Hej!
Förra året skrev Tony_UA ett inlägg om att Götenehus bygger hus där stora skivor med färdigspikad takpapp lyfts upp på prefabhusen och att följden kan bli svåra fuktskador.

Det beror på att man inte sedan tätar i skarvarna mellan dessa skivor samt att takpappen tenderar att skjutas sönder när läkten sätts fast eller att den inte är limmad eller att den inte sitter i rätt sicksackmönster osv. Överhuvudtaget fick jag intrycket att taket inte behandlades med respekt av Götenehus och byggregler inte följdes.

Det var flera som svarade att de haft problem med taket till sina Götenehus och att det läckte in i huset eller att fukt samlades mellan takpappen och själva sponten. Några av er som skrev var: Wiggly, Tony_UA, Kungkokos, Storvik, Havsutsikt, Mikael66, Theoharis, Desillusionerad, Tompa2006, JKPK_peter, Kirazzo. Många hade haft problem men långt ifrån alla gällde just taket.

Eftersom jag är mitt uppe i vårt stora husbygge med just Götenehus vill jag inte säga så himla mycket just nu. Tycker att vi hittills har fått ett mycket bra bemötande av såväl vår säljare som vår projektledare och folk man pratar med på huvudkontoret. Generellt kan jag tycka att alla varit serviceinriktade och vänliga, svarat på frågor och kommit på möten. Även våra hantverkare har varit kanonbra - men vi är ju långt ifrån klara bara för att stommen står på plats så jag vill vänta med att uttala mig om för mycket innan slutbesiktningen.

Jag undrar dock: HUR HAR DET GÅTT med era tak? Fick ni fuktskador? Fick ni mögel? Är det torrt mellan takpappen och sponten? TROR ni att det är torrt eller är ni säkra genom mätningar? Har era KA anmärkt på byggsättet eller följer Götenehus de regler som finns?

Dessutom undrar jag hur snabbt ni fick på era takpannor från det att huset stomrests - några dagar efter huset fanns på plats, några veckor, några månader? Hur fort blev de klara med de utvändiga arbetena, minns ni det?

Sedan undrar jag: hur engagerade var ni som byggherrar? Var ni på bygget dagligen? Isåfall: medan hantverkarna var där eller när de gått hem? Fick ni komma in i huset? Upplevde ni att ni hade något att säga till om? Togs era kommentarer och önskemål på allvar eller avfärdades de? Hade ni någon som helst insyn i hur arbetet fortlöpte?

Vi har ju totalentreprenad och jag funderar på hur aktiv man förväntas vara och hur ofta man bör besöka bygget. Tacksam för alla svar - även från andra prefabbyggare än just Götenehus.
 
En generell kommentar bara. Det är väl alltid bra att vara en engagerad kund. Eller?

Själv byggde jag med Sävsjö och jag besökte bygget nästan dagligen, dock efter att bygget var avslutat för dagen. Besök inne i huset skedde ca 1gång/vecka. Det var ett bra sätt för mig att prata detaljer med hantverkarna även om alla ändringar mm även gjordes med generalentreprnörens "projektledare". Dessutom kunde jag se, lära och fråga om byggnadstekniska saker. Alltid skönt att få veta lite mer om mitt livs största ekonomiska investering (iaf så här långt ;) ).

Taken får de övriga svara på. Lycka till med ert bygge.
 
Till JBa: Om du besökte bygget så gott som dagligen men efter att hantverkarna gått hem - kunde du då se något?

Dörren är låst, fönstren är förtäckta och du vet egentligen ingenting om innerväggar, innergolv, kök, badrum, klinker, parkett, rördragningar osv förrän den enda gång i veckan som du besöker bygget dagtid då du får komma in. Var det så?
 
Nja till viss del stämmer det väl att jag inte vet i detalj om allt men eftersom våra fönster inte var förtäckta och byggnadsställningen stod kvar länge kunde jag titta in i och se alla rum i princip lika bra som när jag gick därinne.

Vi har ett ganska smalt hus, dryga 6 meter så det var lätt att se genom huset utifrån. Anledningen till att de inte täckte våra fönster vet jag inte men eftersom de samlade alla sin verktyg i en container utanför och allt material i en tillbommad del i huset (garaget) så tyckte de väl att det var skönt med dagsljus.

Jag vet ärligt talat inte heller om det gjort någon skillnad om jag sett ALLT eftersom jag vet ganska lite om praktiskt husbyggande. Det jag såg, såg iaf bra ut och det finns bara en sak jag önskar jag sett eller rättare sagt tänkt på när de gjorde det och det var ett felplacerat eluttag i köket. Jag bannar mig själv lite då och då för det men när det är dax att renovera (om så där 10 år:) ) är det inte så svårt att rätta till. Dock var det bra för oss att jag var där minst en gång/vecka för de olika hantverkarna hade många små tips om förbättringar/förändringar och funderingar på hur exakt vi ville ha det.
 
Jag hoppas att fler tar sig tid att svara för jag vet att det kryllar av folk som redan byggt och det är väldigt värdefullt med era åsikter - i synnerhet om det är prefabhus som byggts hyfsat nyligen.

Till JBa: Jag håller med om att det är bra att få kontakt med hantverkarna för liksom du har jag fått massor av goda råd och tips från dem. De har ju sett så många andra hus och kan berätta både om andras klantiga tabbar och om smarta lösningar. Jättebra! Jag har lärt mig massor.
 
Vi har inte märkt några problem med vårt underlagstak ännu. Sponten ser torr och fin ut (som tur väl är)
 
Vi har inte haft problem, vårt tak spikades på plats med råspontlucket och sedan ubderlagspapp som lades på när taket var färdigspikat. Precis som man ska göra. Sedan har vi papptak så det lages en riktig takpapp ovanpå och det var perfekt, riktigt bra plåtarbete också. Alltså inget att klaga på.
 
Tack, Kungkokos och Havsutsikt! Vi "pratade" ju om det här då när Tony_UA skrev sitt inlägg och jag fick några privata PM av er. Känns bra att höra att taket är torrt hos er, Kungkokos, eftersom du och jag bor så nära varann och våra hus är byggda på ungefär samma sätt. Havsutsikt har tydligen fått sitt hustak gjort på det traditionella sättet - det som jag VILLE att vi skulle få men trots påstötningar inte lyckades med.

Kungkokos, jag vet att du berättade om några incidenter där du upptäckt fel (tror det var något med rör i grunden?) i sista sekund. Hur mycket sprang du på bygget? Dagligen? Vad tyckte hantverkarna om att ha dig där? Det är en svår gräns mellan att vara engagerad och tillgänglig - och att vara i vägen!
 
Jag var på bygget kanske 2 gånger i veckan. Snickarna hade inga problem med det. Man får helt enkelt vara diplomatisk och vänlig så skall man väl inte behöva uppfattas som ett problem. Eftersom jag är byggherre och därmed ytterst ansvarig för att husbyggnationen blir korrekt utfört kan de knappast vägra mig tillträde! Visst, de kan ju börja prata om försäkringar o.s.v. men om de inte vill ha dig där så fär väl de överta ditt ansvar som byggherre (går tyvärr inte). Att vara ivägen tycker jag verkar svårt - ett hus är ganska stort och själv tar man inte så stor plats. Så länge man inte står framför där dom skall såga eller hamra bör det inte vara några problem. Sen att jag köpte med mig backar med läsk/lättöl och fikabröd tror jag inte försämrade kontakten med snickarna - tvärt om var det praktiskt att kunna delta så mycket och styra hur man ville ha sakerna gjorda. Men mycket hänger förstås på snickarnas inställning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.