Hej!

Ska inhandla ett släp. Har kollat i min lokala släpaffär och de saluför Benderups sortiment. Hittade där en som såg ut att passa mina behov, den hette F1425 (en obromsad tippbar kärra med skivmått).

Har sedan googlat lite på denna beteckning och då hittat den även på släp från tex fogelstad och tranesläpet. Är alla dessa egentligen samma fabrikat?? Spelar det någon roll vilken man väljer? De verkar vara identiska vad gäller mått och lastvikter och så.

Finns det något annat speciellt man bör tänka på vid val av släpvagn?

/Elin, vilse i släpdjungeln...
 
Milkshaken
Dom flesta vad jag har hört av en återförsäljare sätts ihop i baltikum och polen... aterialen är därefter.... Spelade visst inte någon större roll vilket märke man valde......
Så om du inte är yrkesman med släpkärra så duger den säkert gott åt dig... Själv köpte jag en star-Trailer.. som lär vara monterad i samma fabrik som andra i Baltikum...
 
Reko-trailer tillverkas iaf i sverige vet jag men kke skulle bli bättre om dom byggdes i ngt annat land? Visst bra kvalitet men korkade detaljer och funktionalitet
 
Den gamla sanningen att man får det man betalar för gäller enligt min erfarenhet på släpvagnar.

Marknaden består av mängder med varumärken, men bara ett mindre antal producenter/importörer som äger flera av varumärken som i sin tur positioneras i olika segment (lågpris/proffs mfl)

Thule Trailers har varumärkena Fogelsta släpet, Trane släpet, Gisebo proffsvagnen, Brenderup, Thule och Easyline samt Transpart (reservdelar).

Tiab har 4p och TIAB (reservdelar). Tiab äger desutom ett antal äldre varumärken som inte längre tillverkas t ex Brännansläpet.

Midtrailer har varumärkena Sävsjösläpet, REKO och Erdé.

Oliv Invest importerar Tiki-Trailer, Kabe Trailer har Kafo, CO-släpet i Rottneros producerar vagnar med samma namn, Bålsta släpet har vagnar med samma namn, Trailer Import importerar Anssems och AJN Trailers importerar Henra.

I premiumsegmentet med vagnar tillverkade av aluminium finns Lööve, Heco och 3S

Åtminstone 4p, REKO, CO-släpet och alla aluminiumvagnar produceras i Sverige.

Vilken man ska välja bör styras av:
- vilka behov man har med avseende på storlek och vikter på det man tänker transportera.
- vilken bil/körkort man har
- budget
- hur ofta man tänker använder vagnen

Några observationer:
- De billigaste obromsade vagnarna består ofta av mycket tunn plåt som popnitats ihop. Axlar/däck är av det absolut billigaste man kan hitta och stötdämpare saknas oftast. (Observera att det är skillnad på stötdämpare och fjädring. Fjädringen sitter i själva axeln, oftast gummitorsion men ståltorsion förekommer också. Stötdämparen sitter mellan axeln och chassiet och dämpar fjädringsrörelsen.)

- Obromsat framställs ofta som positivt då man kommer att slippa framtida besiktningsproblem, men ska man köra längre sträckor med tyngre last så innebär bromsarna på vagnen en väsentlig höjning av säkerheten. De fysiska lagarna gäller, en obromsad vagn med 500 kg på kommer att förlänga din bromsträcka på ett sätt som kan vara skillnaden mellan om du hinner stanna före övergångsstället eller inte. Har själv i 30-års tid haft olika bromsade vagnar som används sporadiskt och har inte haft bromsproblem.

/baklastaren
 
Redigerat:
Baklastaren: En utmärkt sammanställning, tack!

Jag kan lägga till att även Proffssläp i Ängelholm tar hem Anssems-släpen.
 
Tack baklastaren för bra info! Och jag har nu hört från själva Brenderup att det är samma som Fogelsta och gänget.

Återstår att hitta rätt produkt till rätt pris...

HUR kan en formsydd presenning som passar utanpå gallergrindar kosta 5856kr?!
 
P
Just Brenderup F-serien är som Fogelsta etc men tittar du på 1000/2000/3000 serien så har dom lite högre lämmar
 
Finns även CO-släp i Rottneros. Vårat har hållit bra sen -84 och är flitigt använd, så för 25 år sen var dom av bra kvalitet iaf... :)
 
kloka_elin skrev:
HUR kan en formsydd presenning som passar utanpå gallergrindar kosta 5856kr?!
:mad: Det är hutlöst, ett nytt kapell till min släp kostar ~ 25 000:- :eek:
 
Immobil skrev:
:mad: Det är hutlöst, ett nytt kapell till min släp kostar ~ 25 000:- :eek:
Ett tips bara..

Kolla direkt med tillverkaren som gör dom till återförsäljaren.
Kan nämna att Weltec i åmål tog 3k för samma kapell som återförsäljaren tog 12k för..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.