Status
Tråden går ej att kommentera.
Vet att jag måste antingen flytta en del fågelholkar eller komma på en lösning som gör att våra 2 katter inte kommer upp till just holken antingen med någon typ av skiva som är rund runt träden eller något ännu lättare en typ av tunn plastskiva som man kan lägga runt trädet bara och låsa med antingen kardborre eller tejp bitar.


Bidra gärna med era tips hur ni har gjort, en tunn transparant plastskiva typ så´n som skyddar butiksreklam, löpsedlar mm kanske vore nått?
 
Ett litet ko elstängsel 2 m upp på varje trädstam.:surprised:
 
Kanske prova med att dränka in en trasa/ tjockt snöre med ättika och knut runt trädet nära holkarna..

Mvh
 
Har sett att grannen har en ca 50cm bred tunnplåt virat runt stammen. Vet inte om det är popnitat men annars låter ju varianten med dragrem också vara bra.
 
Det går även med ett höns- eller kycklingnät runt stammen, 2 m upp. Fördelen är att det inte syns på lite avstånd
 
det klassiska tipset?en hink med vatten i trädet o ett snöre du drar i så katten får sig en rejäl kalldusch? ;) risken e iofs att du sj blir duschad........:D
 
Vår fyrbenta gourmandia äter middag hemma och sedan tar hon sig till grannens dessert, holken där det numer sitter ett fint hönsnät =) verkar fungera bra med hönsnät.
 
Man kanske skulle testa nätvarianten(utan ström), tycker att de små liven borde få fäste i nätet med men det kanske fungerar.

De där med snöre och ättika tror jag dessvärre inte på, tror nog att ättikan avdunstar bort efter ett tag alt. sköljs bort av nederbörd.
 
angående vätskor så finns det ju fyspray. kanske fungerar!
 
Tabasco hörde jag också
nämnas då det gällde katter som pinkar i sandlådor
 
Ja det ramlar in lite tips vissa bättre än andra...

nederbörd ja..jo det är väl en tolkningsfråga vart den kommer ifrån :)


Lättast kanske trots allt är att flytta holkarna innan våren är kommen, fast den känns ju väldigt långt bort just nu när 1a snön precis har anlänt...hua hua
 
Någon form av upp-och-nedvänd tratt borde väl fungera. Nu vet jag inte vad du har för storlek på träden men jag kommer och tänka på sådana där trattar som man sätter runt halsen på hundar om de tex har sår som inte skall slickas på. Sådana måste ju finnas att köpa färdiga och borde vara tåliga också. Men de kanske kostar skjortan?
 
Ett galvat plåtband med spikar som en krage runt trädet en bit upp ?
 
jac skrev:
Någon form av upp-och-nedvänd tratt borde väl fungera. Nu vet jag inte vad du har för storlek på träden men jag kommer och tänka på sådana där trattar som man sätter runt halsen på hundar om de tex har sår som inte skall slickas på. Sådana måste ju finnas att köpa färdiga och borde vara tåliga också. Men de kanske kostar skjortan?
bra idee... man kan kanske tillverka sånt själv bara material är tillräckligt hårt så katten inte får klorna i . Katter är fantastiska cirkusakrobater :)
gaia
 
Klippa klorna oftare?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.