Jag undrar om det finns takdosor för renovering. Dvs, jag har ett bef stak om jag borrar ett hål i och stoppar upp en ny takdosa för att slippa dra ledning i taket.
(denna dosa kommer jag sedan åt med ett flexrör)
 
Inte vad jag har sett, i det läget får man borra hål och släppa ner en rörände.
 
Dosa och dosa, det finns lock, med krok å uttag, som är lite nerbyggda med sneda kanter,, med plats för kopplingar bakom. ca 20 mm hålrum blir det, ser inte helt tragiskt ut..
( det blir ju iofs som en dosa, fast utanpåligande, jag tror jag köpte mina hos elkedjan,
Jag har betongtak, med kablar ut genom ett rör, å detta doslock löste det..)
 
Redigerat:
Låter jättebra det sista där
jag har redan borrat ett hål för en takdosa (men det var jag tvungen till ändå för att ta mig dit med flexröret) så nu behöver jag bara hitta detta lock...tror jag såg något liknande på Jula
 
Varför inte en vanlig ROT-dosa i taket? Fungerar lika bra på vägg som i tak. För enkel eller dubbelskivor. Finns en uppsjö av olika sorters ROT-dosor.

Kan du sätta på ett lock eller ett lamputtag infällt i ROT-dosan.
 
fast de klarar inte så hög vikter när man satt dit dem va?
I en takdosa finns det fästen för taklock och dessa konstruktioner klarar 15kg ifall någon får för sig att hänga upp en kristallkrona en vacker dag :)
jag kör på en utanpåliggande takdosa...de bygger inte farligt mycket mer än en infälld och så kan jag ha helt tätt bakom mot bjälklaget som dessutom innehåller gammal torr torv
 
Mjo. Den utanpåliggande varianten klarar 15 Kg, men det gäller ju att den sitter fastskruvad ordentligt. Inte bara i nån gipsskiva. Själva skruven och plasten klarar 15 Kg i det utanpåliggande lamputtaget. Men sitter den inte ordentligt fast så säger det ju sig själv att den också kommer ramla ner. Dessutom hade du ju hålrum ovanför antar jag eftersom du har borrat upp ett doshål. Så det blir långa skruv om du ska fästa den ordentligt och samtidigt täcka det hål du gjort.

Går ju sätta ett infällt lamputtag i ROT-dosan och sedan en krok i bärverket brevid dosan.

EDIT: För det är väl en sådan här vi talar om ska täcka doshålet?

zoomimage.asp
 
Redigerat:
Gör ett rörutlopp i taket och montera detta utanpåliggande lamputtag. Det blir snyggt. Men som "Tomtebloss" nämner, se till att den skruvas i något hållbart.

//Patrik
 
taket består av spontat trä bakom en gammal trätex-skiva så det klarar av att bära 15kg utan problem
jag sticker nog upp en bräda som jag lägger över hålet, skruvar fast den underifrån och sedan skruvar jag taklocket i denna
 
Men om "vingarna" på ROT-dosan hänger i det spontade trätaket så borde det hålla för 15 kg. Fast jag håller med om att det utanpåliggande nog känns bättre och säkrare.
 
japp...det hade vart en fungerande lösning
Problemet var ju också att jag gjort hålet stort nog för än takdosa (dvs 84mm)
och rotdosor brukar vara 74...
jag tätar dessutom mitt hål med en bit cellplastisoleringsom jag för röret igenom så är jag säker på att ingen gammal torr torv ramlar ner någonstans och bränner upp mitt hus från 1904
 
tomtebloss skrev:
Men om "vingarna" på ROT-dosan hänger i det spontade trätaket så borde det hålla för 15 kg.
Det skulle jag inte lita på, takdosor är förstärkta jämfört med "vanliga" dosor för att klara lasten...borra 16 mm, släpp ner röret och sätt ett kulotaklock (E1895032) som några redan sagt.
displayimage.ashx
Kroken ligger i uttaget vid leverans, den sitter sedan i skåran i mitten.
 
redan gjort :)
tror nog att jag kan hänga mig i kroken nu...kanske lillfingret går av innan tak ramlar in...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.