNL: 000386

Bilder kommer
 
Redigerat:
Ser ut som en tvåstegare för bakom skruven så sitter det "paddlar" på utgående axel som så vitt jag förstår piskar snön vidare upp i utkastet?Jag vet inte för jag kan inte snöslungor så bra men det verkade logiskt...jaja..
Separat oljetank, förbeeredd för elstart vad jag kan se, drivning på hjulen...
bilder följer:
 
  • snöslunga 001.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • snöslunga 002.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • snöslunga 003.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • snöslunga 004.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • snöslunga 005.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Ja, då är det inte samma 521 som jag pratade om i alla fall :)

Modellbeteckningar på Stigas slungor blir lite konstiga, det bygger helt enkelt på motorstyrka och bredd, i ditt fall 5 hk och 21 tum bred, precis som den 521 jag pratade om.

Det är definitivt en 2-steg med 4-taktsmotor du har, sen hur gammal den är vetefasen.

Värdet är högre på 2-steg, de kostar ju mer. Nypris skulle jag tippa runt 9-10 000.

Kollar upp artikelnumret på jobbet imorgon, har faktiskt inte installerat Stigas servicecd på hemmadatorn, så skadad är jag inte än (även om det är på god väg...)
 
ja det hade varit snällt om du kunde få fram något för jag får inte fram något nånstans*skratt*
Svårt att lägga ett bra bud då jag inte vet vad det är för maskin egentligen...eller det vet jag ju men ..ja du fattar :)

Den har ju bara stått här i två år så han skanar den nog inte..och jag skall försöka få igång den till veckan samt kika över allt annat så det är ok. Kan vara en bra slunga för min del:)

EDIT: Kan man montera lyse i efterhand på dem förre
sten?
 
Jag har en gammal 521 som funkar kanon. har bytt drivrem några gånger men min maskin är från 85-86
 
och det är en sådan som på bilden ovan?
Om den är så gammal så är den inte kört mycket denna maskin det kan jag lova för den ser ut som ny i princip allt:)
 
min är äldre än den på bilden
 
Hittade den inte på skivan... Den går tillbaka till -89 så slungan är tidigare än det i vilket fall. Designen känns lite 80-tal också så 86-88 är nog inte helt fel ute.

Måste ringa Stiga för att få fram sprängskiss men deras telefonköer brukar vara rätt sega, eller har varit hela sommaren...

Men iaf, den ser ut att vara i toppskick. Ett problem kan bli att motortillverkaren (Tecumseh) lade ner verksamheten för ett tag sen och har ingen agentur i Sverige längre.

Ge ett bud på 1500-2000, köp några extra remmar hos närmaste Stiga-åf och kör tills den ger upp. Det borde funka bra länge eftersom en slunga kör man väl med 5-20 h/år.
 
Milkshaken
Jag är intresserad av att köpa den av dej.... Pm,a mig om priset.....
 
Milkshaken:
Inte till salu för det är inte min slunga....Jag funderar dock på attt köpa den själv ser du ;-)


Nonkan: Kan den verkligen vara så gammal? Kanske är för att den är så otroligt fräsch men den känns verkligen inte som den skulle vara över 20 år gammal...
 
hahaha när man talar om trollen så dök det upp en idag på blocket...ser inte lika "fin" ut som min men ...det är en 521.Milkshake...kolla om du får köpa den...
 
Det är den blå runda dekalen på sidan av inmatningstratten och designen på reglagen som gör att jag tror den är så gammal, i kombination med att den inte finns på skivan då såklart.

Lite synd att det inte är Briggs&Strattonmotor, för de skriver ju ut tillverkningsdatum på sina motorer.

Som jag sa tidigare i tråden, en snöslunga används ju så jäkla lite så de kan se helt nya ut och ändå vara gamla.

Men det är lika bra att säga att jag är inte helt säker på det här :)
 
det e lugnt..jag tackar för den info jag fått redan , den var till stor hjälp så du har gjort din del:)
Kan man byta motor till en BS om det skulle behövas eller är det en omöjlig operation rent tekniskt?

Jaja..skall försöka starta upp "monstret" i veckan och se så den går som den skall, funkar allt skall jag i alla fall höra med honom om den är till salu. Har varit på den verkstaden där den servas ( åkklipparen är därifrån med) och köpts så jag kan åka dit igen och kolla om jag får tag i slitdelar som kan behövas där...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.