Hej!
jag är ny här och ska riva upp träreglade väggar och golv för att fukta av i en källare där det finns fukt men som är dränerad förra året. Vill slippa stålregla och tänkte mig putsbruk/spackla/måla väggarna och köra sten med golvvärme på putsbruket på golvet.
Huset är från 1936.
Mina frågor är:
Vad ska man använda för putsbruk (är själv tveksam till gips för att det ju varit fuktigt i högre grad innan dräneringen)?
Tips inför golvläggningen, nägot man bör tänka på?

Tack/Cecilia
 
Golvvärme på golvet kan bli onödigt dyrt i drift om du inte först bilar bort det gamla golvet och lägger markisolering under innan du gjuter nytt golv. Ett hus från -36 lär inte ha någon isolering under golvet, och troligen bara en rätt tunn betongplatta i golvet. Mycket av värmen försvinner alltså bara ner i marken.
Om du tar bort det gamla golvet och isolerar så blir det dessutom torrare i källaren. Din nya dränering hjälper nämligen inte så mycket mot fukt underifrån.
 
b8q har helt rätt i allt vad han säger men jag vill tillägga vår erfarenhet bara för att ge en "allsidig belysning" av problemet...
Vårt hus är från 1927 och tidigare ägare lade för nästan trettio år sedan vattenburen golvvärme samt klinkergolv i källaren - utan att isolera nedåt.
Även om det inte är optimalt måste man ju säga att det trots allt funkar...det blir varmt...och effektförbrukningen verkar inte vara så hårresande som man skulle kunna befara. Med luft/vattenvärmepump drar vi nu sammanlagt drygt 17000 kwh/år i hushållsel, uppvärmning och varmvatten i ett gammalt om än tilläggsisolerat hus om nära 130 kvm boyta, drygt 60 kvm källare samt varmgarage. Att golvvärmen i källaren gör skillnad blir uppenbart när den är avstängd på sommaren - det blir rejält kallt och fuktigt där nere!
Det är ganska tuffa förhållanden, lerjord med grundvatten på en meters djup...

Ändå, om någon i dessa dag tar sig omaket att dra vattenburen golvvärme i källaren verkar det dumt att inte bila upp och isolera när man ändå är igång. Förutom energibesparingen ökar man antagligen komforten även under den del av året då man eventuellt har värmen avstängd. Kör man oisolerat som vi är ju risken att stor att det uppstår s k omvänd fuktvandring när värmen stängs av (källarens bottenplatta kyls av fortare än den uppvärmda jorden under, varvid fukt från jorden pressas upp i källaren).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.